Hardtail of Race Fully
Ik heb vorige week mijn Hardtail MTB (Merida big nine 6000) verkocht omdat deze eigenlijk te klein was en ik er te weinig comfort op ervaarde. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe MTB waar snelheid en comfort centraal staan. Ikzelf denk dan snel aan een race fully zoals de Canyon Lux WC, Trek Supercaliber, Specialized Epic WC, Orbea OIZ, ...
Ik ben iemand die zich voornamelijk in Vlaamse velden/bossen begeeft waar de technische stukken/afdalingen schaars zijn. Aan hoge snelheid door singletracks scheuren doe ik dan weer wel heel graag! Zit ik met een race fully dan goed of is een goede hardtail, perfect op maat ook meer dan voldoende om genoeg comfort te ervaren? Ik hoor graag naar jullie meningen!
(het budget voor aankoop van een nieuwe MTB is max. 3.000 EUR)
Ik ben iemand die zich voornamelijk in Vlaamse velden/bossen begeeft waar de technische stukken/afdalingen schaars zijn. Aan hoge snelheid door singletracks scheuren doe ik dan weer wel heel graag! Zit ik met een race fully dan goed of is een goede hardtail, perfect op maat ook meer dan voldoende om genoeg comfort te ervaren? Ik hoor graag naar jullie meningen!
(het budget voor aankoop van een nieuwe MTB is max. 3.000 EUR)
It's just a hill - Get over it
Voor dat terrein heb je geen fully nodig lijkt me. Maar echt last zal je er ook niet van hebben.
Maar een fully koop je meestal toch ook voor terrein buiten je eigen leefgebied. Ik althans wel. Hier op de Heuvelrug heb ik geen fully nodig, maar in de Alpen zeker wel...
En andere reden waarom ik toch voor een fully ben gegaan is dat een HT te dicht tegen een gravelbike aan zat (en die had ik al).
Lang verhaal kort: gebruik je de bike echt alleen daar zou ik een HT pakken. Wil je 'm ook meenemen naar het gebergte ga je beter voor de fully.
Maar een fully koop je meestal toch ook voor terrein buiten je eigen leefgebied. Ik althans wel. Hier op de Heuvelrug heb ik geen fully nodig, maar in de Alpen zeker wel...
En andere reden waarom ik toch voor een fully ben gegaan is dat een HT te dicht tegen een gravelbike aan zat (en die had ik al).
Lang verhaal kort: gebruik je de bike echt alleen daar zou ik een HT pakken. Wil je 'm ook meenemen naar het gebergte ga je beter voor de fully.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Al eens gekeken naar een Trek supercaliber?
Edit:
Laar maar, ik had over het budget heen gelezen.
Edit:
Laar maar, ik had over het budget heen gelezen.
Laatst gewijzigd door CampaYolo op 02 sep 2024 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Met fully's in die prijsklasse zit je al snel aan minimum 13 kg rijklaar en meer. Wil je zuiver comfort en is de rest bijzaak: fully. Wil je het beste van alles in die prijsklasse voor uw gebruik: ongetwijfeld hardtail. En dan nog het liefste zonder een veervork. In die prijsklasse bespaar je al snel 1,5 kg op de voorkant, en dat voel je echt wel! 29'er, dik bandje erop, lage druk en gaan met die machine!
Ik heb vorige week nog een wedstrijd gereden op een typisch Vlaams MTB parcours met een HT: viewtopic.php?t=30923&start=1356
Ik heb vorige week nog een wedstrijd gereden op een typisch Vlaams MTB parcours met een HT: viewtopic.php?t=30923&start=1356
-
- Forum-lid
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
De huidige fully's op de markt hebben een wat slackere/luiere geometrie en gaan meer richting trail.
Ook de hardtails komen tegenwoordig met meer veerweg en luiere geometrie, daarom heb ik gekozen voor een Scott Spark RC van de vorige generatie die nog een wat scherpere geometrie heeft.
Kijk eens op Marktplaats of daar iets van je gading te vinden is, met €3000,- voor een fully ga je nieuw een wat zwaardere bike krijgen zoals jakkel al aangeeft.
Kwa comfort is een fully onovertroffen, over de wortelpaden kun je gewoon blijven zitten en de achtervering z'n werk laten doen terwijl je zeker niet langzamer bent!
Ook de hardtails komen tegenwoordig met meer veerweg en luiere geometrie, daarom heb ik gekozen voor een Scott Spark RC van de vorige generatie die nog een wat scherpere geometrie heeft.
Kijk eens op Marktplaats of daar iets van je gading te vinden is, met €3000,- voor een fully ga je nieuw een wat zwaardere bike krijgen zoals jakkel al aangeeft.
Kwa comfort is een fully onovertroffen, over de wortelpaden kun je gewoon blijven zitten en de achtervering z'n werk laten doen terwijl je zeker niet langzamer bent!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4685
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Met dat budget zou ik zeker niet naar een nieuwe fully kijken. Tweedehands zou wel een optie kunnen zijn.
Helaas zijn de goede nieuwe fietsen ongelooflijk duur geworden. Voor jouw budget (wat in mijn ogen echt veel geld is voor een fiets) zijn de onderdelen op een fully gewoon ondermaats.
Helaas zijn de goede nieuwe fietsen ongelooflijk duur geworden. Voor jouw budget (wat in mijn ogen echt veel geld is voor een fiets) zijn de onderdelen op een fully gewoon ondermaats.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13675
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Voor het gebruik wat je beschrijft voldoet een HT. De Nieuwere hardtail. Scott scale, Cannondale Scalpel HT hebben een hele andere geo dan een paar jaar terug. Dat merk je echt, er zit echt rust in die fietsen.
Daarnaast heb je dan momenteel hele leuke MTB,s voor 3000 euro, want de aanbiedingen vliegen om je oren.
(fully,s ook) maar dan zit je snel aan de 13 kilo inderdaan met een hardtail denk ik dat 10 haalbaar moet zijn, een stuk leuker voor je rijplezier.
Ik heb een Fully en een hardtail, precies andersom als havana, omdat ik altijd MTB,s heb gehad heb ik een HT waar ik veel mee op de weg rijd, zeker in de winter. Daarom heb ik geen gravelbike, omdat dat best wel dicht bij elkaar licht. Op de weg is een gravelbike wel fors sneller! In het terrein, ook makkelijk terrein is het verschil er bijna niet. Echt een MTB route wint de MTB altijd. Gravel is mode en wel een stuk duurder.
Scalpen HT2 is wel voor 3 K te vinden Scott Scale team ook wel.
Daarnaast heb je dan momenteel hele leuke MTB,s voor 3000 euro, want de aanbiedingen vliegen om je oren.
(fully,s ook) maar dan zit je snel aan de 13 kilo inderdaan met een hardtail denk ik dat 10 haalbaar moet zijn, een stuk leuker voor je rijplezier.
Ik heb een Fully en een hardtail, precies andersom als havana, omdat ik altijd MTB,s heb gehad heb ik een HT waar ik veel mee op de weg rijd, zeker in de winter. Daarom heb ik geen gravelbike, omdat dat best wel dicht bij elkaar licht. Op de weg is een gravelbike wel fors sneller! In het terrein, ook makkelijk terrein is het verschil er bijna niet. Echt een MTB route wint de MTB altijd. Gravel is mode en wel een stuk duurder.
Scalpen HT2 is wel voor 3 K te vinden Scott Scale team ook wel.
Als je geen zier geeft om imago of merkbekendheid, 3200 euro en 9,1 kg, met pedalen 9,5 kg. TPU binnenbandjes erin, nog wat tita schroefjes enzomeer en je zit op zo'n 9 kg.
https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... -100-2023/
https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... -100-2023/
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13675
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wel een ideale boscrosser inderdaad. Ik zou hem zeker overwegen.
MTB's voor prijzen van 15 jaar terug!
MTB's voor prijzen van 15 jaar terug!
mooie bosgravel fietswasbeer2006 schreef: ↑02 sep 2024 15:49 Wel een ideale boscrosser inderdaad. Ik zou hem zeker overwegen.
MTB's voor prijzen van 15 jaar terug!
Niet zijken maar reiden !
Zeker weten. Weg, bos, gravel, XC... super polyvalent ding!pino schreef: ↑02 sep 2024 16:38mooie bosgravel fietswasbeer2006 schreef: ↑02 sep 2024 15:49 Wel een ideale boscrosser inderdaad. Ik zou hem zeker overwegen.
MTB's voor prijzen van 15 jaar terug!