Gewicht 50mm velgen incl schijven etc
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40466
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Een kilo uien om lekker te kunnen sch**ten is goedkoper dan welke fietsupgrade dan ook
Less is bore
De discussie lijkt ontspoord in cafétoogpraat. Alle argumenten worden op een hoop gegooid.
Gewicht is belangrijk. Uiteraard kan je beginnen door op je eigen lichaamsgewicht te besparen.
Als je dan gewicht gaat besparen op je fiets is het effect bij wielen bijzonder merkbaar zodra de wielen draaien door de inertie en de centrifugale krachten.
Hierbij is vooral het gewicht dat zich ver van het rotatiepunt bevindt van grote invloed. In het geval van fietswielen dus de velg en banden.
Wie dat wil ervaren neemt maar eens een los voorwiel bij de naaf met de handen vast en probeert het draaien aan het sturu te sumuleren. Daarna hetzelfde met een wiel dat lichtjes draait......Lichte wielen en dan vooral wielen met lichte velgen en banden beinvloeden enorm het stuurgedrag van je fiets.
Gewicht is belangrijk. Uiteraard kan je beginnen door op je eigen lichaamsgewicht te besparen.
Als je dan gewicht gaat besparen op je fiets is het effect bij wielen bijzonder merkbaar zodra de wielen draaien door de inertie en de centrifugale krachten.
Hierbij is vooral het gewicht dat zich ver van het rotatiepunt bevindt van grote invloed. In het geval van fietswielen dus de velg en banden.
Wie dat wil ervaren neemt maar eens een los voorwiel bij de naaf met de handen vast en probeert het draaien aan het sturu te sumuleren. Daarna hetzelfde met een wiel dat lichtjes draait......Lichte wielen en dan vooral wielen met lichte velgen en banden beinvloeden enorm het stuurgedrag van je fiets.
Laatst gewijzigd door roelw op 20 aug 2024 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Thompson Falcon (frame zou zo'n 1.020gr. zijn in L, ik heb een M) met Dura Ace, powermeter in pedaal en 50 hoge carbons. 7,9 kg. rijklaarwasbeer2006 schreef: ↑19 aug 2024 21:05 Ik zit met een foil op 7.8 waar haal je dan in vredesnaam die 850 gram vandaan.
Oké het frame is 1150, daar win je zomaar 200 tot 250 gram. Maar die ander 600 dan?
Mijn MTB is nog veel lichter, 7,9 kg.wasbeer2006 schreef: ↑20 aug 2024 08:54
Mijn MTB,s zijn wel lekker lichter dan die van jullie
Scalpel fully in een XL 9.7kg (zonder dropper)
Maar... dat is eigenlijk geen MTB, want die heeft geen vering!
-
- Forum-lid
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Ah, verkeerde aanname van mij. Dan vraag ik me helemaal af waarom je van die extreme wielen zou willen.JPAR schreef: ↑18 aug 2024 16:46Dit is geen aero fiets hoor.Beam me up, Scotty schreef: ↑18 aug 2024 14:15 Tja, dat soort aerospul ik gewoon zwaar. Wie mooi wil gaan, moet pijn doorstaan. Ik lach soms in mezelf als ik zo'n aerobak in ons groepje op een gaatje zie na elke bocht. Alleen als het wat harder gaat, zeg 40 km/u, lijkt het een voordeel, maar dat rijden wij misschien 5% van de tijd. En dat is op het vlakke, laat staan als we wat serieuzer gaan klimmen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
Ik hoef niet per se 50mm wielen. Die zitten er nu in en ze staan wel mooi (ik test deze fiets en houd hem eventueel). Qua wind heb ik er ook geen last van (was ik wel een beetje bang voor). Ik zit alleen een beetje te kijken naar waar ik gewicht kan besparen en wat normaal is voor 50mm wielen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40466
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Rond de 1500gr is het gemiddelde gewicht. Excl banden uiteraard.
Less is bore
En excl. schijven en cassette. Met velglint en ventielen zit het gros van de wielen op 1600 gram, zeker de fabriekswielen met eigen naven. Met een setje DT Swiss 350 / 240 of Newman naven en goede spaken is er veel mogelijk rond de 1400 gram en aan een redelijke prijs.daniel1975 schreef: ↑24 aug 2024 18:12 Rond de 1500gr is het gemiddelde gewicht. Excl banden uiteraard.
46mm hoog 24mm intern en zelf samenstellen qua naven en spaken :
https://www.carl-z.de/produkt/z46/
50mm hoog en 21mm intern , ook zelf samenstellen
https://www.carl-z.de/produkt/z50i21sl3/
47mm hoog en 20,5mm intern
https://www.carl-z.de/produkt/z47aktion/
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 12 feb 2024 15:29