Helemaal waar. Maar de TS wil nu ook enige snelheid. Eneuh... ik ken er ook die met het duurste veertuig als een 'omaatje' en ook met de tong op het stuur, de afdaling ingaan waar ze initieel dachten de HT/wegrenners het snot voor de ogen te rijden met hun overkill patserding hoor. En die korte afdalingen hier, daar verlies je met een HT amper iets mee tegenover een fully. Ik heb het vorige week nog live mogen aanschouwen. Zoals je zelf al zegt, vlakke stukken en makkelijke klimmen en neem daar nog draaien en keren bij. Laat dat nu net het overgrote deel van de gemiddelde MTB trajecten hier zijn. Met een gemiddelde techniek, op de gemiddelde MTB trajecten alhier, nagenoeg altijd sneller met een (veel) lichtere HT, zeker zonder voorvering. En dat zeg ik als would be MTB'er niet alleen hoor, ik heb het afgelopen week ook weer mogen horen. Ook van mensen die veel en echt hard kunnen rijden met een MTB.
Als je een MTB koopt, dan moet je voor jezelf de vraag stellen. Waar gebruik ik deze fiets vooral voor. Als je eens één keertje per jaar de bergen ingaat, maar voor de rest wekelijks over je laagland CX en gravel trajectjes gaat knallen. Dan koop je best iets wat het beste past voor deze CX parcours. Ik heb met een HT ooit DH parcours in de Alpen gereden. Ideaal? Uiteraard niet, maar ik ga echt geen fully kopen om daar eens een keertje me te laten gaan. De opgepompte armen en trillend beneden aankomen, dat neem ik er wel eens bij dan. Ik rijd nu veel trajecten die ik vroeger met de MTB reed, met de gravel. En ik ben echt niet alleen. Dat zegt genoeg. Enkel als het veel sturen en veel smijt- en gooiwerk is, dan is de MTB velen malen geschikter. Een MTB stuur immers zoveel beter en lichter dan een gravel!