Grenzen van Shimano GRX 11 speed
In Frankrijk hebben ze mooie klimmen met allemaal haarspeldbochten.
Echter hebben ze in andere landen asfalteermachines die volgens mij rechtstreeks recht omhoog de berg op kunnen.
En zoals Woefdram zegt wanneer je ook nog eens bagage bij je hebt. Of je conditie is (door omstandigheden) ff niet helemaal wat tie zijn moet.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Ik heb in 2022 deze oplossing gerealiseerd - GRX812 derailleur met de SGS kooi van de MT8000. De SGS kooi maakt het mogelijk vooraan een 2x crankset te monteren ipv de 1x waar de derailleur voor bedoeld is. Ik rijd met voor 46/30 en achter 11-42 en dat gaat 100% probleemloos, de derailleur schakelt perfect en zeer soepel in alle verzetten (2x). Geen goatlink o.i.d. nodig, geen probleem met de b-schroef want de derailleur is ontworpen voor de 11-42 cassette, schakelen met de standaard shifters/brifters van Shimano.
Ik rij op mijn gravel fiets met een Shimano GRX 46-30 crank. De standaard achterderailleur voor een 2x (812?) en een Shimano slx 11-40 cassette. Zonder verdere aanpassingen. Alleen de B-schroef wat verder ingedraaid. Geen enkel probleem.
Ik kon het er niet uithalen dat ze eventueel bagage bij zich hebben en welke wegen/paden ze gaan berijden en of uit conditioneel oogpunt.mhr-zip schreef: ↑06 aug 2024 20:35In Frankrijk hebben ze mooie klimmen met allemaal haarspeldbochten.
Echter hebben ze in andere landen asfalteermachines die volgens mij rechtstreeks recht omhoog de berg op kunnen.
En zoals Woefdram zegt wanneer je ook nog eens bagage bij je hebt. Of je conditie is (door omstandigheden) ff niet helemaal wat tie zijn moet.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
11-42 kan die grx812 toch zonder problemen aan?br@m schreef: ↑06 aug 2024 20:41Ik heb in 2022 deze oplossing gerealiseerd - GRX812 derailleur met de SGS kooi van de MT8000. De SGS kooi maakt het mogelijk vooraan een 2x crankset te monteren ipv de 1x waar de derailleur voor bedoeld is. Ik rijd met voor 46/30 en achter 11-42 en dat gaat 100% probleemloos, de derailleur schakelt perfect en zeer soepel in alle verzetten (2x). Geen goatlink o.i.d. nodig, geen probleem met de b-schroef want de derailleur is ontworpen voor de 11-42 cassette, schakelen met de standaard shifters/brifters van Shimano.
![]()
Mijn idee is om er een 11-46 in te gooien..en op 1x te houden met die sgskooi van de mt8000
Rule #5
Je keuze hangt ook een beetje vanaf of je nog gemakkelijk wilt kunnen switchen met 2x icm vlakkere cassettes, dat was voor mij een voorwaarde, ik gebruik de fiets door elkaar op de weg en als gravel, met 2 wielsets. Cassettes 11-42, 11-34 en 14-28 worden door elkaar gebruikt, en alleen bij de 11-42 gaat er een goatlink op. Geen andere aanpassingen, ketting gelijk etc. Maar als je voor andere toepassingen andere fietsen hebt staan, speelt dat natuurlijk niet.
Toevallig een fotootje van de setup? Is er een reden waarom je de 10s GoatLink gebruikt en niet de RoadLink DM bijvoorbeeld? Met de gewone RoadLink krijg ik het alleszins niet aan de praat.Woefdram schreef: ↑06 aug 2024 17:08 Wij bikepacken met GRX Di2 2x11 met 48/31 en een XT 11-42 cassette. Die oma verzetjes heb je hard nodig als je bergop door grind met bepakking wil. De enige aanpassing is de montage van een 10s goatlink die het standaard Shimano koppelstukje van de achter derailleur vervangt. Geen aanpassing van de kooi, ook niet van de ketting en ook de b-schroef staat niet op een randje.
De Goatlink vervangt het Shimano koppelstukje en die is bij ons ruim voldoende om de derailleur ver genoeg van de cassette te krijgen. Ik heb dacht ik ook wel de Roadlink later geprobeerd, maar de Goatlink gaf het beste resultaat. Inmiddels hebben we met deze setup (48/31 met 11-42) gebikepacked door de Alpen, Dolomieten en de Hoge Atlas. En volgende week Gran Canaria. Ik werd geinspireerd door deze video, maar die heb je mss al gezien https://www.youtube.com/watch?v=sRgLG1uP_uo. Daar zie je ook de pogingen om het eerst met alleen de B-schroef op te lossen (lukt wel), maar met een Goatlink is het allemaal wat degelijker, ergens op 7:30 begint het Goatlink avontuur met duidelijke beelden. Plus dat je dan een 11-42 kwijt kunt boven een 11-40.
Inmiddels al aan de praat gekregen, blijkbaar moest er nog een spacer op de body zodat de cassette een kleine beetje opschuift. Mijn ketting hangt wel heel slap als ik vooraan 31 en achteraan 17 lig bijvoorbeeld. Of hebben jullie synchronized shifting ingesteld zodat bepaalde combo's onmogelijk zijn? Ketting heeft al maar 112 schakels (denk ik).
We hebben Di2 en die staat iigv niet toe om de kleinste 3 kransjes te gebruiken bij klein-voor, maar dan nog heb ik met de 17 steeds spanning op de ketting. En groot-groot kan nog steeds (net) zodat bij schakelfouten de boel niet vastloopt.