Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het niet-fietssport andere leuke sporten onderwerp!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 aug 2024 16:52

@Vincenza: dat is het zeker. Niet voor niets dat er zoveel discussie over is (niet alleen hier). Misschien wordt het iets meer intuitief door je voor te stellen hoeveel mechanisch vermogen er bij fietsen geleverd wordt als je 10 km/uur gaat. Da's niet veel (gokje: 15W?), en het beetje dat je levert heb je nodig om luchtweerstand en rolwrijving te overwinnen. Nu ga je ipv fietsen rennen met 10 km/u. Rolwrijving heb je niet, een klein beetje luchtwrijving wel. Er is niet zo heel veel reden om aan te nemen dat die vele factoren hoger is dan bij fietsen. Dus ook niet heel veel reden om aan te nemen dat je nu ineens wel veel mechanisch vermogen aan het leveren bent. Toch is het veel lastiger om 10 km/u te rennen dan dat het is om 10 km/u te fietsen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4098
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 28 aug 2024 17:01

Een accu met gestrekte arm vasthouden. Lever je dan arbeid, of een bepaald soort arbeid? Het kost wel energie. Of lijkt dat maar zo?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 aug 2024 17:08

Goede vraag: Je levert (intern) energie. Metabole energie noemen we dat in de regel. Je wordt er dus moe van. Je levert echter geen (externe) mechanische energie.
Om het nog wat verwarrender (wellicht) te maken: op het moment dat je de accu op de grond zet, dan lever je NEGATIEVE mechanische energie. En het kost je zelfs een beetje (positieve) metabole energie.

Voor de duidelijkheid, dit is geen mening, maar het gevolg van hoe de wereld om ons heel gedefinieerd is in de fysica ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4098
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 28 aug 2024 17:13

Dank. Ik ga het allemaal wel eens bestuderen, want boeiend is het (voor mij, N=1).
Niet zijken maar reiden !

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 28 aug 2024 17:38

En toch blijft het mij dan ook niet duidelijk hoe het komt dat het vele malen zwaarder is voor het lichaam om 10km/h hard te lopen ten opzichte van het fietsen.
Op een of andere manier moet het lichaam dus wel meer energie leveren daarvoor, anders zou de marathon ook wel binnen 1 uur gelopen kunnen worden.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 aug 2024 18:25

Daar sta je zeker niet alleen in! Op spierniveau lever je wel degelijk mechanische energie (spieren die kracht zetten en verkorten). Alleen wordt die energie weer "opgenomen" door spieren die kracht zetten en verlengen. Deze spieren leveren namelijk negatieve energie. Het gevolg is dat je netto nauwelijks iets levert.
En, zowel de verkortende als de verlengende spieren kosten jou metabole energie (brandstof). En dus word je moe!
Hoeveel precies, dat is een actueel onderzoeksonderwerp!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1368
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 28 aug 2024 18:41

Met hardlopen zou je dus in tegenstelling tot fietsen met bijvoorbeeld een dynamo je eigen verlichting niet kunnen opwekken?

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 28 aug 2024 19:10

Tuurlijk wel! Even uitgaande van een inventie die dat voor deze specifieke beweging kan regelen.
Denk aan de knijpkat, een lampje wat je dmv handbeweging kunt opladen.
Lampjes in schoenen zijn mogelijk omdat je via beweging energie kunt opwekken.
Maar daarmee is deze discussie nog niet beslecht.
We hebben de grootheden;
Energie
Beweging
Afstand
Weerstand
Snelheid
Zwaartekracht
Aantrekkingskracht
Rolweerstand (blijkbaar)
En nog zo wat dingen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 aug 2024 19:54

Met hardlopen doe je natuurlijk veel meer dan lopen. Wat te denken van je armen. Die doen bij racefietsen nagenoeg niets.
Degene die op de MTB rijden weten het wel daar is je hr ook altijd hoger zeker in een afdaling.

Bij lopen treed er veel meer spierschade op. Elk pas moet je lichaam dempen en weer versnellen. Je staat eigenlijk steeds stil.

Dat de gemiddelde fietser lopen zwaarvind komt natuurlijk ook door het fietsen. Een hardloper van mijn fietsniveau heeft niet mijn benen, die van een loper zijn een paar kilo lichter, dat scheelt natuurlijk ook een slok op en borrel

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1186
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 28 aug 2024 22:17

Vanmiddag weer de eerste hockey training van het nieuwe seizoen gegeven.

Was zelf volkomen afgedraaid en getostied door de plotselinge hitte. En ik heb geen meter gerend. Voelde me bijna schuldig wat ik die meiden vandaag heb 'aangedaan'

1094
Forum-lid
Berichten: 2021
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 28 aug 2024 22:26

scottwilko schreef: 28 aug 2024 17:38 En toch blijft het mij dan ook niet duidelijk hoe het komt dat het vele malen zwaarder is voor het lichaam om 10km/h hard te lopen ten opzichte van het fietsen.
Op een of andere manier moet het lichaam dus wel meer energie leveren daarvoor, anders zou de marathon ook wel binnen 1 uur gelopen kunnen worden.
Dat merk ik nu ook. Zit al sinds maandag met kniepijn nu ik het hardlopen een beetje probeer op te bouwen. Helaas toch te hard van stapel gelopen

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 aug 2024 22:32

Sulla schreef: 28 aug 2024 22:17 Vanmiddag weer de eerste hockey training van het nieuwe seizoen gegeven.

Was zelf volkomen afgedraaid en getostied door de plotselinge hitte. En ik heb geen meter gerend. Voelde me bijna schuldig wat ik die meiden vandaag heb 'aangedaan'
Dochterlief was ook helemaal gekookt na atletiek training. Heb haar niet vaak zo gezien terwijl ze meest goed tegen warmte kan. De omslag was denk ik beetje groot.
Less is bore

Plaats reactie