Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Ben ik een duurdere fiets waard?

Freek053
Forum-lid

Freek053 29 aug 2024 07:53

Kleine introductie (heb me al wel eens voorgesteld, maar dat is al weer een tijdje terug).

Man, bijna 42, redelijk sportief, probeer al een aantal jaren meer te fietsen maar door diverse omstandigheden kwam ik niet verder dan 3500 km. Nu meer mogelijkheden gecreëerd (dichter bij huis gaan werken, dus woon-werk is een optie), dus hey-ho-let's-go!

In dat kader komt het ook voorbij dat ik een nieuwe fiets wil. Is er iets mis met mijn huidige stal? Afgezien van een XC mountainbike waar ik niet blij van word (en dat is het criterium) die ook hier te koop wordt aangeboden is er niets mis mee. Maar ik wil graag een nieuwe fiets. Vast wel een bekend verschijnsel ;)

Nu is de eeuwige vraag: wat wil je voor een fiets uitgeven?
Ik heb de vraag eens omgedraaid. Wat zou ik graag willen hebben? Dan kom ik er snel achter dat ik dure smaak heb. Carbon frame en wielen en elektronisch schakelen zijn een aantal zaken die voorbij komen. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Kijkend naar een merk waar ik een beetje fan van ben kom ik snel boven een budget wat ik mij in een eerder stadium van mijn zoektocht heb gesteld (dat was een maximum van € 5000,-).
Kan ik het mij veroorloven om dat geld uit te geven? Ja.

Maar dan komt snel de vraag: ben ik die fiets waard? Ik rij geen wedstrijden, rijd 3x per week ritten van ongeveer 100 km in het weekend, en door de week ergens tussen 35 en 60 kilometer op een bescheiden niveau.

Ik hoor graag van de kenners, en anderen met een mening hierover
;)
vrijwilliger Mountainbike Museum, Arnhem

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 aug 2024 08:01

Het is een vrij land, lekker de fiets kopen waar jij blij van wordt. Mooi excuus ook om veel te gaan fietsen.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 aug 2024 08:05

Don’t race what you can’t replace en verder gewoon wat de gek er voor over heeft :-)
Koop waar je blij van wordt en wat je er voor over hebt. Sneller fietsen ga je er niet van.
Less is bore

leon1
Forum-lid

leon1 29 aug 2024 08:12

Je bent goed van start gegaan door niet te kijken wat je te besteden hebt maar om te kijken naar wat jij wil. Als jij koopt waar jij blij van wordt dan ga je het ook meer gebruiken etc. Uiteraard is het wel handig dat je wensen een beetje aansluiten bij jouw budget ;)

Maar ik word altijd moe van discussies als 105 is alles wat je nodig hebt als groep en meer van dit soort opmerkingen. Kijk gewoon waar je blij van wordt en als je het kunt betalen = no brainer (voor mij dan).

Voor jezelf ben je toch alleen het beste van de wereld waard? :mrgreen:
Ride bikes, not tanks!

Peter de Graaf
Forum-lid

Peter de Graaf 29 aug 2024 08:16

Ik heb 2,5 jaar geleden, vlak voor mijn pensioen, het fietsen weer opgepakt. De eerste 3 maanden was dat op een oude, van marktplaats gekochte crosshybride. Daarna een nieuwe racefiets gekocht. Net zoals jij beschrijft met elektr. schakelen, schijfremmen etc.... EN nu eens niet een compromis gesloten tussen wat ik wil hebben en wat ik wil uitgeven.... zoals ik immer deed bij grote uitgaven en hetgeen me achteraf toch weer ietsje minder plezier opleverde.
Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds net zoveel plezier van deze beslissing als dag 1 van de aankoop.
Fietsen deed ik al graag, maar dit draagt bij aan een stukje extra (blijvend) genot.
Van mij dus een JA!

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 29 aug 2024 08:21

Ja dus.

Maar je kan al snel een pak geld besparen door te kiezen voor een goed frame. En dan aan te vullen met prijs-kwaliteit onderdelen.
Carbon wielen kan je op de kop tikken voor een 500-600 euro als je bereid bent in China te shoppen.
En ook op de groep kan je besparen. Ik zeg het toch dat 105 of Rival meer dan genoeg is. Het verschil met bv een Ultegra is echt verwaarloosbaar als je die paar 100 gram voor lief neemt.

M'n Atom 6 is carbon frame, carbon wielen en carbon cockpit met Sram Rival AXS en dat kwam op 4.000 euro. Dus het kan wel. Maar geen van de topmerken, maar een frame uit het Oosten.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2021 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 29 aug 2024 08:22

Als je er geen vakantie voor hoeft te laten schieten is mijn advies om gewoon met je ogendicht de pinpas op de betaalautomaat te leggen. Heel snel het bedrag vergeten en lekker gaan fietsen op de mooiste fiets in jouw ogen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

pino
Forum-lid HC

pino 29 aug 2024 08:29

vincent75 schreef: 29 aug 2024 08:22 Als je er geen vakantie voor hoeft te laten schieten is mijn advies om gewoon met je ogendicht de pinpas op de betaalautomaat te leggen. Heel snel het bedrag vergeten en lekker gaan fietsen op de mooiste fiets in jouw ogen.
Eens. En niet vergeten de limiet op de pinpas open te zetten of te verhogen.
Niet zijken maar reiden !

redmiller
Forum-lid

redmiller 29 aug 2024 08:33

Beste Freek,

De vraag of jij het waard bent, is net zo min te beantwoorden als de vraag of jij lief en aardig bent. Met deze vraag zou ik (serieus) het ongevraagde en welgemeende advies willen geven om eens met een coach te kletsen.

Of je de dure fiets nodig hebt? Nee! Overigens zou ik amateurwielrenners die wel wedstrijden fietsen ook niet perse aanraden een fiets van 5000 euro met wielen van plus 2000 euro te rijden. Een valpartij en niet alleen je pols, elleboog en been zeggen auw, maar ook je portemonnee...

Verder: koop lekker die fiets die jij je kunt veroorloven :)
En de horizon fietst mee, elke dag...

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 29 aug 2024 08:34

Zorg er wel voor dat de fiets die je koopt past. Als het een verkeerde maat/ geo etc is dan is het zonde geld.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

ijpie013
Forum-lid

ijpie013 29 aug 2024 08:46

Ik zeg ook JA! Yolo!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 29 aug 2024 08:50

kopen dat ding!

Ik heb het ook nogsteeds hoor, komt een beetje door vroeger toen ik niets had. Als ik iets koop van duizenden euro,s ga ik ook twijfelen.
Maar het goede nieuws heb het toch al een keer of 10 voor een fiets gedaan :-)

Plaats reactie