Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 01 sep 2024 15:23

Vandaag met onze club in Marche een lastig ritje gereden met plenty hoogtemeters.
Bij aankomst blijkt onze kopvrouw (met registratie via Polar m450) 13 km minder te hebben geregistreerd dan de rest. Zelf registreer ik met Polar V650.
De kaartjes met de rit zijn identiek, segmenten zijn identiek, start/aankomst identiek.
Raar, vraag me af waar het mis loopt. Toestel heeft steeds goed gewerkt, zelfs gisteren nog.

Sulla
Forum-lid

Sulla 01 sep 2024 20:10

Ik heb geen ervaring met de Polar, maar een fietsmaat van mij had ooit op zijn garmin de 'minimum snelheid' (waaronder hij dus op pauze springt) dus danig hoog gezet dat hij beduidend minder meters maakte dan de rest. Zeker met flink wat hoogte meters kan je snelheid dan snel onder dat minimum komen.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 01 sep 2024 23:07

Bedankt voor de suggestie, maar dat is niet het geval.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 01 sep 2024 23:19

Iemand heeft het me alsvolgt uitgelegd:
Gps is bedoeld voor plaatsbepaling voor militaire toepassing.
Twee dimensies is genoeg. Waar zit de vijand: X en y coördinaten bekend. Bom erop klaar.

Met plenty hoogtemeters voeg je een derde dimensie toe waar het gps systeem niet mee om kan kan en altijd een flinke afwijking heeft.
Is dat erg? Zolang de X en de y coördinaten van de vijand bekend is dat onbelangrijk voor het droppen van de bom.
hun fietsen.

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 02 sep 2024 08:53

Sommige GPSen zijn beter dan andere. Zoom maar eens in op de Strava van jullie ritten en waarschijnlijk is die van jezelf veel kronkeliger. De GPS van de kopvrouw waarschijnlijk beter (of minder meetpunten) en daardoor minder km. Dit zie je ook veel met strava op de de telefoon of swartwatch: duidelijk minder stabiel.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 02 sep 2024 23:55

Het ding is dat ik de juiste afstand heb geregistreerd (gegevens van de rit vooraf bekend).

Vandaag opnieuw samen gereden, allebei dezelfde afstand afgelegd.

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 03 sep 2024 07:29

Het overkomt ons in huize poldertoerist ook nog wel eens. Heeft nogal wat gezoek opgeleverd, maar met Strava is het zo dat het moment van start stop nogal kan verschillen. Hebben we ook bij Strava nagevraagd en die zeggen dat dus ook. Bij mw de poldertoerist (Garmin edge Explore II) wordt e.e.a door Strava altijd naar beneden gecorrigeerd terwijl bij mij (Bryton 750SE) alles 1 op 1 wordt overgenomen. Maar dat gaat nooit over echt grote getallen en meestal zie je dat vooral aan de gemiddelde snelheid.

Maar waar we inmiddels wel achter zijn is dat de snelheidssensors soms ook storing geven soms door slechte batterij en soms onverklaarbaar. De computer heeft dan even tijd nodig om over te schakelen naar GPS en als je in bossig gebied rijdt of net in een tunneltje etc.. dan kost dat net even meer tijd. Op mijn Bryton zie ik dan wel dat ik verbonden ben, maar er komt gewoon geen waarde door. Beide fietscomputer hebben dat. Eerst verdacht ik vooral de Moofit sensors maar niet op alle fietsen hebben we die. Al is het bij die sensors wel erg regelmatig.

vorige week had ik dat tijdens mijn woonwerk ritje ook. De (in dit geval Sigma) sensor deed het wel, maar er was iets mis. zo extreem heb ik het nog nooit meegemaakt, maar de hele rit was geregistreerd door de GPS maar de gemeten waarde telt dan kennelijk. resultaat 26,53km eindstand in plaats van 41 en een beetje.. Maar goed dat was dus echt wel een uitzondering. Maar een dergelijke uitzondering zou er bij jullie dus ook geweest kunnen zijn. Zeker omdat het daarna wel weer klopt.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 03 sep 2024 09:57

Moet idd zo iets geweest zijn.
We hebben steeds op 100 m na dezelfde afstand, en gemiddelde scheelt soms ook 100 m.
Registratie van afgelopen zondag was extreem verschillend.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 07 okt 2024 09:18

Strava geeft nu AI feedback op je ritten, maar tot nog toe is het vrij waardeloos. Het benoemt dat je bijvoorbeeld veel in D2 gereden hebt, maar dat kan je ook al uit de grafiekjes halen. Verder vindt het alles goed, dus bijvoorbeeld inspanningspieken met hoge hartslagen waar dat echt niet verstandig was volgens de trainingsleer. Maar het meest ergerlijke vind ik dat er geen overkoepelend oordeel is, dus het houdt geen rekening met je andere inspanningen op de fiets in de afgelopen dagen.
Hopelijk hebben anderen betere ervaring, en moet het model bij mij nog meer getraind worden?

derxx
Forum-lid

derxx 07 okt 2024 09:44

Ach, da's gewoon ChatGPT die op basis van de strava data en je titel+beschrijving wat leuks roept. Dit is geen trainingstool, en denk ook niet dat je het zo moet zien. Denk meer als een motivatie tool voor de mensen die af en toe wat sporten.
Afbeelding

Nizza
Forum-lid

Nizza 07 okt 2024 16:53

Strava zegt na een update van me wahoo na een rit gister 195W voor 20 min en me wahoo element 268w..

En het was een serieuze rit ..tegen wind en zag 250+w continue op me wahoo...

Waar gaat het fout?

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 07 okt 2024 18:01

Mijn inschatting is dat het fout gaat bij "me wahoo".

Plaats reactie