Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Reilhan
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 jan 2023 17:26

Reilhan 30 aug 2024 18:51

ColumsbusMJ schreef: 30 aug 2024 12:10 Ondanks de gewaardeerde adviezen, ga ik het met een 36-30 proberen. Volgende week -mits het weer het toelaat- een review over de 36-30 in de Limburgse heuvels door een gemiddelde wielertoerist.
5 jaar geleden als een "gemiddelde fietser" prima de route van de AGR gereden met 34-28 (Sram 2x10). Dat is ongeveer gelijk aan 36-30. Iemand met als hobby fietsen komt wel boven!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 aug 2024 20:38

Waarom is 125% van je FTP trappen makkelijker bij 4bft tegenwind dan bij 4bft meewind?
Less is bore

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1368
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 31 aug 2024 20:54

Ik denk omdat je al wat geholpen wordt om hogere wattages te trappen door de tegenwind, zelfde geldt voor een berg.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 31 aug 2024 20:58

Dat heeft te maken met het momentum en de krachtfase van je pedaalslag. De krachtfase is korter bij wind mee, dus je levert 125% in een kortere tijd. Waarom is die krachtfase dan korter? Omdat het begin en einde minder efficiënt/krachtig zijn, en dat daar ga je dan eigenlijk te snel voor.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 aug 2024 21:15

Heb je niet een pagina vol intelligent uitziende formules om dat te onderbouwen? :mrgreen:

Maar thnx, geloof dat ik het wel snap!
Less is bore

1094
Forum-lid
Berichten: 2021
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 31 aug 2024 21:25

Vicenza schreef: 31 aug 2024 20:58 Dat heeft te maken met het momentum en de krachtfase van je pedaalslag. De krachtfase is korter bij wind mee, dus je levert 125% in een kortere tijd. Waarom is die krachtfase dan korter? Omdat het begin en einde minder efficiënt/krachtig zijn, en dat daar ga je dan eigenlijk te snel voor.
En hoe werkt dat als je zwaarder rijdt bij wind mee?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5511
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 aug 2024 22:00

En dit is nou de enige situatie waar ik Q-rings een voordeel vond. Hoge snelheid wind mee! Ik rijd er inmiddels al jaren niet meer mee.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 31 aug 2024 22:16

1094 schreef: 31 aug 2024 21:25
Vicenza schreef: 31 aug 2024 20:58 Dat heeft te maken met het momentum en de krachtfase van je pedaalslag. De krachtfase is korter bij wind mee, dus je levert 125% in een kortere tijd. Waarom is die krachtfase dan korter? Omdat het begin en einde minder efficiënt/krachtig zijn, en dat daar ga je dan eigenlijk te snel voor.
En hoe werkt dat als je zwaarder rijdt bij wind mee?
Dan wordt je begin en einde van de krachtfase wellicht meer optimaal, maar dan is het normale optimum eigenlijk weer te zwaar. misschien als je heel snel kan schakelen, iedere pedaalslag?

@Daniel, de formule is: trust me

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1368
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 31 aug 2024 22:24

Zorgen kortere cranks dan voor een langere krachtfase in het geval van wind mee ten opzichte van langere cranks?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 31 aug 2024 22:32

Goede vraag, geen idee.
Ik heb dit elders een keer gelezen, maar zou niet meer weten waar

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 844
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 31 aug 2024 22:56

Toen ik zo’n 22 jaar was reed ik met Cycletours de Ronde van zuid Frankrijk. Volgens mij had niemand een verzet lager dan 42x28. En dat was goed te doen. Zelfs de zware cols in de Alpen, terwijl echt niet iedereen zo goed getraind is als de meeste mensen op dit forum. Ik denk dat de meeste fietsers hier die deze vragen stellen meer kunnen dan ze zelf denken.
Of wil men tegenwoordig minder zwaar trappen dan vroeger? Ik heb geen idee.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 31 aug 2024 23:23

Tja, jaren terug was 42 normaal als kleinste kettingblad. En een 25 was bij 6-speed zowat het grootste kroontje.
Daarmee in mijn jongere jaren alle Vlaamse, Waalse en Nederlandse heuvels bedwongen. Maar de conditie was toen veel beter dan nu, rekening houdend met mijn bouwjaar '59.

Plaats reactie