Het grote domme vragen topic
Dan wil ik de onderbouwing wel zien wat een groter wiel sneller maakt op een vlakke weg. Bij de MTB heb je het voordeel dat je meer snelheid houdt over hobbels. Bij de racer zijn zowel kortere spaken (zie de hoge velg) als een laag gewicht een voordeel.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
Er zijn natuurlijk meer variabelen die veranderen. Dus dat is lastig te zeggen.
Maar ook op de weg is een 29 mtb echt sneller dan een 26. Maargoed ik ben 185.
Als je 165 bent gaat die vlieger misschien al niet meer op.
Hetzelfde met een smaller band. Die heeft los altijd minder luchtweerstand. De vraag is echter of dat in een fiets nog zo is.
Maar ook op de weg is een 29 mtb echt sneller dan een 26. Maargoed ik ben 185.
Als je 165 bent gaat die vlieger misschien al niet meer op.
Hetzelfde met een smaller band. Die heeft los altijd minder luchtweerstand. De vraag is echter of dat in een fiets nog zo is.
Iets met de vorm van het contactoppervlak, dat minder vervormt (dat kost energie) bij een grotere diameter. Iets van klepel en klok, dus meer duiding is welkom.
(heb nog een tijdritfiets met 2 26" wielen staan, kopen?)
Niet zijken maar reiden !
Het voordeel komt dan uit het feit dat je je drag doorgeeft aan degene achter je. Degene achter je merkt dat niet omdat de drag veel kleiner is dan het voordeel van uit de wind zitten.wasbeer2006 schreef: ↑20 aug 2024 11:42 Langer fiets werkt ook, als er iemand in je wiel zit gaat de voorste ook harder. Je verlengt dan in princiepe dan ook de fiets.
Maar volgens mij weten niet heel veel mensen dat je ook voordeel hebt van iemand in je wiel.
Een kleiner wiel betekend een kleinere wielomtrek dus moet je een hogere frequentie trappen om dezelfde afstand af te leggen. Zeker bij kinderfietsen speelt dit, vaak ook omdat die geen versnellingen hebben. Bij een "volwassen" racefiets wordt het pas interesant als je met 53x11 jezelf suf trapt
Onzin. Op Bromptons hebben ze een kransje achter met 9 tandjes. Reken maar uit in combinatie met een 60 kettingblad.V077 schreef: ↑20 aug 2024 15:53Een kleiner wiel betekend een kleinere wielomtrek dus moet je een hogere frequentie trappen om dezelfde afstand af te leggen. Zeker bij kinderfietsen speelt dit, vaak ook omdat die geen versnellingen hebben. Bij een "volwassen" racefiets wordt het pas interesant als je met 53x11 jezelf suf trapt
Ook Fred Rompelberg gebruikte voor zijn snelheidspogingen fietsen met kleinere wieltjes.
Niet zijken maar reiden !
Bij skeeleren krijg je weer diezelfde verhouding als bij de 29er. Zo vlak is vlak asfalt namelijk ook weer niet namelijk.
Bij kinderfietsen is de fiets met de kleinere wielen vaak oftewel te klein of het kind dat erop zit is kleiner en daardoor minder krachtig.
Bij kinderfietsen is de fiets met de kleinere wielen vaak oftewel te klein of het kind dat erop zit is kleiner en daardoor minder krachtig.
Campagnolo Ultra Dork
Ik heb er eentje gehad met 26" voorwiel.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid