Shimano Di2 of SRAM Red AXS
Ja hoor, prima klusje voor fietsenmakers. (en als het goed gedaan wordt niet al te vaak nodig, als in alleen bij vervangen balhoofdlagers bijvoorbeeld bij nieuwe fietsen...)
Maar veel mensen op dit forum doen dit soort dingen liever zelf.
Maar veel mensen op dit forum doen dit soort dingen liever zelf.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Sram werkt zonder draden en elk onderdeel heeft zijn eigen, gemakkelijk wisselbare, batterij.
Dat je op het moment als je vertrekt vaststelt dat een van de batterijen vrijwel leeg is deze direct kan wisselen voor een opgeladen exemplaar is voor mij het grootste voordeel.
Dat je op het moment als je vertrekt vaststelt dat een van de batterijen vrijwel leeg is deze direct kan wisselen voor een opgeladen exemplaar is voor mij het grootste voordeel.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat ben ik wel met je eens. Ik doe hier vaak de remmetje van die (kinder) fietsen in de wijk, shimano.daniel1975 schreef: ↑13 sep 2024 09:18 Ontluchten is echt een non-issue. Is bij Shimano echt totaal geen probleem. Heb zowel SRAM als Shimano hier in huis, dus 1 op 1 vergelijk.
Ik schroef vaak alleen de bovenkant eraf, bekertje erop, paar keer remmen en tikken en klaar.
-
- Forum-lid
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10
Dit vind ik ook wel een handige optie. Welke groepen hebben dit inmiddels? Bij Shimano alleen Dura Ace en Ultegra toch? Hoe zit dat bij Sram?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Alleen nog de nieuwe Red E1 road en gravel uiteraard. Bij de MTB groepen heb je mogelijkheden om het met toevoegingen van shifters te regelen en toe te wijzen
Is in principe functie van shifters, die uitwisselbaar zijn. (alleen bij shimano niet tussen 11 en 12 speed)
Bij shimano zover ik weet bij dura ace, ultegra en grx shifters. (je hebt bij 11s wel wireless module nodig)
Bij sram alleen de nieuwste red shifters.
Bij shimano zover ik weet bij dura ace, ultegra en grx shifters. (je hebt bij 11s wel wireless module nodig)
Bij sram alleen de nieuwste red shifters.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4707
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
ik neig ernaar om Shimano te adviseren. Het zou natuurlijk kunnen dat de nieuwe Red voorderailleur beter presteert, maar de kans bestaat dat het gevoel blijft een minder functionerend product te hebben.
Beide systemen hebben voor en nadelen, maar zijn ook beide top producten.
Fietsen blijft echter ook zeer zeker een sport waar het gevoel goed moet zitten. Als het vertrouwen in Sram een deuk heeft opgelopen, dan is een overstap naar Shimano zeker een goede overweging.
Beide systemen hebben voor en nadelen, maar zijn ook beide top producten.
Fietsen blijft echter ook zeer zeker een sport waar het gevoel goed moet zitten. Als het vertrouwen in Sram een deuk heeft opgelopen, dan is een overstap naar Shimano zeker een goede overweging.
Ontluchten is zeker een klusje voor de fm, maar kun je, met het benodigde materiaal, ook makkelijk zelf uiteindelijk. Met dan dus het specifieke SRAM nadeel van dot-olie.
Argument voor ene vs andere merk voor mij zou ook zijn: welk merk heb ik op mijn andere fiets zitten? Dat maakt onderling wisselen van onderdelen tussen de fietsen makkelijk(er) mogelijk. Denk aan een body die je niet hoeft te verwisselen, ketting die je misschien nog op voorraad hebt liggen, tooltjes voor fietsonderhoud, etc.
Argument voor ene vs andere merk voor mij zou ook zijn: welk merk heb ik op mijn andere fiets zitten? Dat maakt onderling wisselen van onderdelen tussen de fietsen makkelijk(er) mogelijk. Denk aan een body die je niet hoeft te verwisselen, ketting die je misschien nog op voorraad hebt liggen, tooltjes voor fietsonderhoud, etc.
Het maakt geen kloten uit.
-
- Forum-lid
- Berichten: 498
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
rene schreef: ↑13 sep 2024 09:25In de 8 jaar dat ik eTap 22 rij heb ik nog nooit een accu van voor naar achter of andersom moeten switchen. Gewoon op tijd zorgen dat je batterij vol is, zelfde geldt voor Shimano. Voor wat betreft het onderhoud/ ontluchten van de remmen. Ik vind het ook makkelijker bij SRAM ivm dubbele aansluiting dmv bajonet of draad.scottpch64 schreef: ↑12 sep 2024 16:06 Het uitwisselen onderling van de Sram accu's is ideaal wanneer er toevallig eentje leeg of bijna leeg is, alle 4 m'n fietsen hebben Sram groep dus er zit altijd wel een volle accu bij! Ook ontluchten gaat wat makkelijker bij Sram, dat de onderdelen bij Sram een stukkie duurder zijn dan Shimi klopt dan weer wel.
Ik voor mezelf ook niet, maar maat van me kwam tijdens de rit erachter dat beide derailleurs niet meer schakelden en vroeg mij de accu van m'n VD te wisselen voor de zijne zodat ie weer achter kon schakelen...
Was een vlakke rit dus no problem, probeer dat maar eens met een Shimano accu!!
Probeer jij dan maar eens die lelijke grote accu's netjes in het frame te verstoppen. Veel succes
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40102
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Bedenk even of je dat lelijke zilver in de crank, achterderrie en remklauwen wil. De finish is bij DA veel mooier IMHO en dan heb je idd die lelijke accu’s nog.
Qua werking maakt het niks uit.
Qua werking maakt het niks uit.
Less is bore