Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke Wielset raden jullie mij aan

derxx
Forum-lid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 22 aug 2024 11:17

Je gaat er iig niet of nauwelijks sneller door. Ik merk echt vrij weinig verschil tussen een set Alu DT Swiss PR1600 (32mm) van zo'n 1600-1700gr en een custom carbon 45mm hoge set van ~1400gr. 2 dingen: het ziet er beter uit, en ze klinken beter :)

Tenzij je een 60kg klimmer bent die met enige regelmaat alpencols bedwingt zul je zelfs van het gewichtsverschil weinig merken.

Tov een standaard goedkope wielset zul je wel verschil merken, maar dat merk je ook al met een PR1600 wielset.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16475
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 aug 2024 11:57

Maikie18 schreef: 21 aug 2024 22:30 Die superdeal voor de tyro’s is nog steeds actueel zie ik.

Ik zit te denken aan die of de bontrager aeolus elite 35 ergens een set met banden in de aanbieding voor 650

Dus het scheelt 300 euro, zijn de ffwd die meerprijs waard?
De Bontragers zijn bewezen goede wielen.
FFWD is ook goed maar of het die 300 Euro meer waard is kan enkel jij beslissen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2553
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 22 aug 2024 12:41

Als je ergens al bij een besparing van gewicht een verschil voelt, dan voel je 't zeker met lichtere wielen. En al helemaal als het mindere gewicht van de wielen in de velgen en/of banden zit. Niet bij constante snelheden, wel bij het weg accelereren en de net wat lichtere handling. Elke lichte fiets rijdt in het algemeen gewoon beter en leuker dan een zwaardere. Zeker bij MTB's en CX fietsen

Maikie18
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jul 2024 17:36

Maikie18 23 aug 2024 07:42

Bedankt voor het meedenken allemaal.
Lcsmet schreef: 22 aug 2024 11:57
Maikie18 schreef: 21 aug 2024 22:30 Die superdeal voor de tyro’s is nog steeds actueel zie ik.

Ik zit te denken aan die of de bontrager aeolus elite 35 ergens een set met banden in de aanbieding voor 650

Dus het scheelt 300 euro, zijn de ffwd die meerprijs waard?
De Bontragers zijn bewezen goede wielen.
FFWD is ook goed maar of het die 300 Euro meer waard is kan enkel jij beslissen.
Het gaat er dan voornamelijk om dat de FFWD wielen een Ratchet systeem hebben. Ik heb er geen ervaring mee maar denk niet dat dit zoveel meerwaarde heeft.

derxx
Forum-lid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 23 aug 2024 10:53

Een ratchet klinkt vooral lekkerder (vind ik), aangrijppunt kan sneller zijn (kleinere hoek) maar is niet noodzakelijk. Wel is de kracht verdeeld over meer punten tov pallen, aangezien voordat er ratchets waren er ook genoeg prof sprinters met >1500w op een pallen naaf zal dat ook niet zo'n issue zijn.
De levensduur zou langer moeten zijn, en aangezien je geen kleine veertjes hebt is het onderhoud makkelijker en is het systeem gewoon wat robuuster.

Of het dat voor jou waard is kun je alleen zelf beoordelen. Als die FFWD tyro nog steeds de DT240 naaf gebruiken (wat FFWD met hun oude wielsets F4 + F6 etc deed) dan zijn die naven iig wel bulletproof.
Afbeelding

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2553
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 23 aug 2024 11:43

Ik rijd ratchet voor het schone geluid, op de MTB heb ik zelfs een 60t gestoken. Heerlijk dat gezoem. :D
In de praktijk merk ik niks van dat snellere aangrijpen.

Maikie18
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jul 2024 17:36

Maikie18 23 aug 2024 21:47

derxx schreef: 23 aug 2024 10:53 Een ratchet klinkt vooral lekkerder (vind ik), aangrijppunt kan sneller zijn (kleinere hoek) maar is niet noodzakelijk. Wel is de kracht verdeeld over meer punten tov pallen, aangezien voordat er ratchets waren er ook genoeg prof sprinters met >1500w op een pallen naaf zal dat ook niet zo'n issue zijn.
De levensduur zou langer moeten zijn, en aangezien je geen kleine veertjes hebt is het onderhoud makkelijker en is het systeem gewoon wat robuuster.

Of het dat voor jou waard is kun je alleen zelf beoordelen. Als die FFWD tyro nog steeds de DT240 naaf gebruiken (wat FFWD met hun oude wielsets F4 + F6 etc deed) dan zijn die naven iig wel bulletproof.
Er zitten eigen ontwikkelde naven in

FFWD NAVEN ALS SOLIDE BASIS

Naven van hoge kwaliteit met een lage rolweerstand, en optimale duurzaamheid. De TYRO is standaard voorzien van onze eigen FFWD naaf waarmee je geniet van een stabiele en betrouwbare kwaliteit tegen de best mogelijke condities. Het voordeel van deze naven is binnenin te vinden. Net als de duurdere naven heeft deze ook het ratchet systeem, waarmee snellere aangrijping en minder onderhoud jouw voordelen zijn.

derxx
Forum-lid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 23 aug 2024 22:00

Maikie18 schreef: 23 aug 2024 21:47
derxx schreef: 23 aug 2024 10:53 Een ratchet klinkt vooral lekkerder (vind ik), aangrijppunt kan sneller zijn (kleinere hoek) maar is niet noodzakelijk. Wel is de kracht verdeeld over meer punten tov pallen, aangezien voordat er ratchets waren er ook genoeg prof sprinters met >1500w op een pallen naaf zal dat ook niet zo'n issue zijn.
De levensduur zou langer moeten zijn, en aangezien je geen kleine veertjes hebt is het onderhoud makkelijker en is het systeem gewoon wat robuuster.

Of het dat voor jou waard is kun je alleen zelf beoordelen. Als die FFWD tyro nog steeds de DT240 naaf gebruiken (wat FFWD met hun oude wielsets F4 + F6 etc deed) dan zijn die naven iig wel bulletproof.
Er zitten eigen ontwikkelde naven in

FFWD NAVEN ALS SOLIDE BASIS

Naven van hoge kwaliteit met een lage rolweerstand, en optimale duurzaamheid. De TYRO is standaard voorzien van onze eigen FFWD naaf waarmee je geniet van een stabiele en betrouwbare kwaliteit tegen de best mogelijke condities. Het voordeel van deze naven is binnenin te vinden. Net als de duurdere naven heeft deze ook het ratchet systeem, waarmee snellere aangrijping en minder onderhoud jouw voordelen zijn.
Ahja, ik zie het. Zo te zien beetje vergelijkbaar met een DT350 naaf. Niks mis mee. Tot 900,- zou ik ze nog wel overwegen, tegen de prijs waarop ze op de FFWD website staan (1099,-) zou ik voor een set van van Speyk wielen gaan.
Afbeelding

Maikie18
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jul 2024 17:36

Maikie18 23 aug 2024 22:42

Ze zijn verkrijgbaar voor 799 dus volgens jou wel een goede deal dan.

De andere optie was de bontrager aeolus elite 35 voor 650 inclusief banden. Levenslang garantie.

derxx
Forum-lid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 23 aug 2024 23:50

Ik zou de FFWD pakken als ik moest kiezen tussen die 2. Messing nipples (sterker) vs alu, 21mm binnenmaat vs 19.5, hoger 45 vs 35mm, weet niet welke naaf Bontrager gebruikt, maar die van FFWD is gewoon prima. En FFWD is een Nederlandse toko.
Afbeelding

Maikie18
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jul 2024 17:36

Maikie18 25 aug 2024 07:19

derxx schreef: 23 aug 2024 23:50 Ik zou de FFWD pakken als ik moest kiezen tussen die 2. Messing nipples (sterker) vs alu, 21mm binnenmaat vs 19.5, hoger 45 vs 35mm, weet niet welke naaf Bontrager gebruikt, maar die van FFWD is gewoon prima. En FFWD is een Nederlandse toko.
Je hebt me overtuigd. Was ze aan het bestellen maar dan begint weer de banden zoektocht zucht… en wel of niet tubeless. Het kan dus nog wel even duren voordat ik ermee rond rijdt

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40101
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 aug 2024 09:35

Tubeless GP5000, opgelost :-)
Less is bore

Plaats reactie