Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2375
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 27 aug 2024 16:18

De stabiliteit komt uit de staanders en hoe meer die naar elkaar toe staan ipv parallel des te beter. Maar als je twijfelt, zou ik het gewoon bij de fabrikant van de fiets vragen.

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 27 aug 2024 17:22

Ik heb met deze set-up gereden. Dat wil zeggen een Tubus AIRY gemonteerd op een CFR696. Alle 4 bouten gemonteerd op de seatstays van het frame. Ik heb er ruim 800km bepakt mee gefietst, waarvan ook het nodige slechte asfalt en stukken onverhard. Wel licht bepakt: zo’n 8,5kg op de drager (die zelf minder dan een halve kilo weegt).

Het kan dus wel, maar...

...de volgende keer zou ik de onderkant van de drager op de steekasadapter monteren. Die had ik erbij besteld maar ik had geen tijd meer om dit om te zetten. Dit omdat het passend buigen van de titanium beugels/stangetjes aan de bovenkant van de Tubus-drager een absolute nachtmerrie is. Met gebruik van de steekasadapter had ik nieuwe beugels moeten kopen en buigen (omdat de drager dan lager uitkomt) en vooral dat laatste kon ik niet opbrengen ;)

...mocht je de drager alsnog zonder steekasadapter monteren, doe dat aan de onderkant dan ‘koud’ op het frame en dus zonder de bijgeleverde busjes. Anders komt er te veel moment op de blindklinkmoeren te staan. Ik heb alle bouten op moment vastgezet en regelmatig nagelopen en ze gaven amper een krimp. Verder geldt: op eigen risico en goed testen voordat je een lange tocht maakt.
t.a.f.k.a.e.h.

a_v
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 29 aug 2024 09:27

Bedankt voor het meedenken! Ik heb de Tubus Logo Evo besteld. Die ga ik monteren met de steekasadapter.

Volgens mij hebben de nieuwere versies van de Tubus-dragers een aangepast systeem waardoor je de beugeltjes die aan je seatstays moeten komen gemakkelijker kan verstellen. Buigen hoeft dus niet meer. Tenminste, die indruk heb ik sterk als ik de installatiehandleiding bekijk.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2375
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 29 aug 2024 10:26

Moo! Check bij het monteren goed de lengte en de schroefdraad van de adapter, 12x1,5 is behoorlijk normaal, maar mijn laatste Carbonda 696 heeft een UDH pat en die is 12x1,0.

Plaats reactie