Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Ik ben er klaar mee, laat het voorjaar maar komen

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 05 sep 2024 11:26

Lekker zeg, het zal ook niet 10% netto zijn. Vanaf midden januari krijg ik er juist weer zin in dan lijkt de zomertijd weer in aantocht te zijn. Midden oktober, november en een groot deel van december vind ik de horrormaanden, veelal regenachtig en halfzacht weer. Ik kan wel genieten van echt koude zonnige winterdagen, helaas zijn dat er niet zoveel.

En vier dagen werken is wel echt top, doe het nu vijf jaar en zou niet meer terug willen naar vijf dagen. Vanaf volgende maand ga ik voor 36 weken drie i.p.v. vier dagen werken. Waar ik voorheen op mijn vrije dag mij meestal wel waagde aan een fietstochtje, zal ik nu de zorg hebben voor onze twee maanden oude dochter. Ik ben benieuwd hoe dat zal zijn. Morgenochtend in ieder geval een ritje op de UHR gepland, daar de voorspelling voor Limburg niet best is.
Laatst gewijzigd door ColumsbusMJ op 05 sep 2024 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 05 sep 2024 11:30

Persoonlijk vind ik het begin van de herfst altijd wel goed te doen: de temperaturen zijn meestal nog prima, je hebt nog redelijk wat daglicht en vaak zitten er nog wel paar (hele) mooie dagen tussen. Vooral in oktober.

Nee, in november komen dan de met regen gevulde weken en verlies je langzaamaan de moed. Maar vanaf december wordt het pas echt lastig, omdat je dan al even bezig bent en je jezelf realiseert: "we moeten nog zo lang".

De lastigste maanden zijn voor mij dan ook januari en vooral februari.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 05 sep 2024 11:39

Je gaat aankomend jaar de marathon van Rotterdam lopen? Dan zullen januari en februari wel flinke maanden worden qua loopkilometers. Pas in het Kralingse Bos aangekomen zul je denken "we moeten nog zo lang". ;) Of staat de beleving van de herfst- en wintermaanden los van het fietsen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 05 sep 2024 11:42

Eén van de redenen om te gaan lopen is veel minder afhankelijk te zijn van het weer en daglicht. Daarbij viel het indoor fietsen me mentaal steeds zwaarder, en door deze aanpak kan ik dat nu een winter helemaal loslaten.

Ik hoop dus dat dit mijn makkelijkste winter ooit wordt :lol: Hopelijk ook met natuurijs!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 sep 2024 11:54

Afgelopen winter eigenlijk alleen maar gelopen. Dat beviel prima. Die paar dagen dat het in de winter wel goed fietsweer is, zijn dan ook echt genieten (maar heel hard gaat het dan niet).

Met kou en regen een 5km op tempo lopen is totaal niet vervelend.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 05 sep 2024 12:05

Het is leuk als je wat kan afwisselen. Ik vind wandelen ook heerlijk merk ik steeds vaker.
Je hoeft veel minder op te letten en kan soms veel beter ontspannen.

Hardlopen heb ik helaas snel blessures, maar een km of 5 gaat nog wel.

En in de winter op de taxc. Ik begin daar ook pas half december mee en dan tot eind feb. Dan gaat het wel.
circa een uur per keer en in het weekend buiten.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 05 sep 2024 12:23

Hardlopen is idd minder 'erg' bij minder goed weer.
Alhoewel ik oorspronkelijk aan atletiek deed, zit dat er niet meer in. Na een fietsongeval in '96 werd mijn enkel weer in elkaar geschroefd, maar niet zoals het voordien was. Hardlopen is daardoor een verre droom, ik mis het wel, want ook bij slecht weer ideaal om de conditie te bewaren.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 05 sep 2024 13:01

JPAR schreef: 05 sep 2024 08:55 Ik ga zo een blokje doen. Hopen dat de zon snel doorbreekt. Nu is het zo triest.
Bij triest weer vertrokken, maar toen de zon door kwam werd het gewoon warm. Even aan het water gezeten wat te drinken en toen met het pondje over. Heerlijk.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 05 sep 2024 13:06

Ik mis het hardlopen ook erg. De knie wil niet meer - zeker bergaf lopen is destructief voor dat gewricht. Jammer, de periode dat ik marathons liep had lopen de voorkeur op fietsen bij me. En het is inderdaad ideaal om de winter door te komen, wat ik vorig jaar nog eens (tevergeefs) geprobeerd heb.

Bizar hoe je toch ook meer 'talent' voor het ene dan wel het andere kan hebben. Ik heb in het verleden veel moeite gestoken in marathon training maar nooit echt hoog gekomen in de percentielen van mijn leeftijdscategorie. Bij het fietsen was dat, na een jaar met hoog volume en degelijke intensiteit, eigenlijk wel het geval.
Afbeelding

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 05 sep 2024 13:53

Het ligt aan de werkplanning maar de Rotterdam marathon lijkt me leuk om ook eens te doen. Ik heb de zwaarste marathon van Nederland reeds gedaan ( Kustmarathon ) in 4h25min. Mocht iemand een zwaardere marathon weten, dan hoor ik het graag. Mul zand - vaak ZW wind tegen en duinen op en af in de laatste 8km was een “hel”.

Voor Rotterdam zou ik sowieso een streeftijd hebben van < 4 uur, liefst 3h40 maar of dat haalbaar is ??

Trainings arbeid is hier vaak geen probleem met de vrije tijd die ik heb. Rust en herstel tijd is een groter obstakel, ivm werk in volcontinue diensten. Nachtdiensten is zó slecht voor een goed herstel, en dan helpt 3 uur slaap ná een nachtdienst niet mee.. 🥱
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 05 sep 2024 14:12

Ik heb sinds kort een dag per week een ‘papadag’. Die zo gepland zodat ik ook tijd voor mijn fietsen hou.

Hardlopen sinds de geboorte ook weer opgepakt. Kost minder tijd dan fietsen.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 05 sep 2024 14:14

Se7en schreef: 05 sep 2024 14:12 Ik heb sinds kort een dag per week een ‘papadag’. Die zo gepland zodat ik ook tijd voor mijn fietsen hou.

Hardlopen sinds de geboorte ook weer opgepakt. Kost minder tijd dan fietsen.
Hoe kun je fietsen tijdens papadag? Ik heb het nog niet ontdekt.

Plaats reactie