Thru axle naar QR (achterwiel)
Zo is dat Bert L.
Bij bijvoorbeelde de duitse wielenbouwer ActionSports kan je een wielset laten bouwen met een 141mm QR naaf (ofwel, een DTSwiss naaf met de juiste einddoppen) voor ca 400 euro. Maar dit truukje zou iedere wielenbouwer moeten kunnen
https://www.fun-works.com/dt-swiss-350- ... f972479adb
Bij bijvoorbeelde de duitse wielenbouwer ActionSports kan je een wielset laten bouwen met een 141mm QR naaf (ofwel, een DTSwiss naaf met de juiste einddoppen) voor ca 400 euro. Maar dit truukje zou iedere wielenbouwer moeten kunnen
https://www.fun-works.com/dt-swiss-350- ... f972479adb
Laatst gewijzigd door baron062 op 31 aug 2024 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Hmm maar het waarom van deze standaard ontgaat me wel een beetje. Hoe veel goedkoper kan een 141 QR naaf en frame nu zijn TOV een gewone simpele steekas.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik denk dat het mooi recht maken van een frame voor steekas strengere toleranties vereist dan voor een QR-frame.thestudent schreef: ↑31 aug 2024 16:08 Hmm maar het waarom van deze standaard ontgaat me wel een beetje. Hoe veel goedkoper kan een 141 QR naaf en frame nu zijn TOV een gewone simpele steekas.
Niet zijken maar reiden !
Het is inderdaad wel een interessante vraag WAAROM je voor zo'n afwijkende standaard zou kiezen. Ik denk ook dat het met de productiekosten te maken heeft. Als je ook ziet hoe die goedkopere alu frames in elkaar gelast zijn dan snap je wel dat iedere euro telt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je kan er ook wel een 142mm naaf inzetten. Alleen zit je dan nog met de endcaps.
Als je naar 10mm kan kun je een DT thru BOLT nemen, misschien is dan het probleem ook opgelost.
Als je naar 10mm kan kun je een DT thru BOLT nemen, misschien is dan het probleem ook opgelost.
Je hebt echt een 148mm boost wiel/naaf nodig en vervolgens de juist endcaps.
Makkelijkste is een DT Swiss wiel/naaf. Zelf heb ik ooit een set Dt Swiss X1900 boost wielen in een Trek ATB geplaatst.
Voorwiel: 110mm steekas. Dat was geen probleem.
Achterwiel: 141mm snelspanner. De steekas endcaps vervangen door snelsnapper endcaps.
Makkelijkste is een DT Swiss wiel/naaf. Zelf heb ik ooit een set Dt Swiss X1900 boost wielen in een Trek ATB geplaatst.
Voorwiel: 110mm steekas. Dat was geen probleem.
Achterwiel: 141mm snelspanner. De steekas endcaps vervangen door snelsnapper endcaps.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Voor zover ik weet is een boost qr naaf eigenlijk een boost naaf met QR endcaps.
Dus hetzelfde als voorheem 137vc 142
Dus hetzelfde als voorheem 137vc 142