Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Opbouw van je nieuwe fiets

nielsve
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 01 sep 2024 16:11

Samen met een vriend ben ik een Dare MR1S aan het opbouwen. De fiets is eigenlijk volledig klaar maar als we de voorvork monteren met de lagers en de sluitring dan blijft de voorvork niet vastzitten als we de sluitring plaats, voorvork valt er met andere woorden terug uit.

Zou de sluitring dan te klein zijn of waar kan dat aan liggen?

Alvast merci!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6348
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 01 sep 2024 17:07

Foto maakt zo veel meer duidelijk !! Sluitring / compressie ring / topcap. Met of zonder stem gemonteerd of hoe dan wel ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5278
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 sep 2024 17:16

De voorvork wordt op zijn plaats behouden door de stuurpen en de topcap gebruik je voor het wegnemen van de speling.
Ik ben wel benieuwd wat je bedoelt met de sluitring.

Janjan
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 01 sep 2024 18:41

Ik vermoed dat het om de 'crown race'/ compressiering gaat. Maar te klein???

nielsve
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 01 sep 2024 19:30

Inderdaad compressiering.

https://www.youtube.com/watch?v=uOH_Gk6nT14, in de filmpje noemen ze het sluitring en daar blijft de voorvork gewoon vastzitten. Bij mijn eigen Canyon blijft voorvork ook vast na monteren van die compressiering.

Nja te klein is mss fout gezegd maar te weinig spanning ofz, ik weet het niet..

Foto heb ik niet onmiddellijk. Zal in de week eens kijken want moeten de vorkbuis nog inkorten. Alles is wel gemonteerd dus stuur, topcap, etc dus het zit nu ook gewoon vast. Maar als er een bobbeltje of put wordt genomen merken we dat ie mss toch nog niet moet zitten zoals het hoort. Lijkt dan alsof er toch nog wat te veel speling zit of ruimte. De expander is al flink aangedraaid.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5278
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 01 sep 2024 22:53

Die sluitring en topcap; beetje afhankelijk welke headset je hebt, niet altijd grijpen ze genoeg aan opnieuw vork om die op zijn plaats te houden en dan valt de vork idd naar beneden. Op zich is dat wel geen probleem.

Wat je beschrijft na installatie is meestal een te lage opbouw van de spacers; daardoor duwt de topcap tegen de vork aan en niet tegen de spacers en zet je de lagers niet onder druk.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 sep 2024 07:58

Dit gaat om de ring die tussen het bovenste lager en vorkbuis zit (1:35 in het filmpje). Die centreert je vork, maar is niet bedoeld om de vork op zijn plek te houden. Daarvoor is de topcap, die je vast draait in de plug (carbon buis) of star nut (alu buis). Nadat je de vork spelingsvrij hebt afgesteld, draai je de stuurpen vast en dan is de topcap feitelijk overbodig.

Dit staat er rottiger dan ik bedoel, maar als TS het technisch inzicht niet heeft om dat te zien, dan zou ik op zijn minst de gehele fiets na bouwen even na laten lopen door een ervaren mechanieker..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

nielsve
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 04 sep 2024 11:49

Ja, de fiets bolt ondertussen al meer dan een maand en dit was het enige waar we twijfels over hadden. Als het dan niet zo altijd het geval is dat de compressiering de vork bij monteren op zijn plaats houdt dan lijkt me niks aan de hand.

We gaan in het weekend nog eens alles nalopen als we de vorkbuis inkorten.

Bedankt voor de input allen!

Plaats reactie