Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsgebied zuid-oost Spanje?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2375
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 18 aug 2024 18:23

Na al enkele keren in bestemmingen als Girona, Calpe en Mallorca te zijn geweest, zoeken we een nieuwe bestemming in zuid-oost Spanje, zeg Murcia. Zijn er suggesties voor een geschikt gebied?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2375
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 21 aug 2024 10:32

Iemand suggesties?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3532
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 21 aug 2024 11:12

Mojacar is een top uitvalsbasis - het is niet voor niets dat een paar Belgische fietsreisorganisaties hier zijn neergestreken. Ik kan je veel rondjes doorsturen die de moeite waard zijn. Of je connect met me op Strava en je kan ze van mijn activiteitenlog plukken.

De kustlijn op zich bevat heel mooie stukken perfect asfalt, op en af, met continu prachtig ongerept zeezicht. Bijvoorbeeld vanaf Mojacar tot voorbij Carboneras, en bij uitbreiding Cabo de Gata. Of het stuk tussen Villaricos en San Juan de Los Terreros, quasi onbebouwd en zee, zandstrand en woeste rotsmassa's. In het hinterland heb je leuke klimmen tot zelfs het echte hooggebergte met de Velefique. De rust van de nochtans prachtige kustomgeving is er ongekend - geen hoogbouw, geen massatoerisme. Dat is dan meteen ook het nadeel voor sommigen: buiten het hoogseizoen is het toeristische aanbod relatief beperkt. Voor mij is die rust dan weer een pre. Het betekent ook dat de lokale automobilisten grote tolerantie en hoffelijkheid vertonen richting de fietsende medemens, daar waar in Mallorca en Calpe toch veel irritatie voelbaar is.

Ik ben jaren met Kortweg Cycling Travel in het voorjaar naar daar getrokken, en zo de streek leren kennen en appreciëren. Ik heb er zelf dit jaar een penthouse gekocht, ter hoogte van San Juan de los Terreros, en vandaaruit ben ik de routes nog steeds aan het finetunen. Vooral kortere routes zijn wat puzzelen om voldoende variatie langs kleinere wegen te vinden - wat in realiteit geasfalteerde landbouwweg is (en dus perfect bruikbaar), is niet altijd zo aangegeven in de routeplanners.

Als ik mag vergelijken met de regio's waar jijzelf ervaring mee hebt: Mallorca is mooier qua natuur, veel groener en even woest, en de klimmen zijn prachtig, maar zo druk! Calpe vind ik zelf minder aangenaam fietsen dan Mojacar - ik ben er maar 1x geweest met Kortweg en erna steeds terug richting Mojacar. Het is er vooral rustiger en zeker even mooi om te fietsen.

Een korte impressie van de kustweg tussen Mojacar en Carboneras: https://www.youtube.com/watch?v=4ebd_HtKrDM

En nog wat willekeurig gekozen beelden van juli dit jaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 22 aug 2024 15:05

Mooie foto’s raven14.
Ik ben een jaar of wat geleden op exact dezelfde plekken geweest dus ik herken het ook nog eens allemaal 👍🏻

Persoonlijk vind ik het binnenland in de omgeving van Malaga wat vriendelijker en meer bucolisch dan de streek rond Murcia.
De kust rond Malaga is dan weer wat minder ruig en veel toeristischer dan bij Murcia

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2375
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 22 aug 2024 15:35

Die moest ik even opzoeken, "landelijk". Dank voor de suggesties.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5255
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 22 aug 2024 15:51

Ik zou ook aanraden eens rond Malaga te kijken, suggesties voor als je wat meer organisatie wilt ;
Makkelijk met huisje, transfer vliegeld en je kan dagelijks mee met gidsen voor mooie ritjes in gebied.

https://www.sierranevada.cc/

Maar ook gewoon die site bekijken geeft je al inspiratie/routes.

Bij deze partij ben ik ook al eens langsgegaan :

https://www.andaluciancyclingexperience.com/

Rocketboy_2
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 mar 2020 15:14

Rocketboy_2 23 aug 2024 11:55

Regio Malaga is zeker een aanrader, van Montes de Malaga tot de Sierra Nevada (Axarquia regio)
Bijna alleen Spaanse fietsers, niet te druk op de wegen, ze houden heel erg rekening met fietsers.
En een topbestemming als je hellingen wil opzoeken.

Maar, ook weer niet teveel promotie, zodat het hier niet te druk wordt ;-)

Henkie_284
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2024 19:29

Henkie_284 25 aug 2024 15:03

Wat verschillende mensen al zeggen: Malaga. Ik ben in Calpe en Malaga geweest. Ik zou eerder teruggaan naar Malaga.

Plaats reactie