Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Ik ben er klaar mee, laat het voorjaar maar komen

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 24 aug 2024 20:47

Terug on topic.

Ik weet niet of ze in de Enkhuizer almanak staan, maar de boerenwijsheden van mijn opa:
Avond rood geeft regen in de sloot.
Mist wordt bewaaid of bepist.
Zware regen is de moeder van de wind.

Zo zullen er nog wel een paar mooie uitspraken zijn.
Het toont ook aan dat je geen meteoroloog hoeft te zijn om het weer te snappen. Tot op zekere hoogte dan.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 26 aug 2024 10:17

Nu wil ik niet te negatief zijn, maar ik zie in de herfst verwachting alweer staan dat deze vanaf 2e helft september warmer en natter zal verlopen voor de kust provincies.
Het waren een paar mooie weken.
Maar een set goede gravelbanen kopen en vaker richting Veluwe denk ik.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 26 aug 2024 10:31

Dat laatste is sowieso een goed idee. Op de MTB dan in mijn geval als jehet niet erg vind. Weer veel te weinig geweest op de UHR dit jaar.
Baal ik wel van dat het net ff te veel tijd kost vaak. Spullen inpakken, auto inpakken etc, kost toch drie uur extra, maar zo heerlijk vaak. Beetje vochtig of die herst ochtend kou is daar zo heerlijk.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 aug 2024 10:32

De omstandigheden zijn dan ook verschrikkelijk matig geweest op de UHR, met vele afsluitingen tot gevolg. Ik heb het dan vooral over de winter/voorjaar. In de zomer is/was het gewoon goed.

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 26 aug 2024 11:26

Als het de tweede week van september in Limburg maar mooi is...
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

jakkel
Forum-lid

jakkel 26 aug 2024 11:32

havana schreef: 26 aug 2024 10:32 De omstandigheden zijn dan ook verschrikkelijk matig geweest op de UHR, met vele afsluitingen tot gevolg. Ik heb het dan vooral over de winter/voorjaar. In de zomer is/was het gewoon goed.
Ik heb op zo'n 10 km van bij me vandaan ook een vergelijkbaar parcours (kempense heuvelrug) met vast afgepijlde routes. Gratis te rijden en parcours aangelegd door Sport Vlaanderen met belastinggeld. Onlangs nog eens gans gereden in functie van een voorbereiding op een MTB wedstrijd. Was van september vorig jaar geleden dat ik er nog eens gereden had. Heel veel mooie stukken die gewoon letterlijk weggespoeld zijn door de zeer natte winter en voorjaar. Probleem is ook dat het niet echt goed onderhouden wordt en dat er haast elk jaar wel ergens een (mooi) stuk verdwijnt of omgeleid wordt (ten voordele van de natuur). Ik kom er al bijna 30 jaar, zo erg als het er nu bijligt heb ik nog nooit geweten. Bovendien reden we vroeger overal nog extra paadjes, maar niks mag nog. De paadjes met bordjes met 'uitsluitend voetgangers' op, schieten als paddenstoelen uit de grond, ja, die mogen nog overal komen. De fun is er stilaan wel af. Spijtig, want het was één van de mooiste MTB omlopen in de wijde omtrek...

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 26 aug 2024 13:09

Op de UHR wordt heel veel aan onderhoud gedaan. Beter kan niet, al zeg ik het zelf. Desondanks was er afgelopen winter/voorjaar/zomer geen houden aan. Extreem veel regen en op lage delen extreem veel kwelwater.
"MTB-ers for climate"
hun fietsen.

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 26 aug 2024 13:21

BertL schreef: 26 aug 2024 13:09 Op de UHR wordt heel veel aan onderhoud gedaan. Beter kan niet, al zeg ik het zelf.
Daar is niets van gelogen. De aanleg en daarna het onderhoud is super!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 26 aug 2024 13:37

Ik rij vrijel alleen Amerongen en Leersum.

1 deel Leersum is lang afgesloten geweest, maar het andere deel en Amerongen is het hele jaar echt wel goed geweest. Eigenlijk beter dan ooit, want twee weken droog is vervelender dan wat meer regen. En persoon plof ik boven de 25 graden daar ook uit elkaar.

Maar hulde aan het onderhoudsteam, wat blijft die baan mooi en goed!

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 26 aug 2024 14:12

BertL schreef: 26 aug 2024 13:09 Op de UHR wordt heel veel aan onderhoud gedaan. Beter kan niet, al zeg ik het zelf. Desondanks was er afgelopen winter/voorjaar/zomer geen houden aan. Extreem veel regen en op lage delen extreem veel kwelwater.
"MTB-ers for climate"
Onderschat de teams van mtb-noordwest niet Bert.

Feit is dat er in den lande verschillende gemotiveerde vrijwilligers organisaties zijn voor het onderhoud en de aanleg/ aanpassingen van de routes. Maar deze discussie hoort eigenlijk in een ander topic, behalve het feit dat het inderdaad zeer lastig is juist onderhoud te plegen met het weer van afgelopen 2 jaar.

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 26 aug 2024 19:15

CampaYolo schreef: 24 aug 2024 20:47 Terug on topic.

Ik weet niet of ze in de Enkhuizer almanak staan, maar de boerenwijsheden van mijn opa:

Het toont ook aan dat je geen meteoroloog hoeft te zijn om het weer te snappen. Tot op zekere hoogte dan.
Klopt helemaal, de Enkhuizer Almanak staat vol met dat soort spreuken, zo ook;
Als het regent in Mei, is April voorbij.

Zonder gekheid, mijn opa zaliger was boer, geboren in 1900, en als je wist hoeveel kijk die op het weer had. Kon ook heel veel natuurverschijnselen aan het weer linken. Alle boeren daar in de omgeving trouwens. Wisten het vaak beter dan het weerbericht, om over de huidge apps maar niet te spreken. ( die waren er toen trouwens nog niet.)
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 26 aug 2024 19:25

uninvitedguest schreef: 26 aug 2024 19:15
CampaYolo schreef: 24 aug 2024 20:47 Terug on topic.

Klopt helemaal, de Enkhuizer Almanak staat vol met dat soort spreuken, zo ook;
Als het regent in Mei, is April voorbij.

Zonder gekheid, mijn opa zaliger was boer, geboren in 1900, en als je wist hoeveel kijk die op het weer had. Kon ook heel veel natuurverschijnselen aan het weer linken. Alle boeren daar in de omgeving trouwens. Wisten het vaak beter dan het weerbericht, om over de huidge apps maar niet te spreken. ( die waren er toen trouwens nog niet.)
Ja mooi!! Ik had ook zo’n overgroot vader die in de deur van zijn boerderij stond om de lucht te bekijken. Hij wist precies wanneer het hooi omgezet moest worden en waneer de balen hooi binnengehaald moesten worden.
Ik ben er trots op dat ik daar iets van meegekregen heb hoewel ik toen nog heel erg jong was.
Het is niet alleen kijken naar de lucht maar ook de vochtigheid op je huid voelen, de bewegingen van bepaalde vogels en insecten etc die het weer “voorspellen”

Ik maak daar nog dagelijks gebruik van :like:

Plaats reactie