Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Handgespaakte set voor Aeroad

marsman
Forum-lid
Berichten: 2552
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 30 aug 2024 10:47

Dag luitjes, ik heb vorige maand op de bestelknop gedrukt voor een Canyon Aeroad SLX Di2 Cosmic. Kleur Stealth. Hij komt over een paar weken. Lang getwijfeld omdat ik de Mavic wielen niet mooi vindt, maar uiteindelijk toch gedaan omdat de prijs goed is.

Ik heb wel besloten de Mavic velgen gelijk te vervangen en ik ga dit keer voor handgespaakt ipv fabriekswielen. Vooral om wat speciaals te hebben, maar ook omdat ik verwacht dat ik tegen vergelijkbare prijzen t.o.v. fabriekswielen gewoon een betere set krijg.

Wat zijn de vereisten:
- Hoge carbon set uiteraard, dus ergens rond de 60 mm
- Looks die goed passen bij het Stealth frame van de Aeroad
- Geschikt voor een berijder van 85kg
- Er mag een lekkere ratel in de naaf zitten
- Wordt 95% gebruikt in de polder, dus gewicht en comfort zijn minder belangrijk t.o.v. zaken zoals windgevoeligheid en aero
- Budget 1.500 tot echt max 2.000 EUR (hangt een beetje af van wat ik voor de Mavic velgen krijg). Ik wil niet heel veel meer dan 1.000 bijleggen na de verkoop van de Mavic velgen
- Goede garantie / kwaliteit

Ik heb dus best een prima budget en ik weet wat een goede set kost. Maar ik ben helemaal nieuw in de wereld van de handgespaakte velgen. Ik heb geen affiniteit met een bepaald merk, maar wil geen no-name Chinese velg als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben verder gevoelig op looks. Dat is misschien wel een van de belangrijkste eisen. Subjectief en persoonlijk natuurlijk, maar de velgen maken wat mij betreft de fiets. Veel Aeroads rijden bijv op de DT Swiss wielen, die ik in dat uni zwart gewoon saai vind. Idem wielen zoals Ultegra en de Dura Ace C50 / C60 wielen.

Ik zit al even te kijken op de sites van de welbekende wielbouwers. Ze bieden bijna allemaal een soort van huismerk aan. Zo'n set is voor mij geen optie, ondanks dat het wellicht geweldig rijdt. Maar veel wielbouwers bieden daarnaast vaak ook sets aan met een velg van een 'merk'. Een aantal velgen vallen me dan in positieve zin op. Beast Components met de RX60 (heeft nu mijn voorkeur maar is gebaseerd op alleen de looks en verder niks), Duke, ERE etc. ERE zit dan waarschijnlijk boven budget.

Mijn vraag: wie heeft hierin een goed advies? Liefst ook met hands on ervaring met een dergelijke set. Naast de velg, wat is qua naaf een goede keuze?

Hoor graag.
Laatst gewijzigd door marsman op 30 aug 2024 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3532
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 30 aug 2024 10:54

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar ik vind de esthetiek van een zwarte velg zonder verdere opsmuk het mooist. Zeker logo's en andere graphics in allerlei kleuren en met veel contrast, doen het produkt goedkoper aanvoelen. Een black on black logo is nog wel te verteren, maar zelfs wit is me snel te veel. In die zin vind ik een volledig zwarte light bicycle velg met de juiste specs, meer high end eruit zien dan Enve wielen met een groen logo. Alles imho natuurlijk.
Laatst gewijzigd door raven14 op 30 aug 2024 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 aug 2024 10:54

60 mm vooraan: niet doen. Zonder handen fietsen is niet meer mogelijk.

Zelf is 45 voor mij de sweet spot, maar vooruit, 50 mag ook.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2552
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 30 aug 2024 11:06

Helemaal eens mbt de stickers. En goede tip met de hoogte van het voorwiel.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39534
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 aug 2024 11:21

45-50mm Duke laten spaken bij Philippos met een setje mooie naven.
Ik heb inmiddels 2 mooie sets lopen, zeer tevreden.
Less is bore

marsman
Forum-lid
Berichten: 2552
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 30 aug 2024 11:27

Welke Duke velgen heb je dan precies Daniel? En welke naven?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4598
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 30 aug 2024 12:32

Ik zie staan, looks zijn het belangrijkste en de RX60 van Beast Components vind ik er het beste uitzien.
Dan snap ik het probleem niet. Gewoon die velgen laten spaken met een mooie naaf. (DT 240 of Hope Pro 5, zoiets)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39534
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 aug 2024 13:16

Mtb duke velg, weet even uit mijn hoofd niet welke met een DT240 en op de racer Erase V2 met huismerk 40mm hoog, 23mm intern, 1290gr. Setje Duke Baccara X SLR overwogen, maar de meerprijs vond ik het niet waard. Ben blijer met die Erase set dan mijn Zipp 303fc.
Less is bore

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 30 aug 2024 14:10

Misschien titel van dit topic eventjes aanpassen? Een extra S.

Hoger dan 45 zou ik, net als hierboven vermeld, vooraan niet aanraden.
We rijden sinds vorig jaar met de Mavic Cosmic 45 wielen, zeer tevreden over, en gelet op het prachtige Belgische wegennet 😉, al voldoende getest op ruw asfalt inclusief putten en bulten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13449
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 aug 2024 14:18

Mwa 60mm met 85kg is wel te doen hoor. Ik rijd met 55mm en 80kg.
Maar wel handig als je een lager voorwiel hebt.

Anders 50 voor 60 achter. Ik vind dat ook altijd wel goed staan en het rijd het best.

De eigenmerken van wielbouwers zijn vaak echt wel goed. Vaak zijn die eerder met specificaties dan de merken.
Ik heb een setje yishun 55mm velgen uit 2017, was toen al 22mm intern en mid hookless profiel en al ruim 30 a 35k perfect.

Duke is ook een mooie optie, maar met je gewicht zou ik niet de superlichte opties pakken.
Ik zou voor een 50 a 60mm velg niet onder de 430gram gaan.

Ere vind ik dan weer niks, dat is gewoon een dure China velg.
Nextie is ook supermooi, zijn misschien wel de beste velgen die er zijn, maar vooral intressant voor de MTB. Die hebben dat keiharde, soort van glascarbon net als specialized op de sl8 gebruikt

Voor 1500 a 1600 denk ik dat je echt wel een mooi setje met sapin xray spaken, duke velg en een erase naaf bv.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2552
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 30 aug 2024 14:27

scottwilko schreef: 30 aug 2024 12:32 Ik zie staan, looks zijn het belangrijkste en de RX60 van Beast Components vind ik er het beste uitzien.
Dan snap ik het probleem niet. Gewoon die velgen laten spaken met een mooie naaf. (DT 240 of Hope Pro 5, zoiets)
Er is geen probleem, maar ik ken het merk niet en vind heel weinig hands on ervaring of reviews op het web. Terwijl de velg regelmatig bij wielbouwers aangeboden wordt.

BTW, los van de looks heb ik ook wel wat met een 'in Europa door een kleine speler geproduceerd' product.

Dank allen tot zo ver voor alle input. Zal gaan tussen een Duke en Beast Component setje denk ik, maar volgens mij komen Duke velgen van light bicycle. Iemand die dat zo weet? Maakt ook niet zo heel veel uit.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Kermit954
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mar 2018 15:06

Kermit954 30 aug 2024 14:58

Sommige modellen van Duke zouden door lightbicycle gemaakt worden. Zie bvb worldrunner Carbon 50 VS WR50 van lightbicycle. Lightbicycle kwaliteit is echter zeer goed kan ik uit ervaring zeggen.
Van de 2 sets zou mijn voorkeur uitgaan naar Duke ivm grotere interne en externe breedte icm 28mm banden. Heb zelf de baccara x 48 slr2 icm dtswiss240 naven. Zeer lichte en mooie wielset en tot hiertoe bulletproof. Deze velgen bestaan ook in 56mm hoogte.

Plaats reactie