Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Eerste BRM in de planning, tips?

Freek053
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 dec 2013 09:36

Freek053 09 sep 2024 11:00

Ik heb binnenkort mijn eerste randonneurstocht in de agenda staan, het Rondje Markermeer vanuit Dronten.

Afgezien van voldoende kilometers maken, zitvlees kweken en meer van die zaken, zijn er nog bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden?

Voldoende eten en drinken onderweg lijkt mij een no-brainer, en ook de fiets technisch in orde hebben is helder.

Alvast bedankt
vrijwilliger Mountainbike Museum, Arnhem

giant39
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jan 2020 14:00

giant39 09 sep 2024 12:20

Zorgen dat je in zone 2 blijft heel de dag.
60 tot 90 gram Koolhydraten eten per uur.
Lekker om je heen kijken en genieten.
Dan vliegen die 200KM voorbij.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1973
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 09 sep 2024 15:49

giant39 schreef: 09 sep 2024 12:20 Zorgen dat je in zone 2 blijft heel de dag.
60 tot 90 gram Koolhydraten eten per uur.
Lekker om je heen kijken en genieten.
Dan vliegen die 200KM voorbij.
Niets aan toe te voegen. Zone 2, eigen tempo, alle vuurwerk vermijden en géén cartouche verschieten als je later nog nodig denkt te hebben.
Wat voor weer gaat het worden? Pas je kleding daarop aan.
Hoe lang ga je er over doen? Heb je dan licht nodig?
Een NS-station kan een nuttige nooduitgang zijn. Waar zitten die?
hun fietsen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4706
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 sep 2024 18:09

Sorry hoor, maar voor de meeste fietsers is 90 gram koolhydraten veel te veel bij zone 2. Ik neem op langere tochten max 60.
Wel alleen bekend eten. Ga niets uitproberen op zo'n lange rit.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2102
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 09 sep 2024 19:48

Bij randonneurstochten hoef je niet al je voeding uit drankjes en repen te halen, het is vrij normaal om op een controle ook 'gewoon' te eten, tot friet met aan toe.
Het is begin november, maar weinig deelnemers zullen bij daglicht aankomen. En Flevoland kan heel donker zijn. Zorg dus voor goede verlichting en een reflectievestje (Let op, geen knipperende lampen, dat is uiterst irritant voor andere deelnemers.) Ook wordt het snel koud als het donker is, een tasje met een extra jack is dan handig. Rainlegs en lichte overschoenen/warmere handschoenen kan ook heel handig zijn. Al je eten hoef je niet mee te nemen, je kunt ergens onderweg even een supermarkt in om te ravitailleren.
Je kunt ongeveer een week voor het brevet de track downloaden. Je krijgt meestal meerdere smaken tracks, de hele route als 1 track, of de track opgeknipt in deelstukjes van controle naar controle. Welk type GPS gebruik je?

Freek053
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 dec 2013 09:36

Freek053 09 sep 2024 20:02

Ha, een hoop reacties waar ik iets mee kan! Dank!

Niet te hoge hartslag is een hele goede, daar ga ik toch wel regelmatig de mist mee in.

Kleding hangt hier in alle soorten in de kast, dus dat moet ook goed komen. Laagjes, zodat ik iets uit kan doen als het warmer wordt, en aan kan doen als het kouder wordt.

Qua verlichting, ook daar heb ik verschillende mogelijkheden. Ik zal ook backup's meenemen. Een helmlamp zit ook in het assortiment, is dat nog een aanrader, of liever niet?

Ik gebruik een Wahoo, neem ook een powerbank mee, om zeker te zijn dat die het einde haalt (zou wel moeten, maar liever mee verlegen, dan om verlegen)
vrijwilliger Mountainbike Museum, Arnhem

1094
Forum-lid
Berichten: 2191
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 09 sep 2024 20:29

Helmlamp kan je beter thuis laten. Is erg vervelend voor tegenliggers op de openbare weg

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1973
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 09 sep 2024 20:49

Drijf lekker mee in een groepje en laat anderen het kopwerk doen. Kijk de kunst zoveel mogelijk af en stel alle vragen die je kunt bedenken.
Benut de pauzeplaatsen waar ze voor bedoeld zijn: sanitaire stop en bevoorrading. Friet 🍟 en patat mogen allebei. Zetmeel wordt direct afgebroken tor suikers, daar kan geen sportreep tegenop.
hun fietsen.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 12 sep 2024 20:38

Even mijn twee centen, maar voor de meeste fietsers is 200km goed te doen. Alleen het is november, dus neem een extra laagje kleding mee (het kan kouder zijn dan je verwacht), wees voorbereid op lekke banden (altijd een extra risico in het najaar) en zorg ervoor dat de verlichting op orde is (het is vroeger donker dan je denkt). Niks geks, gewoon goed voorbereid zijn en gestaag door fietsen (want minder zweten = minder koud zijn).

giant39
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jan 2020 14:00

giant39 12 sep 2024 21:02

scottwilko schreef: 09 sep 2024 18:09 Sorry hoor, maar voor de meeste fietsers is 90 gram koolhydraten veel te veel bij zone 2. Ik neem op langere tochten max 60.
Wel alleen bekend eten. Ga niets uitproberen op zo'n lange rit.
wat zijn langere tochten? voor de ene is dit 100K, terwijl de anders pas bij +200 over langere tochten spreekt.
90 gram is idd veel als je dit niet regelmatig traint, maar prima te trainen.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4706
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 12 sep 2024 21:11

Ik zeg niet dat je bij een langere rit geen 90 gram kan eten, maar wel dat dat heel veel is in zone 2.
Hoe hoger de intensiteit, hoe meer koolhydraten je nodig hebt en hoe belangrijker het is om dit regelmatig tot je te nemen in de juiste vorm. Bij zone 2 kan je makkelijk minder en onregelmatig eten.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 12 sep 2024 21:38

En een BRM 200 is geen race, maar een opstapje naar 300+ ritten. Je hoeft hier echt niet te eten als een profwielrenner.

Plaats reactie