Eerste keer zelf een wiel bouwen
Draadlengte binnen de nippel van 15mm is langer dan die van 12mm maar zoveel maakt het niet uit, spaken met onpare lengtes zijn toch moeilijk in kleine hoeveelheden te vinden.
Ik heb één keer 12mm nippels gebruikt, daarna altijd 15mm want daarop pakt mijn spaaksleutel beter.
Ik heb één keer 12mm nippels gebruikt, daarna altijd 15mm want daarop pakt mijn spaaksleutel beter.
Dat is mijn overweging ook om voor 15mm te gaan.
In eerste instantie gaf de Calculator 12 mm aan, aangezien ik de huidige wielen, destijds, ook met 15 gedaan heb wil ik hierbij blijven.
Onpare lengtes verander ik altijd naar boven of beneden.
In eerste instantie gaf de Calculator 12 mm aan, aangezien ik de huidige wielen, destijds, ook met 15 gedaan heb wil ik hierbij blijven.
Onpare lengtes verander ik altijd naar boven of beneden.
...
Wie weet waar ik een zaak of internet adres kan vinden met een uitgebreide keuze aan spaken en met name de lengtes die je nodig hebt.
Tot op heden kan ik niet mijn lijstje afronden omdat er dan ofwel een spaakmaat niet leverbaar is ofwel de nipples, of beide, er niet zijn.
Het betreft DTSwiss Revolution spaken en de Pro Lock Squorx Alu 2.0.
Maak me blij!
Tot op heden kan ik niet mijn lijstje afronden omdat er dan ofwel een spaakmaat niet leverbaar is ofwel de nipples, of beide, er niet zijn.
Het betreft DTSwiss Revolution spaken en de Pro Lock Squorx Alu 2.0.
Maak me blij!
...
Bij https://whizz-wheels.de heb ik wel eens DT-spul gevonden dat niet overal verkrijgbaar is.
Ik heb nog wat DT-revolutions liggen. Welke maten zoek je?
Ik heb nog wat DT-revolutions liggen. Welke maten zoek je?
Niet zijken maar reiden !
Geïnspireerd door dit topic ook zelf m’n eerste wiel set gebouwd, gekozen voor relatief eenvoudige onderdelen: DT Swiss RR511 velgen en Competition spaken, en Shimano 105 naven. Het viel me uiteindelijk best mee, begon wel met de verkeerde spaaklengtes omdat ik in de Freespokes calculator niet gezien had dat ik aan beide kanten 3-kruis had moeten invullen. Een bij het weghalen van het verschil in dish de verkeerde kant aangedraaid, moet nog maat eens nadenken waar m’n denkfout zit maar door het gewoon andersom te doen kwam het allemaal goed.
Bij het voorwiel was het relatief eenvoudig om de spaakspanning binnen 10% verschil te krijgen, rond de 105 kgf, en voor het achterwiel was het iets moeilijker, drive side 117 en non-drive 58. Best wel een aardig verschil dus.
Een eerste testrit je van 30km gedaan en de wielen niet ontzien. Geen rare geluiden gehoord en ze waren nog recht bij thuiskomst dus dat geeft vertrouwen.
Bij het voorwiel was het relatief eenvoudig om de spaakspanning binnen 10% verschil te krijgen, rond de 105 kgf, en voor het achterwiel was het iets moeilijker, drive side 117 en non-drive 58. Best wel een aardig verschil dus.
Een eerste testrit je van 30km gedaan en de wielen niet ontzien. Geen rare geluiden gehoord en ze waren nog recht bij thuiskomst dus dat geeft vertrouwen.