Mijn persoonlijk en finaal advies gebaseerd op m'n eigen ervaringen (29 jaar MTB) en als je vooral over gravel en CX-achtige trajecten rijdt, wat ze in de lage landen al snel MTB parcoursen noemen. De Radon HT van 3.200 euro die ik hier eerder al gepost had. Met enkele lichte en goedkope aanpassingen kan je die op 9 kg rijklaar krijgen met een veerweg van 100 mm en 2.25 banden. Kan je gerust nog wat zwaarder werk aan op meer echte MTB parcoursen waar de gravel en CX fietsen je niet voorbij gaan knallen met smallere banden en geen vering(en). En ja, ik heb dan misschien wel een hogere FTP dan de gemiddelde vijftiger (momenteel 315W - 4,5 W/kg), zelfs met lagere waardes en minder technische aanleg vrees ik, ben ik bijna zeker, dat je in eindeffect meer plezier gaat hebben aan een HT van 9 kg dan met een fully van 13 kg én meer. Want dat krijg je onder uw achterste met dat budget. Of je moest in de nabije toekomst wat rockgarden, bikeparks, Ardennen, Alpen... toestanden enzomeer ambiëren. Ga dan maar voor een fully! Ik kan erover meespreken als je dat doet met een HT, knikkende knieën, opgepompte voorarmen, blauwe schijven en een bleek gezichtje.
Maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke mening, gebaseerd op mijn ervaringen en gevoelens. En niemand hoeft daar naar te luisteren.