5 jaar geleden als een "gemiddelde fietser" prima de route van de AGR gereden met 34-28 (Sram 2x10). Dat is ongeveer gelijk aan 36-30. Iemand met als hobby fietsen komt wel boven!ColumsbusMJ schreef: ↑30 aug 2024 12:10 Ondanks de gewaardeerde adviezen, ga ik het met een 36-30 proberen. Volgende week -mits het weer het toelaat- een review over de 36-30 in de Limburgse heuvels door een gemiddelde wielertoerist.
Het grote domme vragen topic
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39980
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Waarom is 125% van je FTP trappen makkelijker bij 4bft tegenwind dan bij 4bft meewind?
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Ik denk omdat je al wat geholpen wordt om hogere wattages te trappen door de tegenwind, zelfde geldt voor een berg.
Dat heeft te maken met het momentum en de krachtfase van je pedaalslag. De krachtfase is korter bij wind mee, dus je levert 125% in een kortere tijd. Waarom is die krachtfase dan korter? Omdat het begin en einde minder efficiënt/krachtig zijn, en dat daar ga je dan eigenlijk te snel voor.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39980
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Heb je niet een pagina vol intelligent uitziende formules om dat te onderbouwen?
Maar thnx, geloof dat ik het wel snap!
Maar thnx, geloof dat ik het wel snap!
Less is bore
En hoe werkt dat als je zwaarder rijdt bij wind mee?Vicenza schreef: ↑31 aug 2024 20:58 Dat heeft te maken met het momentum en de krachtfase van je pedaalslag. De krachtfase is korter bij wind mee, dus je levert 125% in een kortere tijd. Waarom is die krachtfase dan korter? Omdat het begin en einde minder efficiënt/krachtig zijn, en dat daar ga je dan eigenlijk te snel voor.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
En dit is nou de enige situatie waar ik Q-rings een voordeel vond. Hoge snelheid wind mee! Ik rijd er inmiddels al jaren niet meer mee.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dan wordt je begin en einde van de krachtfase wellicht meer optimaal, maar dan is het normale optimum eigenlijk weer te zwaar. misschien als je heel snel kan schakelen, iedere pedaalslag?1094 schreef: ↑31 aug 2024 21:25En hoe werkt dat als je zwaarder rijdt bij wind mee?Vicenza schreef: ↑31 aug 2024 20:58 Dat heeft te maken met het momentum en de krachtfase van je pedaalslag. De krachtfase is korter bij wind mee, dus je levert 125% in een kortere tijd. Waarom is die krachtfase dan korter? Omdat het begin en einde minder efficiënt/krachtig zijn, en dat daar ga je dan eigenlijk te snel voor.
@Daniel, de formule is: trust me
-
- Forum-lid
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Zorgen kortere cranks dan voor een langere krachtfase in het geval van wind mee ten opzichte van langere cranks?
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Toen ik zo’n 22 jaar was reed ik met Cycletours de Ronde van zuid Frankrijk. Volgens mij had niemand een verzet lager dan 42x28. En dat was goed te doen. Zelfs de zware cols in de Alpen, terwijl echt niet iedereen zo goed getraind is als de meeste mensen op dit forum. Ik denk dat de meeste fietsers hier die deze vragen stellen meer kunnen dan ze zelf denken.
Of wil men tegenwoordig minder zwaar trappen dan vroeger? Ik heb geen idee.
Of wil men tegenwoordig minder zwaar trappen dan vroeger? Ik heb geen idee.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
-
- Forum-lid
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Tja, jaren terug was 42 normaal als kleinste kettingblad. En een 25 was bij 6-speed zowat het grootste kroontje.
Daarmee in mijn jongere jaren alle Vlaamse, Waalse en Nederlandse heuvels bedwongen. Maar de conditie was toen veel beter dan nu, rekening houdend met mijn bouwjaar '59.
Daarmee in mijn jongere jaren alle Vlaamse, Waalse en Nederlandse heuvels bedwongen. Maar de conditie was toen veel beter dan nu, rekening houdend met mijn bouwjaar '59.