Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

DI2 - S2 mode synchronized shifting

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 09 sep 2024 12:28

Hi,
Kom er niet achter wat men nu bedoelt met "SYNCHRONIZED SHIFT is een functie waarbij de voorderailleur automatisch de meest efficiënte versnelling kiest deze wordt geschakeld op basis van het schakelen van de achterderailleur.". Als ik t filmpje bekijk, dan schakelt ie maar 1x van binnenblad naar buitenblad bij het opschakelen.

https://bike.shimano.com/nl-NL/technolo ... shift.html

Maar dan houdt ie dus geen rekening met de versnelling verhoudingen als ik het goed begrijp?

Ik dacht als S1 het simpelweg 2 kransjes terugschakelen (of op) bij wissel voorblad, dan zal S2 heel intelligent zijn, maar dat viel mij tegen na de eerste rit. Nu had ik nog niet het aantal tanden per kransje ingegeven dus misschien ligt het daar aan, maar ik had gedacht dat S2 veel vaker zou wisselen tussen kleine en grote blad. Hoe onpraktisch misschien ook.....

Mijn verwachting bij S2, bij elke klik naar zwaarder:
50x27 (1.9)
34x17 (2)
50x24 (2.1)
34x15 (2.3)
34x14 (2.4)
Etc... maar dan heb je natuurlijk erg veel bewegingen als je slechts 1 verzet zwaarder gaat.

Dus de vraag wat dan "de meest efficiente versnelling" is?
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28007
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 sep 2024 15:37

S1 is simpelweg 2 of tandjes corrigeren bij een shift vooraan.
S2 is simpelweg het automatisch van de shifts voor. Je schakelt dan alleen nog maar zwaarder of lichter. Op een bepaald moment krijg je dus een shift vooraan. Hij wisselt daarbij zo weinig mogelijk tussen binnen en buitenblad.

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 09 sep 2024 17:08

havana schreef: 09 sep 2024 15:37 S1 is simpelweg 2 of tandjes corrigeren bij een shift vooraan.
S2 is simpelweg het automatisch van de shifts voor. Je schakelt dan alleen nog maar zwaarder of lichter. Op een bepaald moment krijg je dus een shift vooraan. Hij wisselt daarbij zo weinig mogelijk tussen binnen en buitenblad.
Maar ik ben dus net op zoek naar 'wanneer'. Is dit altijd, ongeacht het daadwerkelijke verzet, van zeg 6e krans achter en kleine blad voor, dat ie dan opeens de shift naar het grote blad doet en meteen achter nog corrigeert. Of doet ie dit op basis van het daadwerkelijke verzet en zal hij dit met een andere cassette (maar ook 12 speed) op een ander moment doen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28007
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 sep 2024 17:10

Hangt van de cassette af dacht ik, en je kunt meen ik zelf ook nog e.e.a. instellen via de e-tube app.

0475
Forum-lid
Berichten: 966
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 09 sep 2024 17:16

Met de Shimano E-Tube software kun je het gedrag van de S1 en S2 modus nog fine-tunen. Bij S1 kun je het aantal tandjes aanpassen en bij de S2 modus het kransje waarop hij voor wisselt van kettingblad.

Dat gezegd hebbende, S1 en S2 zijn voorkeursinstellingen en met een default ingesteld af fabriek. Je kunt echter van S1 ook full-synchronized maken met andere instellingen dan de full-synchronized onder S2. Of S1 en S2 beide semi-synchronized maken met andere instellingen.

0475
Forum-lid
Berichten: 966
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 09 sep 2024 17:18


Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2404
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 09 sep 2024 17:21

Ik dacht dat je de overgangsmomenten kunt configureren in de e-tube app.

microkid
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 01 mar 2022 16:44

microkid 09 sep 2024 20:05

Woefdram schreef: 09 sep 2024 17:21 Ik dacht dat je de overgangsmomenten kunt configureren in de e-tube app.
Klopt. In e-tube kan je aangeven vanaf welk kransje achter de voorderailleur wisselt van groot naar klein en omgekeerd.
Tegelijk zal hij in S2 dan ook een paar tandjes groter schakelen, zodat het verzet redelijk traploos is.
Met S2 heb je eigenlijk een soort automatische versnellingsbak. Je schakelt alleen nog op of neer. De logica regelt zelf dat de ketting zo recht mogelijk blijft. Zodra je op ong 3 tandjes van achter bent, schakelt hij voor naar klein en achter 3 tandjes terug. En omgekeerd. Ik vind het heerlijk, gebruik niet anders. Zoals gezegd, niet nadenken bij het schakelen, gewoon + of - :)

Afbeelding

Salteh
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 jun 2014 23:44
Contact

Salteh 09 sep 2024 21:04

Los van het hele "S1" en "S2" (...bij mij staan ze allebei of synchro, en is er geen semi-synchro ingesteld)... ik zie synchro / full synchro vooral iets voor 12-speed tijdritfietsen, of mensen die b.v. hun linker hand niet goed kunnen gebruiken.

Op mijn fietsen staat dan wel synchro shift ingesteld, maar dan wel zo dat de fiets alleen automatisch schakelt redelijk aan het eind/begin van de cassette. Oftewel, wanneer ik vergeet zelf te schakelen :)

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 10 sep 2024 08:00

Dank voor alle reactie. Is mij nu iig duidelijk hoe er geschakeld wordt en dat je dit nog kunt instellen.
Maar bij S2 moet je dus vooral even zoeken waar voor je zelf de omslagpunten liggen om van grote naar kleine en kleine naar grote blad te gaan, maar uiteindelijk is dat steeds maar 1x in van licht naar zwaar of zwaar naar licht. Het is niet dat ie in het hele traject van licht naar zwaar, meerdere keren heen en weer gaat.

Zal de app er nog eens bijpakken. Qua gebruik vond ik die niet echt heel duidelijk en was ik sneller met configureren vanaf mijn Garmin :-)
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2404
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 10 sep 2024 08:29

Of out-of-the-box/off-topic, schroef er een 14-28 cassette op, dan hoef je op het vlakke nooit meer te voor schakelen totdat het omhoog gaat.

Plaats reactie