Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hardtail of Race Fully

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9098
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2024 17:16

ColumsbusMJ schreef: 03 sep 2024 16:55
53x11 schreef: 03 sep 2024 16:40
jakkel schreef: 03 sep 2024 16:19 (...) Of je moest in de nabije toekomst wat rockgarden, bikeparks, Ardennen, Alpen... toestanden enzomeer ambiëren. Ga dan maar voor een fully! Ik kan erover meespreken als je dat doet met een HT, knikkende knieën, opgepompte voorarmen, blauwe schijven en een bleek gezichtje. :lol:
(...)
En om onder andere die reden is mijn, eveneens o.b.v. persoonlijk ervaringen, advies zo'n beetje 180 graden omgekeerd. Met een racy hardtail is je inzetgebied zo enorm beperkt! En als de ontwikkeling van routes een beetje doorzet ga je die beperking ook al in Nederland merken (wat er in Schoorl gebouwd is en zeer binnenkort - eindelijk - officieel open gaat is een fraai voorbeeld). Juist dankzij de meer capabeler fiets ben ik steeds meer "ruiger" terrein gaan rijden, totdat ik dat uiteindelijk zo leuk vond dat ik er nu een tweede (dik 17 kg wegende!! :mrgreen: ) fiets bij heb. Nu is het rijden op die enduro-tank in Nederland geen pretje (al komt dat ook voor een groot deel door de trekkerbanden), maar van mijn trail/downcountry Santa Cruz Tallboy, die mijn XC hardtail Canyon Grand Canyon verving, heb ik werkelijk geen seconde spijt gehad.
Maar wat is je FTP in watt/kg uitgedrukt?
Mag ik die ook in kg/watt uitdrukken? In dat geval meer dan vroeger! :lol:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 03 sep 2024 17:24

Ik haalde enkel m'n FTP aan omdat anderen er al over bericht hadden en eventueel hogere vermogens koppelden aan gemakkelijker met een HT overweg te kunnen op geaccidenteerd terrein. Alvast m'n excuses, ik weet dat het hier wat gevoelig ligt als je over betere gemiddelde prestaties praat.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 03 sep 2024 17:47

Hollander hè. ;) Verder lees ik dit topic met veel aandacht en zal ik niet verder off-topic geraken. Overigens een indrukwekkend klimvermogen heb je dan met je ftp en gewicht.

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 03 sep 2024 18:57

Ik ben van een Niner volledig star naar een Canyon Lux gegaan.
Is de Canyon fijner? Hmm, niet helemaal. Ik kom minder vermoeid terug, heb minder gestuiter, en dat gestuiter is bij lange ritten vermoeiend. Maar de starre Niner was veel meer fun om te rijden. Lichter, beter wendbaar, zeker op die nieuwerwetse flowing singletracks met veel bochten en draaien en keren.
Heb de Niner 9 seizoenen gereden en nu 2 seizoenen de Lux. Ik zat laatst te denken dat ik toch wel graag een HT zou willen hebben (met geveerde vork, of wellicht weer star). Zo spannend zijn de tracks in Nederland niet. Enige voordeel van de Canyon zijn de wortelpaden, dat is wel lekker met zo'n fully.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6336
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 03 sep 2024 20:22

@Wiedze : Mooie fiets de Canyon Lux WC , maar ik ben bevooroordeeld ! Ik heb de gehele drivetrain ( XT ) vervangen voor XTR , wielen zijn de DT Swiss XRC1501 geworden op de DT240 naven en ik heb een DT Swiss 232 One carbon dropperpost gemonteerd. Voor banden heb ik gekozen voor Wolfpack Speed en Race. Zo ben ik uitgekomen op 10,5 kg incl. pedalen en bidonhouder.

Mocht je de Alpen ingaan of ruiger terrein opzoeken dan is de Lux Trail misschien wel aan te bevelen. @Havana heeft deze uitvoering, en met 120mm veerweg en de stijvere 34 Fox vork net wat meer geschikt ook voor de +70 kg medemens.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 03 sep 2024 21:36

ColumsbusMJ schreef: 03 sep 2024 17:47 Hollander hè. ;) Verder lees ik dit topic met veel aandacht en zal ik niet verder off-topic geraken. Overigens een indrukwekkend klimvermogen heb je dan met je ftp en gewicht.
Ach, gewicht telt niet meer, aero is the new lightweight. De marketing doet altijd z'n ding! :lol:
Nee, even serieus, ja dat valt best wel mee. :)

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 03 sep 2024 21:37

R1Phrankey schreef: 03 sep 2024 18:57 Ik ben van een Niner volledig star naar een Canyon Lux gegaan.
Is de Canyon fijner? Hmm, niet helemaal. Ik kom minder vermoeid terug, heb minder gestuiter, en dat gestuiter is bij lange ritten vermoeiend. Maar de starre Niner was veel meer fun om te rijden. Lichter, beter wendbaar, zeker op die nieuwerwetse flowing singletracks met veel bochten en draaien en keren.
Heb de Niner 9 seizoenen gereden en nu 2 seizoenen de Lux. Ik zat laatst te denken dat ik toch wel graag een HT zou willen hebben (met geveerde vork, of wellicht weer star). Zo spannend zijn de tracks in Nederland niet. Enige voordeel van de Canyon zijn de wortelpaden, dat is wel lekker met zo'n fully.
Helemaal mee eens!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 sep 2024 09:24

R1Phrankey schreef: 03 sep 2024 18:57 Ik ben van een Niner volledig star naar een Canyon Lux gegaan.
Is de Canyon fijner? Hmm, niet helemaal. Ik kom minder vermoeid terug, heb minder gestuiter, en dat gestuiter is bij lange ritten vermoeiend. Maar de starre Niner was veel meer fun om te rijden. Lichter, beter wendbaar, zeker op die nieuwerwetse flowing singletracks met veel bochten en draaien en keren.
Heb de Niner 9 seizoenen gereden en nu 2 seizoenen de Lux. Ik zat laatst te denken dat ik toch wel graag een HT zou willen hebben (met geveerde vork, of wellicht weer star). Zo spannend zijn de tracks in Nederland niet. Enige voordeel van de Canyon zijn de wortelpaden, dat is wel lekker met zo'n fully.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het voelt als je terugschakelt naar een HT.
Comfort doet rare dingen met je brein.

Wat ik hier nog wel aan toe wil voegen. Ik rijd sinds een jaar met een dropper. Dat is ook een slok op een borrel.
Ik zat me pas iets af te vragen tijdens een rit.... Wat zou ik nou liever hebben een HT met dropper of een fully zonder.........

Het is dat mijn duimen alleen een AXS dropper aankunnen en mijn HT helaas een andere maat pen heeft dan de fully anders ging ik het zeker proberen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9098
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 sep 2024 10:08

Shim gebruiken? Werkt natuurlijk alleen als je dropper diameter overeenkomt met de kleinste zadelbuisdiameter van de twee fietsen ;-)
Verder helemaal eens, zodra het een beetje omlaag gaat, gaat de dropper dat ook. Zou niet meer zonder willen!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 sep 2024 15:13

Nee die in de fully is 31.x en de HT is 27.x...... heel vervelend.......
Misschien een keer in de aanbieding.... pas kwam er een voor 250 voorbij AXS maar dat was maar 5cm drop. Ik wil er wel minimaal 10, meer hoeft ook niet.

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 04 sep 2024 18:41

wasbeer2006 schreef: 04 sep 2024 09:24
R1Phrankey schreef: 03 sep 2024 18:57 Ik ben van een Niner volledig star naar een Canyon Lux gegaan.
Is de Canyon fijner? Hmm, niet helemaal. Ik kom minder vermoeid terug, heb minder gestuiter, en dat gestuiter is bij lange ritten vermoeiend. Maar de starre Niner was veel meer fun om te rijden. Lichter, beter wendbaar, zeker op die nieuwerwetse flowing singletracks met veel bochten en draaien en keren.
Heb de Niner 9 seizoenen gereden en nu 2 seizoenen de Lux. Ik zat laatst te denken dat ik toch wel graag een HT zou willen hebben (met geveerde vork, of wellicht weer star). Zo spannend zijn de tracks in Nederland niet. Enige voordeel van de Canyon zijn de wortelpaden, dat is wel lekker met zo'n fully.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het voelt als je terugschakelt naar een HT.
Comfort doet rare dingen met je brein.
Ja, dat is wel een goeie! Ondertussen ben ik natuurlijk wel al een paar jaar gewend aan die tractor (Lux). Naast dat de fiets zwaarder en iets minder wendbaar is dan mijn hardtail, is de Lux ook een erg hoge fiets, in vergelijking met een HT, zoals de Exceed van Canyon. Ik ben maar een klein manneke en heb steeds het gevoel dat ik op een te grote fiets zit, wat niet het geval is, het is gewoon de goede maat. :)
De Lux wat lichter maken is natuurlijk ook een optie. Heb overigens geen ervaring met een dropper, die heeft mijn Lux niet standaard, wat bij het model ervoor volgens mij wel standaard was.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 sep 2024 19:39

Een MTB is sowieso groot als ik van de mtb op een racer stap heb ik altijd het idee dat ik op een kinderfietsen rijd.
Die wielbasis al die is al 15 tot 20cm langer dan bij een racer.

Plaats reactie