Shimano Di2 of SRAM Red AXS
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
Er is uiteraard veel geschreven op het forum over beide schakelsystemen, maar ik ben vooral benieuwd waarom je voor de één of ander zou kiezen. Wat zijn de voor- maar vooral ook de nadelen van beide systemen.
Ik heb nu een fiets met SRAM Red Etap en vind het fijn schakelen en ook de losse batterijen (die je ook kan wisselen als bv de achter bijna leeg is) vind ik erg fijn. Maar ik heb wel wat problemen met mijn voorderailleur. Die blokkeert soms bij het schakelen naar het kleine tandwiel, waarbij de voorderailleur dan scheef wordt getrokken. De afgelopen jaren al een stuk of vier keer hiervoor naar de fm moeten gaan. Ik overweeg een nieuwe fiets aan te schaffen, maar twijfel nu tussen SRAM Red AXS of Shimano Dura-Ace Di2.
Ik besef mij dat ik met deze vraag veel 'wij van WC-eend' antwoorden ga krijgen, maar ben dus ook benieuwd naar eventuele minder positieve ervaringen.
Mijn vraag is niet bedoeld voor discussies over de prijs van beide systemen en eventuele goedkopere opties.
Ik heb nu een fiets met SRAM Red Etap en vind het fijn schakelen en ook de losse batterijen (die je ook kan wisselen als bv de achter bijna leeg is) vind ik erg fijn. Maar ik heb wel wat problemen met mijn voorderailleur. Die blokkeert soms bij het schakelen naar het kleine tandwiel, waarbij de voorderailleur dan scheef wordt getrokken. De afgelopen jaren al een stuk of vier keer hiervoor naar de fm moeten gaan. Ik overweeg een nieuwe fiets aan te schaffen, maar twijfel nu tussen SRAM Red AXS of Shimano Dura-Ace Di2.
Ik besef mij dat ik met deze vraag veel 'wij van WC-eend' antwoorden ga krijgen, maar ben dus ook benieuwd naar eventuele minder positieve ervaringen.
Mijn vraag is niet bedoeld voor discussies over de prijs van beide systemen en eventuele goedkopere opties.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40160
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Eigen voorkeur zou ik zeggen. Tis allebei goed, ga je niet veel op winnen.
Wat voelt prettiger aan je handen, DA of de nieuwe Red. Die greep is significant veranderd.
Wat voelt prettiger aan je handen, DA of de nieuwe Red. Die greep is significant veranderd.
Less is bore
Red ETAP ervaring (vorige 11-speed) en nu DA Di2 12-speed.
Shimano schakelt sneller, vooral bij de voorderrie merk je dat echt. Maar of het nu echt je gebruikservaring beïnvloedt, dat durf ik betwijfelen.
Ik voel me wel beter op mijn gemak met de batterij-aanpak (elke derailleur eentje, extern) van SRAM - ook al betekent het wat minder 'range' in de praktijk. Het is me ook al wel eens gebeurd dat om onverklaarbare reden de Shimano batterij na een paar dagen niet-gebruik leeggelopen is.
De remgrepen van SRAM liggen me ietsje beter, maar 'k weet niet hoe anders de huidige 12-speed remgrepen zijn qua vormgeving/afmetingen.
Ik vind de crankset van AXS Red ETAP echt lelijk. Moesten de looks wat beter zijn koos ik waarschijnlijk terug SRAM voor een volgende fiets, maar zoals het nu staat zou ik opnieuw Shimano gaan, ook omwille van het gewichtsvoordeel.
Shimano schakelt sneller, vooral bij de voorderrie merk je dat echt. Maar of het nu echt je gebruikservaring beïnvloedt, dat durf ik betwijfelen.
Ik voel me wel beter op mijn gemak met de batterij-aanpak (elke derailleur eentje, extern) van SRAM - ook al betekent het wat minder 'range' in de praktijk. Het is me ook al wel eens gebeurd dat om onverklaarbare reden de Shimano batterij na een paar dagen niet-gebruik leeggelopen is.
De remgrepen van SRAM liggen me ietsje beter, maar 'k weet niet hoe anders de huidige 12-speed remgrepen zijn qua vormgeving/afmetingen.
Ik vind de crankset van AXS Red ETAP echt lelijk. Moesten de looks wat beter zijn koos ik waarschijnlijk terug SRAM voor een volgende fiets, maar zoals het nu staat zou ik opnieuw Shimano gaan, ook omwille van het gewichtsvoordeel.
Ervaring met dura ace 9070, ultegra 8070, axs rival en axs force (oude model)
Plus voor sram; bleeden gaat makkelijker. Bij shimano naar mijn mening lastiger om alle lucht eruit te krijgen.
Geen gedoe met spuit die je losjes op remklauw zet, maar gewoon 2 spuiten waar je makkelijk alle lucht eruit haalt.
Wel merk ik dat remblokken vervangen lastiger kan zijn doordat dot5.1 water aantrekt en je soms even bleed poort moet openzetten omdat anders zuigers niet volledig terug gaan.
In gebruik heb ik liever de shimano shifters in de hand, de rival en force shifters die ik heb zijn maar erg grote dingen. (de rival zou kleiner moeten zijn, maar bijna geen verschil)
Maar misschien met nieuwe sram red shifters beter.
Bij shimano zijn slijtage onderdelen goedkoper. Remblokjes bijvoorbeeld bij sram x3.
Plus voor sram; bleeden gaat makkelijker. Bij shimano naar mijn mening lastiger om alle lucht eruit te krijgen.
Geen gedoe met spuit die je losjes op remklauw zet, maar gewoon 2 spuiten waar je makkelijk alle lucht eruit haalt.
Wel merk ik dat remblokken vervangen lastiger kan zijn doordat dot5.1 water aantrekt en je soms even bleed poort moet openzetten omdat anders zuigers niet volledig terug gaan.
In gebruik heb ik liever de shimano shifters in de hand, de rival en force shifters die ik heb zijn maar erg grote dingen. (de rival zou kleiner moeten zijn, maar bijna geen verschil)
Maar misschien met nieuwe sram red shifters beter.
Bij shimano zijn slijtage onderdelen goedkoper. Remblokjes bijvoorbeeld bij sram x3.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13771
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik rijd al jaren sram:
Pluspunten, geen bedrading en bij een lege accu zo te vervangen.
Remmen zijn minder problemen mee bij sram, ligt vooral aan de shimano schijven!
Persoonlijk: de bediening is veel fijner, twee knoppen en geen vier, dat ligt bij mij veel beter in de hand.
Quarq powermeter vind ik beter/mooier
Standaard derrie die een 36T aankan op de nieuwe red
Shimano schakeld gewoon beter/sneller en stiller, daar kunnen we kort over zijn.
Minerale olie is wel fijner werken dan DOT, dat lijkt me ook een objectief oordeel.
Remblokken ben ik het niet mee eens koop gewoon galfer blokken en het kost iets van 12 euro.
Met sram standaard blokken doe ik al een 8 a 10K, dus ja wat zijn dan eventueel de extra kosten.
Shimano DA kettingen slijten weer sneller dan red.
Gewichts voordeel van shimano ben ik het ook niet mee eens, dat komt doordat Sram red E1 wel lichter is
daar zou ik het niet om doen die paar gram, want ook hier koop Galfer schijven en die 70gram haal je voor 100 euro terug.
https://www.bikeradar.com/features/tech ... xs-weights
Als je meerdere fietsen rijd, MTB/Race/Gravel, alles is uitwisselbaar qua shiters en derrie's en accu's zelf je AXS dropper en flight attendent mocht je dat hebben. Behalve de oude 11 speed is alles backwards compatible.
Ik zou eerst nagaan wat je fijner vind en/of wat je mooier vind en dan besluiten
Pluspunten, geen bedrading en bij een lege accu zo te vervangen.
Remmen zijn minder problemen mee bij sram, ligt vooral aan de shimano schijven!
Persoonlijk: de bediening is veel fijner, twee knoppen en geen vier, dat ligt bij mij veel beter in de hand.
Quarq powermeter vind ik beter/mooier
Standaard derrie die een 36T aankan op de nieuwe red
Shimano schakeld gewoon beter/sneller en stiller, daar kunnen we kort over zijn.
Minerale olie is wel fijner werken dan DOT, dat lijkt me ook een objectief oordeel.
Remblokken ben ik het niet mee eens koop gewoon galfer blokken en het kost iets van 12 euro.
Met sram standaard blokken doe ik al een 8 a 10K, dus ja wat zijn dan eventueel de extra kosten.
Shimano DA kettingen slijten weer sneller dan red.
Gewichts voordeel van shimano ben ik het ook niet mee eens, dat komt doordat Sram red E1 wel lichter is
daar zou ik het niet om doen die paar gram, want ook hier koop Galfer schijven en die 70gram haal je voor 100 euro terug.
https://www.bikeradar.com/features/tech ... xs-weights
Als je meerdere fietsen rijd, MTB/Race/Gravel, alles is uitwisselbaar qua shiters en derrie's en accu's zelf je AXS dropper en flight attendent mocht je dat hebben. Behalve de oude 11 speed is alles backwards compatible.
Ik zou eerst nagaan wat je fijner vind en/of wat je mooier vind en dan besluiten
I stand corrected - goed om weten.wasbeer2006 schreef: ↑12 sep 2024 13:54
Gewichts voordeel van shimano ben ik het ook niet mee eens, dat komt doordat Sram red E1 wel lichter is
daar zou ik het niet om doen die paar gram, want ook hier koop Galfer schijven en die 70gram haal je voor 100 euro terug.
https://www.bikeradar.com/features/tech ... xs-weights
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13771
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het is je vergeven
Ik heb zondag door bouw van mijn eigen fiets een uur of vijf sites en confi's zitten verglijken.
Er is qua gewicht en goed verglijk heel moeilijk uit te komen en qua prijs al helemaal niet.
Sram heeft standaard een 36T achterderrie.
De shimano crank weer grotere bladen de sram crank is het gewicht vrijwel altijd met de 48/35 confi.
In het kort bij shimano is de crank relatief zwaar, dus zou je met een andere crank gaan rijden is shimano wel het lichts!
Daarnaast zit er bij beide relatief veel overgewicht in de schijven en die zijn niet heel duur.
Ik heb zondag door bouw van mijn eigen fiets een uur of vijf sites en confi's zitten verglijken.
Er is qua gewicht en goed verglijk heel moeilijk uit te komen en qua prijs al helemaal niet.
Sram heeft standaard een 36T achterderrie.
De shimano crank weer grotere bladen de sram crank is het gewicht vrijwel altijd met de 48/35 confi.
In het kort bij shimano is de crank relatief zwaar, dus zou je met een andere crank gaan rijden is shimano wel het lichts!
Daarnaast zit er bij beide relatief veel overgewicht in de schijven en die zijn niet heel duur.
-
- Forum-lid
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Het uitwisselen onderling van de Sram accu's is ideaal wanneer er toevallig eentje leeg of bijna leeg is, alle 4 m'n fietsen hebben Sram groep dus er zit altijd wel een volle accu bij!
Shimano schakelt sneller en stiller, maar ik ben geen wedstrijdrenner dus dat zal me m'n reet roesten, een fiets met Sram opbouwen gaat sneller en makkelijker.
Ik heb brede maar kleine handen maar heb totaal geen probleem met de Etap en AXS shifters kwa grootte, ze liggen lekker in de handen.
Ook ontluchten gaat wat makkelijker bij Sram, dat de onderdelen bij Sram een stukkie duurder zijn dan Shimi klopt dan weer wel.
Voor mij dus Sram, maar dat wisten jullie al...
Shimano schakelt sneller en stiller, maar ik ben geen wedstrijdrenner dus dat zal me m'n reet roesten, een fiets met Sram opbouwen gaat sneller en makkelijker.
Ik heb brede maar kleine handen maar heb totaal geen probleem met de Etap en AXS shifters kwa grootte, ze liggen lekker in de handen.
Ook ontluchten gaat wat makkelijker bij Sram, dat de onderdelen bij Sram een stukkie duurder zijn dan Shimi klopt dan weer wel.
Voor mij dus Sram, maar dat wisten jullie al...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40160
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ontluchten is echt een non-issue. Is bij Shimano echt totaal geen probleem. Heb zowel SRAM als Shimano hier in huis, dus 1 op 1 vergelijk.
Less is bore
In de 8 jaar dat ik eTap 22 rij heb ik nog nooit een accu van voor naar achter of andersom moeten switchen. Gewoon op tijd zorgen dat je batterij vol is, zelfde geldt voor Shimano. Voor wat betreft het onderhoud/ ontluchten van de remmen. Ik vind het ook makkelijker bij SRAM ivm dubbele aansluiting dmv bajonet of draad.scottpch64 schreef: ↑12 sep 2024 16:06 Het uitwisselen onderling van de Sram accu's is ideaal wanneer er toevallig eentje leeg of bijna leeg is, alle 4 m'n fietsen hebben Sram groep dus er zit altijd wel een volle accu bij! Ook ontluchten gaat wat makkelijker bij Sram, dat de onderdelen bij Sram een stukkie duurder zijn dan Shimi klopt dan weer wel.
Bij het ontluchten van een Shimano rem op de caliper zit het slangetje “ los” , en is de kans op een luchtbel net iets groter dan bij SRAM die een bajonet aansluiting heeft aan de caliper kant. Ik vul of ververs het systeem altijd vanaf de caliper kant naar de greep toe. Dat de olie net iets schadelijker is voor omgeving ( lees : lakwerk - houten vloer - tapijt enz. ) is wat minder.
Maar ik heb ook Shimano Di2 en vind ook dat erg fijn rijden. Ook ik rij geen competitie en moet mijn geld er niet mee verdienen. Dus of het schakelen nu 0,002 seconden duurt of 6x zo lang 0,12 seconden.. ach.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
Bedankt voor al jullie reacties! Ik neig er nu toch naar om bij SRAM te blijven. Ben het schakelen zo gewend nu, vind de losse batterijen handig en dan behoud ik ook hetzelfde merk powermeter (al is dat laatste inmiddels minder belangrijk voor mij). Ontluchten van remmen zegt mij nog even helemaal niks, maar ik neem aan dat dat gewoon een klusje voor de fm kan zijn tijdens het onderhoud?