Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Lekke banden-bal 2024

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1794
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 16 aug 2024 08:20

rob74 schreef: 15 aug 2024 08:43 Ik ben een half jaar geleden overgestapt van tubeless naar gewoon oude binnenbanden. Tubeless beviel op zich goed, ALS de band goed opgepompt was en goed lek dicht was. Maar met de laatste nieuwe tubeless banden, kreeg ik het gewoon niet goed. Urenlang staan klooien in het fietsen schuurtje om een band te monteren. Gezeik met velglint, hobbel in de buitenband, zeep, de hele rataplan van alle youtube filmpjes er op los gelaten en het bleef niet werken.

Dus toen maar weer terug naar binnenbanden. Vooralsnog een half jaar later en ruim 5k verder, nul keer lek. Ik heb laatst de bewuste buitenband vervangen omdat ik het canvas door heen kon zie schemeren. En die band is dus nooit lek geweest. Fingers crossed uiteraard met zo'n post als dit. Zul je net zien dat ik morgen onderweg sta te mopperen
Ik denk dat ik ook ga terugkeren naar biba
als deze banden versleten zijn. Dynaplug werkt op de racer bij mij toch niet zoals ik wil. Als ik thuis ben en de band plug dan is hij de dag erna wel goed, maar om direct door te rijden werkt het niet goed genoeg vond ik. Het is ook gewoon een dure aangelegenheid. Sealant vervangen, ventielen om de zoveel tijd die stuk zijn, banden die duurder zijn, dynaplugs,…

En voor die 2 lekke banden op een jaar en 5 minuutjes werk om een nieuwe biba te steken. En eigenlijk qua comfort is een 28mm met biba nu niet zoveel harder dan een tubeless.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3272
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 16 aug 2024 10:49

leon1 schreef: 15 aug 2024 08:17 ...

Ik had eerst mijn reparatieset van BBB gepakt maar wat een onding is dat zeg...... Ik kreeg die sliert niet in het gat gepropt.... Dus uiteindelijk de dynaplug erbij en die zat in een paar seconden. Goede ervaring dus, dynaplug is 'the way to go'. En de BBB eruit.

....
Ik zie nu in de omschrijving van dat BBB ding staan dat er 1,5mm en 3mm pluggen / slierten bijzitten. Dus mogelijk heb ik per abuis de verkeerde gepakt. Dus BBB mag op herhaling (hopelijk nooit trouwens).
Ride bikes, not tanks!

wdfl
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 16 aug 2024 14:13

sinds de nieuwe fiets ook puur op Biba?
maar wel al 4 keer lek.
topper was een rit met 3 lekken banden en dan maar de wederheft gebeld.
-> oorzaak: een klein stukje metaal dat niet door de casing zat maar al rijder er waarschijnlijk doorgedrukt werd

gisteren weer plat:

stukje metaal los door de buitenband.
(na 240km op Deense gravel zonder issue was 60km in Belgie blijkbaar de druppel)

banden zijn schwalbe G ONE RS die overal vrij goed uit de voeten komen als lekbestendig.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

derxx
Forum-lid
Berichten: 1055
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 16 aug 2024 14:35

Mja, stukje metaal hou je met geen enkele band tegen. Denk dat dit puur pech is.
Afbeelding

wdfl
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 16 aug 2024 16:14

derxx schreef: 16 aug 2024 14:35 Mja, stukje metaal hou je met geen enkele band tegen. Denk dat dit puur pech is.
ook wel waar.

2200 km en 4 keer lek, 3 keer door 't zelfde in 1 rit.
Dus eigenlijk maar 2 keer.
wel zot veel sneetjes in de achterband (ok 100kg) doet daar ook geen goed aan ook denk ik
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 16 aug 2024 22:18

Als een weg geveegd werd met de veegmachine is het steeds opletten voor metaaldeeltjes (alhoewel, zien kan je het niet).

Al meer dan eens lek gereden als gevolg van stukjes metaal die door de band gaan.
Gewoon pech.
Laat ik nu net aan een weg wonen waarvan het fietspad (of wat daar moet voor doorgaan in België) regelmatig de veegmachine over zich heen krijgt.

Peter de Graaf
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 06 apr 2023 19:31
Locatie: Maasland (ZH)

Peter de Graaf 18 aug 2024 13:19

Na 25km in één keer een lege achterband. Stoppen, bandvervangen na controle buitenband. Niets scherps gevonden. Oppompen en verder, nog 75km te gaan. Bleek bij thuiskomst een flinke bult in de buitenband, met een behoorlijke snee. Herinnerde me een scherpe steen die bij de plaats van de lekke band lag. Dwars door de zijwang gesneden en na oppompen niet op gecontroleerd/in de gaten gehad.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6021
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 aug 2024 14:07

Peter de Graaf schreef: 18 aug 2024 13:19 Na 25km in één keer een lege achterband. Stoppen, bandvervangen na controle buitenband. Niets scherps gevonden. Oppompen en verder, nog 75km te gaan. Bleek bij thuiskomst een flinke bult in de buitenband, met een behoorlijke snee. Herinnerde me een scherpe steen die bij de plaats van de lekke band lag. Dwars door de zijwang gesneden en na oppompen niet op gecontroleerd/in de gaten gehad.
:roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

leon1
Forum-lid
Berichten: 3272
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 26 aug 2024 10:45

Het was alweer raak gisteren. Waar ik tot op heden met de Tubolito's altijd sluipende lekken had was de binnenband ditmaal binnen honderd meter leeg. Ik heb niet gezien waar ik doorheen ben gereden maar het moet wel iets groots zijn geweest. 2km van huis.... Geen zin om te lopen dus toch maar de binnenband verwisseld. Is natuurlijk ook binnen 5 minuten gedaan. Wel stom, ik heb weer eens een binnenband met een te klein ventiel meegenomen.... Het CO2-patroon paste ook maar half. Met gevolg, een half slap bandje. Maar gelukkig genoeg om die 2km thuis te komen.

Tubolito ondertussen weer geplakt en nu zit er wel een goed reservebandje in het zadeltasje.
Ride bikes, not tanks!

Plaats reactie