bandbreedte vs suspension fork
Okeeej, er zijn blijkbaar ook voorvorken met 40mm veerweg... Zet er dan gewoon een brede band in op lage druk. Zelfde effect
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Die BMC URS is eigenlijk een Teamelite 01 met een krom stuur, een MTB dus...
Een verende vork erin hangen en een voorwiel van een MTB erin steken, kost je echt geen €1700,-....
Een verende vork erin hangen en een voorwiel van een MTB erin steken, kost je echt geen €1700,-....
Maximale bandbreedte 42 mm is echt geen MTB.scottpch64 schreef: ↑05 sep 2024 15:55 Die BMC URS is eigenlijk een Teamelite 01 met een krom stuur, een MTB dus...
Een verende vork erin hangen en een voorwiel van een MTB erin steken, kost je echt geen €1700,-....
Niet zijken maar reiden !
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dit klopt natuurlijk niet een vork die 1cm meer veerweg heeft voegt een 5 a 6mm toe in hoogte geen 1cm.pineapple216 schreef: ↑05 sep 2024 15:24
Mijn BMC heeft een axle-to-crown lengte van 407mm.
Een 30mm Rockshox Rudy is 425mm en voegt 18mm toe
Een 40mm Rockshox Rudy is 435mm en voegt 28mm toe
Ik gok dat je stuur met de 30mm max 10mm omhoog gaat en met 40mm max 15 a 16mm
Dus dat kan makkelijk.
Echter doen die vorken niet heel veel. Je rijd nu met een veel te hoge bandenspanning.
Ik weet niet wat je weegt maar een 2 a 2.2 bar met 40mm komt beter in de buurt. Max 2.5
Je wilt eigenlijk een MTB met racestuur, dat kan, soort gravelbike plus is dat. Scott levert hem bv standaard.
De scale gravel
Is die A-to-C opgegeven met volledige veerweg? In de praktijk lever je, in ieder geval bij een MTB, altijd wat veerweg in. de zogenaamde sag.pineapple216 schreef: ↑05 sep 2024 15:24
Dank voor alle reacties.
Mijn BMC heeft een axle-to-crown lengte van 407mm.
Een 30mm Rockshox Rudy is 425mm en voegt 18mm toe
Een 40mm Rockshox Rudy is 435mm en voegt 28mm toe
Ik heb eerder met BMC gemaild en het frame is compatible met bovengenoemde Rockshox Rody vork.
Wat de geometry betreft is het inderdaad wel even uitzoeken wat beide opties doen met de headtube angle en daarmee het gedrag van de fiets.
Voor de 30mm vork zijn dit de maten die veranderen:
Heeft iemand een idee hoe significant dit verschil is en of ik er veel van zou merken?
maar zoals hierboven al beschreven, 3,5bar is veel te veel. Ik heb zelf een gravel die ook maar 40mm banden kan hebben. heb er een 650b met 47mm ingezet, op circa 2bar en dat rijdt heerlijk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13679
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je hebt de hoek van de vorkbuis en ik reken 25% sag. Hij geeft inderdaad net ff 6mm aan stack aan bij de 30mm in jouw voorbeeld.
-
- Forum-lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 08 mei 2020 21:42
Ja, ik heb de maten van de Rockshox website, dus sag is er nog niet bij geteld volgens mij.Gravelist schreef: ↑05 sep 2024 16:25Is die A-to-C opgegeven met volledige veerweg? In de praktijk lever je, in ieder geval bij een MTB, altijd wat veerweg in. de zogenaamde sag.pineapple216 schreef: ↑05 sep 2024 15:24
Dank voor alle reacties.
Mijn BMC heeft een axle-to-crown lengte van 407mm.
Een 30mm Rockshox Rudy is 425mm en voegt 18mm toe
Een 40mm Rockshox Rudy is 435mm en voegt 28mm toe
Ik heb eerder met BMC gemaild en het frame is compatible met bovengenoemde Rockshox Rody vork.
Wat de geometry betreft is het inderdaad wel even uitzoeken wat beide opties doen met de headtube angle en daarmee het gedrag van de fiets.
Voor de 30mm vork zijn dit de maten die veranderen:
Heeft iemand een idee hoe significant dit verschil is en of ik er veel van zou merken?
maar zoals hierboven al beschreven, 3,5bar is veel te veel. Ik heb zelf een gravel die ook maar 40mm banden kan hebben. heb er een 650b met 47mm ingezet, op circa 2bar en dat rijdt heerlijk.
Ik weeg nu een 73 kg.
Wat voor 650b wielen gaan betreft, dit is dan ook nog een investering in een nieuwe set wielen en bijbehorende tubeless banden. Dit is wel goedkoper dan een nieuwe vork plus nieuwe wielen, afhankelijk van wat voor wielen je koopt natuurlijk.
Ik zat te denken aan de Monitor van Just riding along (https://www.justridingalong.com/product ... -of-wheels).
Zit je met 650b rijden niet alleen met de mindere verkrijgbaarheid van banden en (eventueel) benodigde binnenbanden?
Als ik bij mantel/futurum krijg is er echt een stuk minder keus.
Ik zou eerst eens die banden tubeless maken en met een normale druk gaan rijden. Je kunt ook kijken of een 45mm band past. Sommige fabrikanten zijn heel voorzichtig t.a.v de benodigde ruimte om je band. Er zijn online vast gebruikers te vinden die het geprobeerd hebben. Van 40mm biba op 3.5 naar 45mm op<2 is een groot verschil.
Vraag t.a.v. 650b is ook of dat wel past binnen het frame. Als je zitbuis of bb de beperkende factor zijn mogelijk wel. Is de ruimte tussen de chainstays de beperkende factor, dan kan het maar zo zijn dat 650b in een dikke maat ook niet past. Daarbij komt je bb met 650b wel een stukje naar beneden, wat in technisch terrein niet altijd handig is.
Vraag t.a.v. 650b is ook of dat wel past binnen het frame. Als je zitbuis of bb de beperkende factor zijn mogelijk wel. Is de ruimte tussen de chainstays de beperkende factor, dan kan het maar zo zijn dat 650b in een dikke maat ook niet past. Daarbij komt je bb met 650b wel een stukje naar beneden, wat in technisch terrein niet altijd handig is.
Zoals gezegd,ga eerst eens een stukje rijden met 2 bar in de band.
Ik zelf rij 1.9bar 40mm Conti terra trail.
Ik rij in dezelfde omgeving al 4 jaar en nog nooit het gevoel gehad om met voorvering te gaan rijden.
Ik zelf rij 1.9bar 40mm Conti terra trail.
Ik rij in dezelfde omgeving al 4 jaar en nog nooit het gevoel gehad om met voorvering te gaan rijden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.