Press fit trapas
Dank jullie wel voor de feetback.
Je leest wel ‘ en youtube staat er vol mee’ dat die met schroefdraad het meer een geheel maakt, dat het dan wat stijver zal zijn. Waarmee je dan de kans op tikken ook gelijk kan verkleinen.
Voor mij zijn al deze dingen nieuw. Ik kom van een stalen Cinelli, zo in het carbon geweld met de bij behorende press fit trapas..
Om die irritatie tik proberen op te sporen heb ik de crank even gedemonteerd als ik dan met mijn vinger het lager laat ronddraaien. Dan gaat dat wel geruisloos maar ik vind het best zwaar gaan. Gee idee of dit normaal is?
Om een beetje in de normale prijs categorie te houden
A-inderdaad @rene, de Dura ace variant
B- Die van BBB met met schroefdraad
https://bbbcycling.com/nl_nl/bbo-29-bottomfit-bb86-92
Hoewel het sleutelen aan je fiets ook leuk is.
(Wel goed opletten/tellen van de ketting schakeltjes, zie verpruts topic)
Zit er natuurlijk ook nog garantie op dus ik kan het de dealer ook nog even vragen. mocht het zo zijn dat het aan de trapas ligt dan gaan we niet dezelfde er weer op laten monteren.
Je leest wel ‘ en youtube staat er vol mee’ dat die met schroefdraad het meer een geheel maakt, dat het dan wat stijver zal zijn. Waarmee je dan de kans op tikken ook gelijk kan verkleinen.
Voor mij zijn al deze dingen nieuw. Ik kom van een stalen Cinelli, zo in het carbon geweld met de bij behorende press fit trapas..
Om die irritatie tik proberen op te sporen heb ik de crank even gedemonteerd als ik dan met mijn vinger het lager laat ronddraaien. Dan gaat dat wel geruisloos maar ik vind het best zwaar gaan. Gee idee of dit normaal is?
Om een beetje in de normale prijs categorie te houden
A-inderdaad @rene, de Dura ace variant
B- Die van BBB met met schroefdraad
https://bbbcycling.com/nl_nl/bbo-29-bottomfit-bb86-92
Hoewel het sleutelen aan je fiets ook leuk is.
(Wel goed opletten/tellen van de ketting schakeltjes, zie verpruts topic)
Zit er natuurlijk ook nog garantie op dus ik kan het de dealer ook nog even vragen. mocht het zo zijn dat het aan de trapas ligt dan gaan we niet dezelfde er weer op laten monteren.
Laatst gewijzigd door barmic op 19 aug 2024 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat wil je...? Geluk of Gelijk
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat het met je vingers wat zwaar loopt kan, dat is iig niet fout.
Zeker shimano lagers lopen nieuw wat stroef, maar eenmaal in de fiets is het prima.
Ik heb ook lang met DA lagers gereden in mijn fietsen, race en MTB, dat ging prima.
Er zitten wel hele kleine lagers in de DA brackets maar het bleef prima heel.
Schroefcups hoeft niet een stijver geheel te zijn. Juist bij bv een SL8 met bv dub of BB30 houd he zo weinig materiaal over in de cubs dat het waarschijnlijk minder stijf is. Met een 24mm shimano as zal het wel meevallen.
Ik heb niet perse een voorkeur voor schroef of pers, als het maar recht zit. Toen ik mijn BB30 lagers van een cannondale met loctite had gemonteerd zijn dat de lagers die het langste mee zijn gegaan. Die hebben zes jaar en een 8 a 10K in mijn MTB als nieuw gedraaid. Toen was de fiets stuk, dus ik weet ook niet waar het had geeindigd.
De passing in je in dit geval frame is veel belangrijker dan de kwaliteit van het lager. Die kwaliteit is overal wel prima.
Zeker shimano lagers lopen nieuw wat stroef, maar eenmaal in de fiets is het prima.
Ik heb ook lang met DA lagers gereden in mijn fietsen, race en MTB, dat ging prima.
Er zitten wel hele kleine lagers in de DA brackets maar het bleef prima heel.
Schroefcups hoeft niet een stijver geheel te zijn. Juist bij bv een SL8 met bv dub of BB30 houd he zo weinig materiaal over in de cubs dat het waarschijnlijk minder stijf is. Met een 24mm shimano as zal het wel meevallen.
Ik heb niet perse een voorkeur voor schroef of pers, als het maar recht zit. Toen ik mijn BB30 lagers van een cannondale met loctite had gemonteerd zijn dat de lagers die het langste mee zijn gegaan. Die hebben zes jaar en een 8 a 10K in mijn MTB als nieuw gedraaid. Toen was de fiets stuk, dus ik weet ook niet waar het had geeindigd.
De passing in je in dit geval frame is veel belangrijker dan de kwaliteit van het lager. Die kwaliteit is overal wel prima.
Ik had het idee om de trapas te vervangen. vanwege een irritante tik. Maar deze zit vrijwel zeker niet in de trapas en ook niet 'zoals in een ander topic te spraken kwam' in de pedaal of schoen/plaatjes. Het moet ergens in het achterwiel zitten. Als ik deze demonteer en de cassette, remschijf weer opnieuw aandraai dan is de tik weer weg . Ik kan niet zeker zeggen of het aandraaien nou ook echt het probleem oplost. Ik haal hem los en zet hem weer vast maar of dit het nou is?? Want na een 160 tal kilometers komt hij zachtjes maar zeker weer terug. De cassette staat met 35-40 nm vast dat is wel het maximum.
Morgen vertrek ik voor een week naar de Vogezen we zullen zien en horen hoe het gaat,
Morgen vertrek ik voor een week naar de Vogezen we zullen zien en horen hoe het gaat,
Wat wil je...? Geluk of Gelijk
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Steekas goed invetten. Er zijn veel dingen die het kunnen zijn.
Probleem is vaak, ook al draai je iets los en vast wat het niet is de kraak dan even weg is.
En het arme bracket is altijd verdachte nummer 1, maar zelden de oorzaak.
Probleem is vaak, ook al draai je iets los en vast wat het niet is de kraak dan even weg is.
En het arme bracket is altijd verdachte nummer 1, maar zelden de oorzaak.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nouja, het zou ook wel lekker zijn. Maar hou even een slag om de arm en rijd 2 a 3 ritjes
Mocht de kraak toch terugkomen....barmic schreef: ↑17 aug 2024 15:49 Hi, ik zou graag jullie mening willen horen over BB86 press fit trapassen. Er zitten zo’n enorme prijs verschillen in, dat ik het eigenlijk volledig kwijt ben.
Ik kan mij voorstellen dat een trapas van pak hem beet €30- een mindere kwaliteit is dan een van €130-. Maar je ziet ze ook van €300- zijn die van blad goud of zo? Maar serieus wat zijn jullie ervaringen met Bb86 press fit trapassen. En..is het een meer waarde om een press fit trapas te monteren die je in elkaar kan draaien?
Vriendelijke groet
Michael
Mijn ervaring is dat er zeker een toegevoegde waarde zit in press fit assen die je in elkaar kunt draaien. Veel stijver geheel, minder last van kraken. Of geheel niet zelfs. Heel duur hoeft dat niet te zijn. Je geeft later ergens aan dat je met je vinder voelt of het lager nog soepel draait. Dat zegt niets over een eventueel kraakje. Vaak zit dat tussen frame en lager. Probeer het eens met gemonteerde cranks en dan afwisselend links en recht met je hand en volle gewicht op de cranks leunen. Als er een kraak/tik in de lager/as zit hoor je dat dan meestal wel.
Je kunt ook op het verkeerde been gezet worden door het weer. Bij heel droog warm weer heb je eerder kraakjes. Dan lijkt een kraakje weg omdat de luchtvochtigheid wat hoger is, komt het later weer terug. Hoop dat het weg is uiteraard.
@jsparie bedankt voor de aanvulling. De gedachten dat het bij een in elkaar draaiende lager meer een geheel zal worden die deel ik wel..
@wasbeer dat zegt de fietsenmaker ook, 99% van de gevallen is het niet de bracket. Ik heb de steekas met een wat dikker vet in gevet dan wat ik eerst had gebruikt. Met het dikkere vet (€3- de kilo of zo) lijkt het er op, ook na een kleine 300km. Dat de kraak weg blijft..
@wasbeer dat zegt de fietsenmaker ook, 99% van de gevallen is het niet de bracket. Ik heb de steekas met een wat dikker vet in gevet dan wat ik eerst had gebruikt. Met het dikkere vet (€3- de kilo of zo) lijkt het er op, ook na een kleine 300km. Dat de kraak weg blijft..
Wat wil je...? Geluk of Gelijk
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Een pressfit die je schroeft levert altijd een iets stijver geheel op, misschien wel belangrijker, kleine oneffenheden aan je frame qua uitlijning worden ook minder.
Wat kan gebeuren is dat door water, wassen, maar ook hitte van de schijfrem het vet wat verdwijnt en daardoor wat gaat kraken.
Ik haal mijn fietsen meestal na 1 seizoen een keer helemaal uit elkaar. Dat lijkt altijd veel werk, maar met een halve dag ben ik vaak klaar met schoonmaken het vervangen van een lagertje hier en daar. Ten eerste vind ik het leuk en ik heb eigenlijk zelden een kraak of tikje in mijn fiets.
Pedalen is er ook zo 1 worden vaak gemonteerd en nooit meer even los gehaald en van vet voorzien.
Wat kan gebeuren is dat door water, wassen, maar ook hitte van de schijfrem het vet wat verdwijnt en daardoor wat gaat kraken.
Ik haal mijn fietsen meestal na 1 seizoen een keer helemaal uit elkaar. Dat lijkt altijd veel werk, maar met een halve dag ben ik vaak klaar met schoonmaken het vervangen van een lagertje hier en daar. Ten eerste vind ik het leuk en ik heb eigenlijk zelden een kraak of tikje in mijn fiets.
Pedalen is er ook zo 1 worden vaak gemonteerd en nooit meer even los gehaald en van vet voorzien.