Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Ronde van Frankrijk voor vrouwen 2024

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 19 aug 2024 13:27

bakboord1 schreef: 19 aug 2024 11:00 Iemand merkte gisteren op twitter op dat Spanjaarden in de Vuelta de laatste dagen altijd rijden voor elkaar met als resultaat dat een spanjaard op de hoogste trede staat. De ploeg wordt dan overboord gegooid en het nationalisme telt.
Bij de dames rijdt Brand met een grote glimlach rond omdat ze Vollering van haar titel heeft afgehouden. Ze is daar echt trots op alsof ze heel wat heeft gepresteerd waarom ze geroemd mag worden.
De interviews gisteravond bij de NOS waren echt verbijsterend zowel de reacties van de rensters als het gebrek van Kneteman en Van Vleuten om eens kritisch te vragen naar het waarom.
Als Nederlander begrijp ik niet waarom iedereen zo blij is met een Poolse winnaar die duidelijk niet de sterkste is. Het wordt Vollering zo enorm niet gegund binnen het eigen land dat het niet normaal is.
Ja, kritische vragen of een beroep doen op het zelfdenkende vermogen is niet van deze tijd. Van Knetemann met haar grote waffel verwacht ik al helemaal geen zinnig woord. Van Vleuten kijkt haar soms aan met een blik die vooral stomme verbazing verraadt; "wat lult dat mens veel en dom."

Afijn, terug naar gisteren, waar Vollering het plan van aanpak in duigen zag vallen. Dat plan bestond uit ploeggenoten vooruit mee in een kopgroep om haar in de vallei uit de wind naar de voet van de Alp te brengen. Op de top van de Glandon lagen de kaarten heel anders geschikt. Ze stond er alleen voor. Met in haar wiel een plakkende Rooijakkers. Iemand had haar kunnen vertellen dat ze in het dal heel veel energie zou gaan verspillen, en ze zou dit zelf ook hebben kunnen voorzien. Wat als, behoort in het vaste pakket bij het anticiperen op wedstrijdsituaties.
Achter haar werd het geen vrouw tegen vrouw gevecht, maar Niewiadoma werd door Jan en Alleman bijgestaan. Brand is niet het aller helderste licht en besloot om Realini eens flink uit de wind te zetten; ze reed alsof haar ploeggenoot de mooiste overwinning binnen kon slepen, of had ook zij een verborgen agenda die met onzichtbare inkt is geschreven door rancune?
In de Vuelta van 2015 verkeerde Dumoulin in dezelfde situatie als Niewiadoma in deze Tour. Aru reed hem bergop uit het wiel. In het dal was Dumoulin de eenzaamste mens op aarde.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 aug 2024 13:49

Jullie hebben volgens mij echt een totaal andere koers en Avondetappe gezien. Op welke zender keken jullie naar deze wereld vol complottheorieen en misinterpretaties? ;-)

Niewiadoma heeft enorm veel kopwerk zelf gedaan op de Alpe, reed voor wat ze waard was (en eigenlijk nog een beetje meer). Had vaak de rest gewoon in haar wiel hangen.
En het is toch niet meer dan logisch dat Brand volle bak voor Realini reed? Realini werd voorafgaand aan de Tour een mogelijke podiumplaats toegedicht, met name te realiseren in de laatste etappe. Dus alle recht (taak.....) voor Brand om volle bak op kop te sleuren. Muzic en Rooijakkers reden alleen bergop net ff beter dan vooraf gedacht. Brand was trots op het feit dat ze zo sterk was in de finale van deze rit, lijkt mij niet heel vreemd.
Niewiadoma werd vooral geholpen omdat er in dat groepje meerdere rensters zaten die in het GC vóór Vollering en Rooijakkers stonden. Die hebben toch alle recht om gezamelijk het gat zo klein mogelijk te maken?

Dat Van Vleuten en Roxane elkaar niet snappen was inderdaad wel duidelijk, Van Vleuten heeft een paar keer goed tot 10 geteld ;-)
Less is bore

marsman
Forum-lid

marsman 19 aug 2024 13:52

Kaisa heeft van Brand 30 seconden kado gekregen. Die had ze zelf op de Alpe niet meer goedgemaakt denk ik. En ja, Brand rijdt bij Trek en had alle recht om te doen wat ze gedaan heeft voor haar ploeggenote. Ik vond haar commentaar in de Avondetappe echter wel tekenend; 'De tactiek van SD klopte niet'. Maar ze wist gezien haar opmerkingen ook precies wat de achterstand was. Ik maakte erop uit dat ze Demi aan het najagen was. In plaats dat ze bezig was haar eigen ploeggenote in een kansrijke(re) positie te brengen.

Wat hier ook al een paar keer voorbij komt, en wat mij achteraf nu ook ineens duidelijk wordt: veel dames gunnen het Demi gewoon niet. De rensters in het peloton niet maar dat is logisch want concurrent. Maar dat Kaisa wint, lijken veel dan wel prima te vinden. Haar eigen ploeggenotes, ploegbazin en toekomstig concurrent niet. Roxy Kneet die met haar O O O bij de finish van Kaisa die derde werd haar gele trui bijna teloor zag gaan, etc.

Ik krijg meer en meer respect voor Demi en gun het haar dat ze volgend jaar bij een ploeg rijdt die haar wel volledig ondersteund. Dan hoeft ze zich alleen te richten op haar concurrentie en niet meer op bijzaken.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 19 aug 2024 13:52

Ik zie ook geen samenzwering tegen Demi. Behalve in haar eigen ploeg dan - dat was meer dan een inschattingsfoutje.
Laatst gewijzigd door raven14 op 19 aug 2024 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 19 aug 2024 13:56

Klein_Verzet schreef: 19 aug 2024 13:27
Ja, kritische vragen of een beroep doen op het zelfdenkende vermogen is niet van deze tijd. Van Knetemann met haar grote waffel verwacht ik al helemaal geen zinnig woord. Van Vleuten kijkt haar soms aan met een blik die vooral stomme verbazing verraadt; "wat lult dat mens veel en dom."

Afijn, terug naar gisteren, waar Vollering het plan van aanpak in duigen zag vallen. Dat plan bestond uit ploeggenoten vooruit mee in een kopgroep om haar in de vallei uit de wind naar de voet van de Alp te brengen. Op de top van de Glandon lagen de kaarten heel anders geschikt. Ze stond er alleen voor. Met in haar wiel een plakkende Rooijakkers. Iemand had haar kunnen vertellen dat ze in het dal heel veel energie zou gaan verspillen, en ze zou dit zelf ook hebben kunnen voorzien. Wat als, behoort in het vaste pakket bij het anticiperen op wedstrijdsituaties.
Achter haar werd het geen vrouw tegen vrouw gevecht, maar Niewiadoma werd door Jan en Alleman bijgestaan. Brand is niet het aller helderste licht en besloot om Realini eens flink uit de wind te zetten; ze reed alsof haar ploeggenoot de mooiste overwinning binnen kon slepen, of had ook zij een verborgen agenda die met onzichtbare inkt is geschreven door rancune?
In de Vuelta van 2015 verkeerde Dumoulin in dezelfde situatie als Niewiadoma in deze Tour. Aru reed hem bergop uit het wiel. In het dal was Dumoulin de eenzaamste mens op aarde.
Pfff! Wat moet het toch heerlijk zijn om alles vanuit je eigen alwetendheid te verklaren. Dat maakt alles wat spontaan en onverwacht is overbodig en kun je aldus ongestoord verder leven zonder bang te hoeven zijn voor wat er allemaal mis kan gaan in het leven.
Ik benijd je daar echter niet in hoor!
Geef mij maar orkanen met mooie meisjesnamen, doe mij maar hoog van de schutting, en iedereen die nog meent wat ie zegt (vrij naar Harrie Jekkers)

Hoe je Roxane Knetemann hier wegzet vind ik trouwens totaal respectloos!
Evenals hoe je Brand veroordeelt.

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 19 aug 2024 14:03

Dubbeldekker schreef: 19 aug 2024 13:56 Pfff! Wat moet het toch heerlijk zijn om alles vanuit je eigen alwetendheid te verklaren. Dat maakt alles wat spontaan en onverwacht is overbodig en kun je aldus ongestoord verder leven zonder bang te hoeven zijn voor wat er allemaal mis kan gaan in het leven.
Ik benijd je daar echter niet in hoor!
Geef mij maar orkanen met mooie meisjesnamen, doe mij maar hoog van de schutting, en iedereen die nog meent wat ie zegt (vrij naar Harrie Jekkers)

Hoe je Roxane Knetemann hier wegzet vind ik trouwens totaal respectloos!
Evenals hoe je Brand veroordeelt.
?

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 19 aug 2024 14:04

daniel1975 schreef: 19 aug 2024 13:49 Op welke zender keken jullie naar deze wereld vol complottheorieen en misinterpretaties? ;-)
Ik heb in mijn leven net iets te vaak gewerkt in een slangenkuil. Daardoor heb ik een gevoel ontwikkeld voor mensen die A zeggen en B doen en je lachend een mes in de rug steken. Heeft niets met misinterpretatie te maken maar meer met levenservaring en opgedane mensenkennis.

SantaSCSI
Forum-lid

SantaSCSI 19 aug 2024 14:08

Straks gaan we Brand nog beschuldigen van het saboteren van Demi's tour. :roll:
Brand rijdt voor Trek en dus gewoon keihard voor Realini die nu een 5e plaats heeft in de GC. Je kan toch moeilijk de benen stil houden omdat Niewiadoma toevallig mee in dat groepje zit en dat vervelend is voor die ene renster uit een andere ploeg.

Het zou zelfs niet moeten uitmaken of Brand al dan niet met plezier of tegenzin achter Demi ging, koers is koers en elke plaats telt tot op de laatste keer over de meet.
Uno-X Mobility or bust!

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 19 aug 2024 14:30

Brand en Niewiadoma zijn oud ploeggenoten van bij Rabo.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 19 aug 2024 14:43

Als SD works gewoon werkt en de tactiek enigzins op order heeft, dan had de rest helemaal geen kans voor dit soort zaken.
Het geeft wel wat kleur op deze manier.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 aug 2024 14:49

SantaSCSI schreef: 19 aug 2024 14:08 Straks gaan we Brand nog beschuldigen van het saboteren van Demi's tour. :roll:
Brand rijdt voor Trek en dus gewoon keihard voor Realini die nu een 5e plaats heeft in de GC. Je kan toch moeilijk de benen stil houden omdat Niewiadoma toevallig mee in dat groepje zit en dat vervelend is voor die ene renster uit een andere ploeg.

Het zou zelfs niet moeten uitmaken of Brand al dan niet met plezier of tegenzin achter Demi ging, koers is koers en elke plaats telt tot op de laatste keer over de meet.
:like: :like:

En wat Wasbeer zegt: als SDW gewoon doet wat ze moeten doen was dit scenario voorkomen.
Less is bore

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 aug 2024 14:51

Volgend jaar wordt misschien ook wel leuk, als Ferrant-Prevot weer terug komt op de weg. Haar capaciteiten en ervaring in 1 team met de ervaring en leiderschap van Vos wordt denk ik wel een serieus ploegje.
Less is bore

Plaats reactie