Welke Wielset raden jullie mij aan
Je gaat er iig niet of nauwelijks sneller door. Ik merk echt vrij weinig verschil tussen een set Alu DT Swiss PR1600 (32mm) van zo'n 1600-1700gr en een custom carbon 45mm hoge set van ~1400gr. 2 dingen: het ziet er beter uit, en ze klinken beter
Tenzij je een 60kg klimmer bent die met enige regelmaat alpencols bedwingt zul je zelfs van het gewichtsverschil weinig merken.
Tov een standaard goedkope wielset zul je wel verschil merken, maar dat merk je ook al met een PR1600 wielset.
Tenzij je een 60kg klimmer bent die met enige regelmaat alpencols bedwingt zul je zelfs van het gewichtsverschil weinig merken.
Tov een standaard goedkope wielset zul je wel verschil merken, maar dat merk je ook al met een PR1600 wielset.
Als je ergens al bij een besparing van gewicht een verschil voelt, dan voel je 't zeker met lichtere wielen. En al helemaal als het mindere gewicht van de wielen in de velgen en/of banden zit. Niet bij constante snelheden, wel bij het weg accelereren en de net wat lichtere handling. Elke lichte fiets rijdt in het algemeen gewoon beter en leuker dan een zwaardere. Zeker bij MTB's en CX fietsen
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Het gaat er dan voornamelijk om dat de FFWD wielen een Ratchet systeem hebben. Ik heb er geen ervaring mee maar denk niet dat dit zoveel meerwaarde heeft.
Een ratchet klinkt vooral lekkerder (vind ik), aangrijppunt kan sneller zijn (kleinere hoek) maar is niet noodzakelijk. Wel is de kracht verdeeld over meer punten tov pallen, aangezien voordat er ratchets waren er ook genoeg prof sprinters met >1500w op een pallen naaf zal dat ook niet zo'n issue zijn.
De levensduur zou langer moeten zijn, en aangezien je geen kleine veertjes hebt is het onderhoud makkelijker en is het systeem gewoon wat robuuster.
Of het dat voor jou waard is kun je alleen zelf beoordelen. Als die FFWD tyro nog steeds de DT240 naaf gebruiken (wat FFWD met hun oude wielsets F4 + F6 etc deed) dan zijn die naven iig wel bulletproof.
De levensduur zou langer moeten zijn, en aangezien je geen kleine veertjes hebt is het onderhoud makkelijker en is het systeem gewoon wat robuuster.
Of het dat voor jou waard is kun je alleen zelf beoordelen. Als die FFWD tyro nog steeds de DT240 naaf gebruiken (wat FFWD met hun oude wielsets F4 + F6 etc deed) dan zijn die naven iig wel bulletproof.
Er zitten eigen ontwikkelde naven inderxx schreef: ↑23 aug 2024 10:53 Een ratchet klinkt vooral lekkerder (vind ik), aangrijppunt kan sneller zijn (kleinere hoek) maar is niet noodzakelijk. Wel is de kracht verdeeld over meer punten tov pallen, aangezien voordat er ratchets waren er ook genoeg prof sprinters met >1500w op een pallen naaf zal dat ook niet zo'n issue zijn.
De levensduur zou langer moeten zijn, en aangezien je geen kleine veertjes hebt is het onderhoud makkelijker en is het systeem gewoon wat robuuster.
Of het dat voor jou waard is kun je alleen zelf beoordelen. Als die FFWD tyro nog steeds de DT240 naaf gebruiken (wat FFWD met hun oude wielsets F4 + F6 etc deed) dan zijn die naven iig wel bulletproof.
FFWD NAVEN ALS SOLIDE BASIS
Naven van hoge kwaliteit met een lage rolweerstand, en optimale duurzaamheid. De TYRO is standaard voorzien van onze eigen FFWD naaf waarmee je geniet van een stabiele en betrouwbare kwaliteit tegen de best mogelijke condities. Het voordeel van deze naven is binnenin te vinden. Net als de duurdere naven heeft deze ook het ratchet systeem, waarmee snellere aangrijping en minder onderhoud jouw voordelen zijn.
Ahja, ik zie het. Zo te zien beetje vergelijkbaar met een DT350 naaf. Niks mis mee. Tot 900,- zou ik ze nog wel overwegen, tegen de prijs waarop ze op de FFWD website staan (1099,-) zou ik voor een set van van Speyk wielen gaan.Maikie18 schreef: ↑23 aug 2024 21:47Er zitten eigen ontwikkelde naven inderxx schreef: ↑23 aug 2024 10:53 Een ratchet klinkt vooral lekkerder (vind ik), aangrijppunt kan sneller zijn (kleinere hoek) maar is niet noodzakelijk. Wel is de kracht verdeeld over meer punten tov pallen, aangezien voordat er ratchets waren er ook genoeg prof sprinters met >1500w op een pallen naaf zal dat ook niet zo'n issue zijn.
De levensduur zou langer moeten zijn, en aangezien je geen kleine veertjes hebt is het onderhoud makkelijker en is het systeem gewoon wat robuuster.
Of het dat voor jou waard is kun je alleen zelf beoordelen. Als die FFWD tyro nog steeds de DT240 naaf gebruiken (wat FFWD met hun oude wielsets F4 + F6 etc deed) dan zijn die naven iig wel bulletproof.
FFWD NAVEN ALS SOLIDE BASIS
Naven van hoge kwaliteit met een lage rolweerstand, en optimale duurzaamheid. De TYRO is standaard voorzien van onze eigen FFWD naaf waarmee je geniet van een stabiele en betrouwbare kwaliteit tegen de best mogelijke condities. Het voordeel van deze naven is binnenin te vinden. Net als de duurdere naven heeft deze ook het ratchet systeem, waarmee snellere aangrijping en minder onderhoud jouw voordelen zijn.
Je hebt me overtuigd. Was ze aan het bestellen maar dan begint weer de banden zoektocht zucht… en wel of niet tubeless. Het kan dus nog wel even duren voordat ik ermee rond rijdt
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Tubeless GP5000, opgelost
Less is bore