So what . . . !
Wanneer ketting vervangen.
Op zich geen ramp lijkt nu alsof ik meer om de 150 a 200 km fietsketting even met een droge doek schoon maak (stof en miniscule vuiligheid) om vervolgens doekje met vinger eronder wat olie erop en licht over mn ketting laten lopen om licht geknarst eruit te krijgen. Heb nog wat van die ouwe olie over ga eens testen. Aan de andere kant om om de 200 km is kleine moeite.
-
- Forum-lid
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Net voor de kettingmeter op 0,75 erdoor valt, vervang ik de ketting. Zo slijt ik 4 a 5 kettingen per cassette en 3 cassettes per buitenblad. In kilometers is dat grofweg 3500 km per ketting, 15.000 km per cassette, 40.000 km per buitenblad. Het betreft een Ultegra 11 speed groep met dura ace ketting, 260 W ftp bij 65 kg. Poetsen en smeren doe ik zo eens per 500 a 700 km denk ik en ik rijd in weer en wind.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
Zou zeggen dat het vooral ook afhangt van of je dure cassettes gebruikt en hoe kritisch je bent op een stille rustige loop. Hoor veel mensen roepen dat ze veel geld besparen door steeds nieuwe kettingen te kopen. Als je bijvoorbeeld een shimano 105 cassettes gebruikt, kun je net zo goed wat langer door rijden. Zoveel duurder dan een ketting zijn die niet. Sterker nog als je Eur 65 voor een kettin moet betalen is een 105 cassette nog goedkoper. Het duurt echt wel even voordat een ketting niet goed meer schakelt of doorschiet. Mijn ervaring is dat je zomaar ruim meer dan het dubbele aantal km kunt maken voordat je hier last van hebt. Vervang je alles in een keer ben je ook klaar. Van echt overmatige slijtage op voorbladen heb ik zelf nooit veel gemerkt. De druk wordt daar over veel meer tanden verdeeld. Eventueel een nieuw binnenblad kost meestal ook bijna niets. Fiets je veel met schuine ketting op het buitenblad maakt het wellicht wel uit. Probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen.Snarfie schreef: ↑07 aug 2024 16:10 Heb een 11 speed versnelling met bijbehorende ketting (KMC X11) mijn ketting spanningsmeter kan op 1 of 0,75 gezet worden en valt daar na 3500 km op beide nog lang niet door heen. Kom bij de FM heeft een kettingmeter die 0,5 kan meten en ja daar valt hij doorheen. Krijg direct de opmerking meteen vervangen want ik kan nu al niet instaan voor de slijtage van de cassette.? Nieuwe ketting kost 65,- euri inclusief arbeidsloon. Vooralsnog rij ik probleemloos tot nu ketting slaat niet door op de cassette en ik rij als 65 jarige rustig zeg gemiddeld 27 kmu op voornamelijk asvalt nooit gravel of iets dat daar op lijkt.
Wat moet ik met zo'n opmerking krijg het ongemakkelijke gevoel dat ze je meteen iets willen aansmeren of hebben ze gelijk.
Vervang 11 spd ketting zelf nog "ouderwets'' bij 0,75 ruim voordat ketting "rauwer'' gaat lopen en nieuwe ketting schiet niet door op cassette. Waarom dan al bij 0,5 vervangen ? Wel goed in de gaten houden want fiets je iets te lang door loopt de nieuwe ketting niet mooi stil meer of schiet wel door.
Gebruik je dure Dura Ace of Campa Record cassettes en kettingbladen, dan kan het zeker zinvol zijn de kettingen eerder te vervangen en zo langer met de dure cassette te doen. Eur 65 voor een KMC x11 ketting is ook incl montage behoorlijk aan de prijs.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13809
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je moet voor jezelf een beetje een systeem hebben.
Bij de race, nog 11 speed, rijd ik met vier kettingen die wissel ik om de 500 tot 1000 kilomter totdat ze 0.5 zijn.
Dan koop ik vier nieuwe kettingen en die rijd ik door tot 0.75, dan pak ik die oude set ook nog even en rijd door tot 0.75
en zo rijd ik nu het zesde jaar met dezelfde bladen en 8 kettingen. Ik schat dat het een 30 tot 35K totaal is.
En het oude gaat nog op een taxc fiets als het nodig is. Daar merk je het toch niet.
Bij de race, nog 11 speed, rijd ik met vier kettingen die wissel ik om de 500 tot 1000 kilomter totdat ze 0.5 zijn.
Dan koop ik vier nieuwe kettingen en die rijd ik door tot 0.75, dan pak ik die oude set ook nog even en rijd door tot 0.75
en zo rijd ik nu het zesde jaar met dezelfde bladen en 8 kettingen. Ik schat dat het een 30 tot 35K totaal is.
En het oude gaat nog op een taxc fiets als het nodig is. Daar merk je het toch niet.
Dus gemiddeld ong. 4000 km per ketting wat overeenkomt met mijn gemiddeldes van 4000 à 5000 km per ketting.wasbeer2006 schreef: ↑28 aug 2024 09:38 Je moet voor jezelf een beetje een systeem hebben.
Bij de race, nog 11 speed, rijd ik met vier kettingen die wissel ik om de 500 tot 1000 kilomter totdat ze 0.5 zijn.
Dan koop ik vier nieuwe kettingen en die rijd ik door tot 0.75, dan pak ik die oude set ook nog even en rijd door tot 0.75
en zo rijd ik nu het zesde jaar met dezelfde bladen en 8 kettingen. Ik schat dat het een 30 tot 35K totaal is.
En het oude gaat nog op een taxc fiets als het nodig is. Daar merk je het toch niet.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 26 jan 2013 12:13
Het is niet eenduidig te beantwoorden. Op de MTB (waarmee ik in de winter vooral veel rijd) rijd ik door tot het zo ongeveer stuk gaat. Dan vervang ik ketting, wieltjes en cassette.
Op de racer rijd ik vrijwel alleen met droog weer. Maar omdat ik twee wielsets gebruik, vervang ik de ketting liever te vroeg dan te laat. Zodra de kettingchecker een beetje speling aangeeft, gaat de ketting eraf. Dat is zo tussen de 3000 en 5000 km. Mijn cassettes gaan zo veel langer mee.
Op gravelaar gaat een ketting bij mij zo'n 1500-2500 km mee.
Op de racer rijd ik vrijwel alleen met droog weer. Maar omdat ik twee wielsets gebruik, vervang ik de ketting liever te vroeg dan te laat. Zodra de kettingchecker een beetje speling aangeeft, gaat de ketting eraf. Dat is zo tussen de 3000 en 5000 km. Mijn cassettes gaan zo veel langer mee.
Op gravelaar gaat een ketting bij mij zo'n 1500-2500 km mee.
Als je nou op je mtb ook je ketting eerder vervangt hoef je niet alles zo snel te vervangenDeHandelaar schreef: ↑28 aug 2024 10:22 Het is niet eenduidig te beantwoorden. Op de MTB (waarmee ik in de winter vooral veel rijd) rijd ik door tot het zo ongeveer stuk gaat. Dan vervang ik ketting, wieltjes en cassette.
Op de racer rijd ik vrijwel alleen met droog weer. Maar omdat ik twee wielsets gebruik, vervang ik de ketting liever te vroeg dan te laat. Zodra de kettingchecker een beetje speling aangeeft, gaat de ketting eraf. Dat is zo tussen de 3000 en 5000 km. Mijn cassettes gaan zo veel langer mee.
Op gravelaar gaat een ketting bij mij zo'n 1500-2500 km mee.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13809
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik merk niet zo heel veel verschil in levensduur van de ketting. Wel van de cassette en kettingbladen met deze methode. Al merk ik dat waxen het meeste scheelt met weer die cassette en kettingbladen en niet zozeer met de ketting.Orlok schreef: ↑28 aug 2024 09:53Dus gemiddeld ong. 4000 km per ketting wat overeenkomt met mijn gemiddeldes van 4000 à 5000 km per ketting.wasbeer2006 schreef: ↑28 aug 2024 09:38 Je moet voor jezelf een beetje een systeem hebben.
Bij de race, nog 11 speed, rijd ik met vier kettingen die wissel ik om de 500 tot 1000 kilomter totdat ze 0.5 zijn.
Dan koop ik vier nieuwe kettingen en die rijd ik door tot 0.75, dan pak ik die oude set ook nog even en rijd door tot 0.75
en zo rijd ik nu het zesde jaar met dezelfde bladen en 8 kettingen. Ik schat dat het een 30 tot 35K totaal is.
En het oude gaat nog op een taxc fiets als het nodig is. Daar merk je het toch niet.
Uitzondering zijn de sram eagle XX1 kettingen die gaan op de MTB gewoon 6K mee, wat ze daar mee hebben gedaan weet ik niet, maar dat zouden ze ook wel op race mogen doen. En met die kettingen rijd ik veel in de troep in de winter.