Shimano Di2 of SRAM Red AXS
Heb niet lang geleden heel bewust voor de V4 Campa super record gekozen . Ik vraag me af wat daar minder aan is tov SRAM en DA en waaraan je merkt dat deze groep een achterstand van 5 jaar heeft.
Op mijn vorige fiets zat deze groep ook, heb er ca 25k km ervaring mee. Wat ik een groot pluspunt vind aan Campa is dat het na 25k km nog steeds heel mooi en nagenoeg krasvrij is. Ik zie zelden SRAM en DA groepen die er na intensief gebruik nog zo fraai uitzien. Verder zijn de remmen van Campa bijzonder goed, zeker wanneer je swisstop blokjes gebruikt. Ik vergelijk de remmen dan met GRX en force op de gravelbike. Beiden kunnen niet tippen aan Campa. De crank vind ik nog steeds de mooiste in de markt. Wat voor mij meespeelde is dat ik nog best behoorlijk wat reserve onderdelen had liggen: kettingbladen, kettingen, casette. Zeker met de aanbiedingen op de duitse shops op dit moment denk ik dat SR v4 een serieuze concurrent is.
Op mijn vorige fiets zat deze groep ook, heb er ca 25k km ervaring mee. Wat ik een groot pluspunt vind aan Campa is dat het na 25k km nog steeds heel mooi en nagenoeg krasvrij is. Ik zie zelden SRAM en DA groepen die er na intensief gebruik nog zo fraai uitzien. Verder zijn de remmen van Campa bijzonder goed, zeker wanneer je swisstop blokjes gebruikt. Ik vergelijk de remmen dan met GRX en force op de gravelbike. Beiden kunnen niet tippen aan Campa. De crank vind ik nog steeds de mooiste in de markt. Wat voor mij meespeelde is dat ik nog best behoorlijk wat reserve onderdelen had liggen: kettingbladen, kettingen, casette. Zeker met de aanbiedingen op de duitse shops op dit moment denk ik dat SR v4 een serieuze concurrent is.
Ik heb gelezen dat wanneer de fiets op een fietsendrager staat of in de auto ligt de batterijen steeds in standby staan door de beweging. Daarom heb ik, als ik de fiets met Sram Axs op de fietsendrager vervoer of in de auto leg, die kunststof covers van Ali op de batterijplek.Goudhaantje schreef: ↑14 sep 2024 17:12 Wellicht ben ik wat te gemakzuchtig af en toe met het laden van mijn SRAM batterijen, maar het is mij toch echt al een paar keer overkomen dat ik tijdens een rit de melding kreeg dat mijn (eigenlijk altijd) achterderailleur bijna leeg was. Overigens kan je dan best nog een hele tijd schakelen, maar echt een fijn idee is het niet. Vooral niet in de bergen waar je nou eenmaal vaker schakelt. Soms wist ik ook wel dat het weer tijd werd om op te laden, maar was ik het simpelweg even vergeten. En ook wel eens gehad nadat een fm mijn derailleur had bijgesteld en daarbij nogal veel had geschakeld, dan gaat het ook snel.
Om een lang verhaal kort te maken: het overkomt mij echt wel eens dat ik een melding krijg en dan besluit even de batterijen te wisselen aangezien je achter vaker schakelt dan voor. Maar het kan ook zijn dat SRAM rijders was lakser zijn in het opladen, aangezien wij deze optie hebben en Shimano Di2 rijders gewoon consequenter opladen omdat ze anders echt niet meer kunnen schakelen.
https://nl.aliexpress.com/item/10050063 ... src=google
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 09 okt 2023 19:08
Shimano heeft toch ook knoopcelbatterij in de shifter.scottwilko schreef: ↑14 sep 2024 18:47 Het grootste nadeel aan het Sram systeem zijn de knoopcellen in de shifters. Die worden nogal eens vergeten te vervangen. Dan kan je de accu van de shifters wel vol hebben, maar schakelen gaat dan toch echt niet lukken. (Of maar 1 kant op)
Dit probleem heb ik al meermaals gehoord. Zeker bij fietsers die zelf niet of nauwelijks sleutelen en gewoon willen fietsen.
https://bettershifting.com/installation ... eplace-it/
-
- Forum-lid
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Hier precies hetzelfde! +1
Heb nu al 3x meegemaakt dat een Shimano Accu na 1jr de geest gegeven had, wel onder garantie vervangen, toch lullig wanneer je wilt op het punt staat om te gaan fietsen.
Laatste keer was met een BMC Teammachine en Ultegra Di2, een paar uur gezocht en getest om er vervolgens achter te komen dat én de accu, én een klein draadbreukje de oorzaak waren van de storing.
Accu deed het na het fiksen van de kabelbreuk dan weer wel dan weer niet...
Fiets hadden we gekocht via Marktplaats bij een gerenommeerde Bikesetter in Heerenveen, die vervolgens alles netjes opgelost heeft mbt garantie.
-
- Forum-lid
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Heeft niks met blind van liefde te maken Frank.
Ik had liever gezien dat Campa zich ook had kunnen mengen in de Di2 AXS discussie en met een mooi betaalbaar systeem op de markt was gekomen, dan was voor mij de keuze niet moeilijk geweest...
Shimano en Sram hebben beiden hun voor- en nadelen, voor mij is de keuze dus Sram, voor jou Shimano, prima toch?
En dat ik zo snel mijn geloofwaardigheid verlies na de opmerking over spacers??? zegt misschien wel meer over jou dan over mij...
Ik had liever gezien dat Campa zich ook had kunnen mengen in de Di2 AXS discussie en met een mooi betaalbaar systeem op de markt was gekomen, dan was voor mij de keuze niet moeilijk geweest...
Shimano en Sram hebben beiden hun voor- en nadelen, voor mij is de keuze dus Sram, voor jou Shimano, prima toch?
En dat ik zo snel mijn geloofwaardigheid verlies na de opmerking over spacers??? zegt misschien wel meer over jou dan over mij...
@Ivow
Kabelboom uit 1 stuk, zware discs, vrij lompe shifters, matige verkrijgbaarheid, dure vervangingsonderdelen. Persoonlijk vind ik de voorderailleur ook niet van het niveau Shimano.
De instelmogelijkheden ken ik overigens niet, is dat op gelijk niveau?
Kabelboom uit 1 stuk, zware discs, vrij lompe shifters, matige verkrijgbaarheid, dure vervangingsonderdelen. Persoonlijk vind ik de voorderailleur ook niet van het niveau Shimano.
De instelmogelijkheden ken ik overigens niet, is dat op gelijk niveau?
de rotors zijn 121gr. voor 160mm, tov dura ace 108. cassettes en kettingen zijn op sram niveau, shimano is goedkoper. Je kunt de groep instellen eigenlijk zoals je wilt. De snelheid van schakelen is instelbaar, je kunt links en rechts wisselen, automatisch achter af schakelen, op moment dat je voor van groot naar klein wisselt. trimmen gaat automatisch. Bekabeling van de v4 is tov de nieuwe dura ace en sram axs natuurlijk achterop, maar wireless ondervangt dat.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13884
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Shimano moet de MTB en Gravel lijn snel op orde hebben. Daar zit hun probleem.
Di2 ook daar en uitwisselbaar, nu verliezen ze heel veel markt.
Het begon met XTR di2 en dat was toen al ruim 10 jaar geleden net zo goed als de groepen nu.
Qua instelling was alles er al, ik denk zelfs meer. Dat moeten ze heel snel terug brengen.
Maarja Japans, die blijven heel lang bij hun principes.
Disc zullen bij alle drie de merken relatief zwaar blijven, wil je lichter koop iets aftermarket.
Di2 ook daar en uitwisselbaar, nu verliezen ze heel veel markt.
Het begon met XTR di2 en dat was toen al ruim 10 jaar geleden net zo goed als de groepen nu.
Qua instelling was alles er al, ik denk zelfs meer. Dat moeten ze heel snel terug brengen.
Maarja Japans, die blijven heel lang bij hun principes.
Disc zullen bij alle drie de merken relatief zwaar blijven, wil je lichter koop iets aftermarket.
Helemaal mee eens. Bijv de XT Di2 11 speed werd gebruikt op 1x MTB, crosser en racer oa icm Ultegra shifters. Daar is gewoon jaren niets in die markt gebeurt en nu zijn er allemaal nieuwe standaarden waardoor het volgens mijn niet meer kan. Moeilijk doen om het moeilijk doen. Slechte zaak. Dan Campagnolo, ik heb een fantastische gravelgroep 13 speed, maar waar blijft de EPS? Zou een hit zijn op 1x racers. Vwb SRAM, dat koop ik nooit weer.