O.b.v. geometrie een fiets uitzoeken
Hoi,
Een tijdje terug heb ik een bikefit gedaan waar ik erg blij mee ben.
Nu zit ik opzich qua geometrie best goed, maar ik ben wel een keer op zoek naar wat anders.
Nu weet ik dat je bijv. op https://geometrygeeks.bike/ van alle fietsen wel de geometrie kan vinden.
Maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is of er ook een website is die andersom werkt, dus waar je op basis van je geometrie een fiets kan zoeken die daar in de buurt zit.
Dus bijv. o.b.v. een ingevulde stack en reach. Is er zoiets? Lijkt me erg interessant.
Een tijdje terug heb ik een bikefit gedaan waar ik erg blij mee ben.
Nu zit ik opzich qua geometrie best goed, maar ik ben wel een keer op zoek naar wat anders.
Nu weet ik dat je bijv. op https://geometrygeeks.bike/ van alle fietsen wel de geometrie kan vinden.
Maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is of er ook een website is die andersom werkt, dus waar je op basis van je geometrie een fiets kan zoeken die daar in de buurt zit.
Dus bijv. o.b.v. een ingevulde stack en reach. Is er zoiets? Lijkt me erg interessant.
Dan kom je vaak alsnog in de problemen met b.v. de reach van het standaard stuur, beschikbaarheid van maten cockpit e.d. Zeker bij moderne fietsen met alles geïntegreerd/weggewerkt.
Kijk wat je mooi vindt en kijk daarna of het passend is af te stellen. De bikefit wijst je in ieder geval wel een beetje welke richting je moet zoeken.
Kijk wat je mooi vindt en kijk daarna of het passend is af te stellen. De bikefit wijst je in ieder geval wel een beetje welke richting je moet zoeken.
Campagnolo Ultra Dork
Ik gebruik daar de trial & errormethode voor.
Welke fiets vind je mooi? Welke prijsklasse wil betalen?
En dan kom je vanzelf bij een paar modellen uit. Die zet je in een spreadsheet in kolommen naast elkaar.
Welke fiets vind je mooi? Welke prijsklasse wil betalen?
En dan kom je vanzelf bij een paar modellen uit. Die zet je in een spreadsheet in kolommen naast elkaar.
hun fietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het scheelt ook allemaal niet zo heel veel meer. Het enige is dat je met echt lange benen of juist korte wel een met je drop zit.
Maar over het algemeen past het meeste wel. Het scheelt vaak maarmax 1cm, heel makkelijk op te lossen met een spacert en stuur(pen).
Daarnaast welke stack en reach ga je invullen? Vaak komt er uit een bikefit geen frame stack en reach.
Maar over het algemeen past het meeste wel. Het scheelt vaak maarmax 1cm, heel makkelijk op te lossen met een spacert en stuur(pen).
Daarnaast welke stack en reach ga je invullen? Vaak komt er uit een bikefit geen frame stack en reach.
-
- Forum-lid
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Dit is misschien een slapend topic, maar toch even dit: het kan best veel uitmaken wat voor stack of reach je krijgt bij verschillende merken in dezelfde maat. Ik ben toevallig zelf ook aan het rondkijken en komt erachter dat bijvoorbeeld de balhoofdbuis in mijn maat varieert van 135 tot 160 mm bij ‘performance' of ‘light weight’ fietsen (dus geen endurance) die allemaal een horizontaal gemeten bovenbuis van 550 (+/- enkele mm) hebben. Dat is het verschil tussen 1 of 3,5 cm spacers!
Achteraf is elke fietstocht leuk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Daar moet je wel iets meer van weten om dat zo te stellen.
Hoe lang is de vork, wat voor topspacer zit erop en hoe wordt die meegerekend.
Degene van 135 zal nooit hetzelfde uitkomen als die van 160. Maar een cm kan er zomaar inzitten.
Stack en reach zeggen meer, maar ook niet alles.
Hoe lang is de vork, wat voor topspacer zit erop en hoe wordt die meegerekend.
Degene van 135 zal nooit hetzelfde uitkomen als die van 160. Maar een cm kan er zomaar inzitten.
Stack en reach zeggen meer, maar ook niet alles.
Dit soort enorme verschillen zijn verschillen tussen sportief en endurance. Zoek je binnen een bepaald type fiets dan is het verschil vaak maar 3-5 mm.Beam me up, Scotty schreef: ↑19 okt 2024 11:50 Dit is misschien een slapend topic, maar toch even dit: het kan best veel uitmaken wat voor stack of reach je krijgt bij verschillende merken in dezelfde maat. Ik ben toevallig zelf ook aan het rondkijken en komt erachter dat bijvoorbeeld de balhoofdbuis in mijn maat varieert van 135 tot 160 mm bij ‘performance' of ‘light weight’ fietsen (dus geen endurance) die allemaal een horizontaal gemeten bovenbuis van 550 (+/- enkele mm) hebben. Dat is het verschil tussen 1 of 3,5 cm spacers!
-
- Forum-lid
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Nee dus. Het is maar 1 voorbeeld, maar ik kom op 31 mm verschil tussen een Scott Addict RC en Time Alpe d’Huez, beide lichtgewicht klimfiets. Als je kijkt bij de zithoogte en bovenbuislengte van maat 54/M zijn ze vrijwel gelijk, maar met een balhoofdbuis van 135 resp. 166 mm. Dit zijn toch enorme verschillen? En dit blijken geen uitzonderingen, zo zijn er meer.walters schreef: ↑19 okt 2024 18:37Dit soort enorme verschillen zijn verschillen tussen sportief en endurance. Zoek je binnen een bepaald type fiets dan is het verschil vaak maar 3-5 mm.Beam me up, Scotty schreef: ↑19 okt 2024 11:50 Dit is misschien een slapend topic, maar toch even dit: het kan best veel uitmaken wat voor stack of reach je krijgt bij verschillende merken in dezelfde maat. Ik ben toevallig zelf ook aan het rondkijken en komt erachter dat bijvoorbeeld de balhoofdbuis in mijn maat varieert van 135 tot 160 mm bij ‘performance' of ‘light weight’ fietsen (dus geen endurance) die allemaal een horizontaal gemeten bovenbuis van 550 (+/- enkele mm) hebben. Dat is het verschil tussen 1 of 3,5 cm spacers!
Achteraf is elke fietstocht leuk.