Op de motor heb je aerodynamisch voordeel van een topkoffer in je rug. De motor reed er ook rustiger van dan zonder topkoffer.bakboord1 schreef: ↑20 aug 2024 15:48Het voordeel komt dan uit het feit dat je je drag doorgeeft aan degene achter je. Degene achter je merkt dat niet omdat de drag veel kleiner is dan het voordeel van uit de wind zitten.wasbeer2006 schreef: ↑20 aug 2024 11:42 Langer fiets werkt ook, als er iemand in je wiel zit gaat de voorste ook harder. Je verlengt dan in princiepe dan ook de fiets.
Maar volgens mij weten niet heel veel mensen dat je ook voordeel hebt van iemand in je wiel.
Het grote domme vragen topic
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat je feitelijk doet met iemand in je wiel is een deel van de "vuile" lucht doorgeven, danwel uitstellen daar de rijder achter je.
Kijk maar wat ze in de autosport doen, daar maken ze binnen de regels de auto zo lang mogelijk.
Kijk maar wat ze in de autosport doen, daar maken ze binnen de regels de auto zo lang mogelijk.
En dat is precies wat er gebeurt als je achteraan rijdt in een treintje van 5 man bij windkracht 5. Dan wapper je er aan de achterkant zo af zonder dat je in de gaten hebt wat er aan de hand is.wasbeer2006 schreef: ↑21 aug 2024 14:19 Wat je feitelijk doet met iemand in je wiel is een deel van de "vuile" lucht doorgeven, danwel uitstellen daar de rijder achter je.
Kijk maar wat ze in de autosport doen, daar maken ze binnen de regels de auto zo lang mogelijk.
hun fietsen.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Als de grootste vooraan rijdt en de kleinste achteraan, zou je een druppelvorm kunnen krijgen wat de meest aerodynamische vorm oplevert.
Als jij de grootste bent en achteraan rijdt, ja, dan ben je een soort van spinnaker.
Als jij de grootste bent en achteraan rijdt, ja, dan ben je een soort van spinnaker.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Een spinnaker vangt veel wind. Dat was eigenlijk de clou.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Kan zijn omdat je veel minder ruimte hebt op de fiets en je borstkas wat in elkaar duwt.
Kan ook zijn dat je "fietsspieren" veel beter ontwikkeld zijn en dat je veel meer vermogen levert.
Maar het kan ook heel wat anders zijn -:)
Kan ook zijn dat je "fietsspieren" veel beter ontwikkeld zijn en dat je veel meer vermogen levert.
Maar het kan ook heel wat anders zijn -:)
Als ik een smaller stuur wil monteren (geen interne bekabeling) kan ik dan voorzichtig m’n shifters van het oude stuur en op het nieuwe stuur schuiven of loop ik het risico dat m’n hydraulische remmen vol lopen met lucht?
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Is het vervoeren van een racefiets middels een fietsdrager (op de trekhaak) die klemt op de trapper not done?
Recent een nieuwe carbon fiets gekocht en wil daar toch we zuinig mee zijn, de oude thule klemt dus op de trappers en dat was voorheen altijd prima.
Recent een nieuwe carbon fiets gekocht en wil daar toch we zuinig mee zijn, de oude thule klemt dus op de trappers en dat was voorheen altijd prima.