Beginnende wielrenner vraag
-
- Forum-lid
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Op dit forum krijg je antwoorden op vragen die nooit gesteld zijn. Informatie die je nergens anders kunt krijgen.
Kant en klaar zie ik zo niet. Een band moet je niet willen gaan plakken onderweg. Vervangen gaat een stuk sneller.
Koop een zadeltasje met bandenlichters en een multitool, een paar patronen, binnenbandjes, co2 pomp en je bent klaar. Trek een gratis wiel met een slag of kapotte spaken van marktplaats en ga een avondje oefenen. Band eraf, band erop. Dan wordt het langs de weg in de stromende regen een eitje.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Oh ja zeker dat wel allemaal maar ik doelde op dat men aandrong om te oefenen. Ik heb nog nooit een band verwisselt op mijn racefietsen, gelukkig nooit lek gereden maar ook nooit geoefend. Maar in mijn 35 jaar toch wel al heel veel banden verwisseld of geplakt of gerepareerd.MarkVeenstra schreef: ↑24 jun 2024 09:52Ja en nee.
In principe is het gewoon van t zelfde. Je rijdt bijna nooit lek, maar het kan gebeuren en als het gebeurd moet je verder lopen, een fietsenmaker zoeken, iemand bellen om je te halen of zelf gaan fixen.
Gewone fiets zitten vaak dikkere, stuggere, meer lekbestendige buitenbanden. Dus risico op lekrijden is kleiner.
Je fietst ook minder hard dus het risico op een stootlek (bij een gat oid) is ook kleiner.
Daar staat tegenover dat menigeen op de stadsfiets op slappe banden rijdt, en pas vervangt als de binnenband eruit puilt zo ongeveer..., maar goed dat is stukje onderhoud.
Een ander groot verschil, met de stadsfiets ben je niet vaak heel ver van huis. Dus áls je lek rijdt, dan ben je vaak in de bewoonde wereld en ook nog vaak niet al te ver van je bestemming (huis, school, werk oid). Maar ook, een racewiel haal je eruit en kan je makkelijk bandjes wisselen. Een stadsfiets met bagagedrager, dichte kettingkast, trommelremmetje (even worst case scenario), heb je wat meer om handen om een band te wisselen. Liever wil je die dan plakken denk ik ook altijd.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Bij elke fietswinkel.
Als je met binnenbanden rijdt:
-De juiste binnenband
-Co2 patroon en nippel/pompje
-Als je band er heel moeilijk af kan, 2 bandenlichters.
-Een stukje buitenband om, mocht het een scheur in de buitenband zijn, voor de scheur te steken zodat je binnenband niet naar buiten kan komen.
Als je tubeless rijdt.
-Een tubeless reparatie kit
- Hetzelfde als hierboven mocht de vloeistof het gat niet kunnen dichten.
Voor alle gelegenheden, een telefoonnummer van iemand die je kan komen halen, dat kan ook een taxi zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Het belangrijkste: oefenen!! Je zal de eerste niet zijn die geen flauw idee heeft hoe een achterwiel er uit te halen, vooral vanwege de derailleur. En dan nog de buitenband er goed af en op krijgen (vooral er op krijgen zonder de binnenband lek te prikken met je bandenlichter...) Gewoon 2-3 keer thuis oefenen, voorwiel en achterwiel. Ondertussen kan ik het binnen 5 minuten. Appeltje eitje.
De kans op een lekke band is op zich niet zo groot.......toch gaat het je vaak genoeg gebeuren.
Zo rij je een paar duizend km zonder pech....daarna rij je twee keer lek op 1 rit .....en bij het eerstvolgende ritje nog een keer.
Altijd 2 nieuwe binnenbandjes mee, of als je tubeless rijdt reparatie pluggen mee.
Zo rij je een paar duizend km zonder pech....daarna rij je twee keer lek op 1 rit .....en bij het eerstvolgende ritje nog een keer.
Altijd 2 nieuwe binnenbandjes mee, of als je tubeless rijdt reparatie pluggen mee.
Laatst gewijzigd door Sulla op 29 aug 2024 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Mooie post se7enSe7en schreef: ↑24 jun 2024 11:20Kant en klaar zie ik zo niet. Een band moet je niet willen gaan plakken onderweg. Vervangen gaat een stuk sneller.
Koop een zadeltasje met bandenlichters en een multitool, een paar patronen, binnenbandjes, co2 pomp en je bent klaar. Trek een gratis wiel met een slag of kapotte spaken van marktplaats en ga een avondje oefenen. Band eraf, band erop. Dan wordt het langs de weg in de stromende regen een eitje.
Alle woorden verwijzen naar een aparte link en daarnaast nog hele nuttige informatie!
-
- Forum-lid
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
@TS: in verband met dat oefenen, mogen we veronderstellen dat je de fiets af en toe grondig wil poetsen en dat je daarbij het achterwiel uit het frame haalt?
Altijd reparatie spullen bij me.
Soms rijd je jaren niet lek en dan twee keer per week.
Laatste tijd zie ik vaak wel iemand lek staan meer dan vroeger. Zal toeval zijn.
Kans op lek is overigens veel groter als het nat is. Dan blijven kleine steentjes plakken en worden ze je band ingeduwd.
Meeste lekken bij mij zijn stoot lekken ook wel snakebites genoemd.
Soms rijd je jaren niet lek en dan twee keer per week.
Laatste tijd zie ik vaak wel iemand lek staan meer dan vroeger. Zal toeval zijn.
Kans op lek is overigens veel groter als het nat is. Dan blijven kleine steentjes plakken en worden ze je band ingeduwd.
Meeste lekken bij mij zijn stoot lekken ook wel snakebites genoemd.
Dan rijd je dus met een te lage bandenspanning.bakboord1 schreef: ↑28 aug 2024 22:33 Altijd reparatie spullen bij me.
Soms rijd je jaren niet lek en dan twee keer per week.
Laatste tijd zie ik vaak wel iemand lek staan meer dan vroeger. Zal toeval zijn.
Kans op lek is overigens veel groter als het nat is. Dan blijven kleine steentjes plakken en worden ze je band ingeduwd.
Meeste lekken bij mij zijn stoot lekken ook wel snakebites genoemd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless