Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Laptop voor (fiets-)foto bewerking

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 21 sep 2024 11:36

daniel1975 schreef: 21 sep 2024 09:06 Hoezo? Waar moet ik wel op letten dan?
Zoiets heeft een zwaardere kaart, maar voor stilstaand beeld maakt het toch allemaal niet heel veel uit? Gaat niet om 3D redering of gamen.
https://www.coolblue.nl/product/935408/ ... 970nd.html
Voor het weergeven van een foto is het inderdaad niet heel spannend. Indien je foto's wilt bewerken is een losse videokaart echt wel belangrijk op een Windows laptop. Google maar eens, daar zijn alle ervaringsdeskundigen het wel over eens. Een foto wordt gewoon zoveel sneller en beter weergegeven, zeker als je iets wijzigt. Nvidia GTX is de meest gebruikte soort. Type is dan weer niet heel spannend (Als je niet wilt gamen)
Verder zou ik niet te veel waarde hechten aan een harde schijf van 1TB, NAS of cloud opslag, is veel beter. Alleen de foto's welke je moet bewerken op de laptop zetten.

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 21 sep 2024 12:00

Of een videokaart zin heeft is sterk afhankelijk van de gebruikte software en wat je precies doet met die software.

1094
Forum-lid

1094 21 sep 2024 14:43

Ik ben in de markt voor een goedkope windows laptop die gebruikt wordt voor excel, het liefst zo veel mogelijk rekenkracht hiervoor want ik ben het lange wachten zat. Heb verder niet echt technische kennis dat ik weet wat het verschil is tussen al die processor typen

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 21 sep 2024 14:49

Zijn er hier mensen met ervaring met Forza? Die hebben wel duidelijk het breedste aanbod momenteel.
Less is bore

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 21 sep 2024 16:05

Hier goede ervaring met Forza: refurb iphone in verder prima staat en snel geleverd. Was niks mis mee, dus geen ervaring met service/garantie :)

Qua laptop: ik heb voor het inwonend nageslacht een gebruikte M1 Air gekocht bij een lokale refurb-winkel (met n deukje, dus leuke prijs).
Werkt als een tierelier; ook Lightroom werkt nauwelijks trager dan mijn 16GB M1 Mini en stukken sneller dan de i7 Windows laptop v werk (wat een crapscherm zit in die Dell…)
Qua HDD zou ik me niet blindstaren op een grote schijf; met 256GB heb ik genoeg met > 4TB aan archief. Als je je data alleen op je lokale schijf hebt staan zonder backup/RAID vraag je om problemen.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 21 sep 2024 19:26

1094 schreef: 21 sep 2024 14:43 Ik ben in de markt voor een goedkope windows laptop die gebruikt wordt voor excel, het liefst zo veel mogelijk rekenkracht hiervoor want ik ben het lange wachten zat. Heb verder niet echt technische kennis dat ik weet wat het verschil is tussen al die processor typen
Wat voor bewerkingen doe je en hoe lang is te lang wachten?
hun fietsen.

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 21 sep 2024 20:04

Als het bij een Apple gaat om de keuze tussen een Mx of een Intel, zou ik toch liever voor een Mx kiezen. Apple heeft wel eens dat een oudere generatie geen ondersteuning meer krijgt. Wil je 10 jaar doen met een laptop, dan zal de Intel eerder geen ondersteuning meer krijgen.

1094
Forum-lid

1094 21 sep 2024 20:05

Vooral veel (niet ingewikkelde) formules op grote datasets met veel herhalingen. >5 min wachten is te veel.

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 21 sep 2024 21:10

Voor een Windows-laptop die snel moet rekenen, zou ik de beste AMD Ryzen laptop kopen die binnen je budget past en niet bezuinigen op geheugen. 500 Euro is toch echt de ondergrens qua budget, je vraagt nogal wat voor die paar stuivers ;)
De Best Buy specials van Tweakers.net kunnen een goede leidraad zijn voor je.
En je kunt even kijken of Excel meer heeft aan meerdere cores, of dat het single-core werkt en je daar dus op moet letten.

En oh ja, voor fotografie vind ik het scherm toch echt het belangrijkste. Het deel van sRGB dat ondersteund wordt is een goede graadmeter. Ook HDR kan een goede indicatie zijn, de standaard voor HDR houdt ook in dat 10-bit kleuren ondersteund worden. Het is wel moeilijk voor elke laptop deze informatie boven water te halen.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 23 sep 2024 03:25

MacBook Pro met als fotobewerkingsprogramma Affinity beter, goedkoper en makkelijker dan Photoshop en geen irritante abonnementen. MacBook Pro is echt het summum qua laptop als je dit soort “zware applicaties” wilt draaien.
Als je alleen wat filters over je foto’s wilt leggen met bijvoorbeeld (Adobe) Lightroom dan ben je stukken goedkoper af met de hiervoor genoemde Windows varianten.
Maar dan zit je dus wel met een MS variant in je Apple omgeving, met de nodige hacks en workarounds om de boel werkend te houden.
MacBook Air zou ik niet doen als je echt serieus wilt gaan beeldbewerken. Leuke laptops voor veel te veel geld maar totaal ongeschikt voor dit doel.

rikkert
Forum-lid

rikkert 23 sep 2024 07:52

Tja, die Apple/Windows discussie. Ik heb prive windows (beter te betalen) en van mijn baas een macbook. Voor mijn werk had ik de keuze, ik was altijd windows gebruiker en mijn collega's zeiden: neem nou een mac. Voor de ontwikkel-dingen die ik doe is die mac echt veel fijner en heb ik geen spijt van de overstap. Maar voor mijn prive dingetjes (zo ruig zijn die niet) en fotobewerkingen vind ik Windows prima alternatieven hebben voor veel minder geld.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

leinad
Forum-lid

leinad 23 sep 2024 15:57

Ik snap de opmerking mbt geheugen niet echt. De nieuwe generaties M processoren icm met 16gb geheugen is echt meer dan voldoende. Ik gebruik zelf voor photoshop mijn M1 Mac mini met 'slechts' 8gb geheugen. Zonder moeite, daarnaast ook regelmatig InDesign open staan. Diverse vensters Safari met enkele tientallen tabbladen. En daarnaast dan de standaard applicaties zoals Spotify, Whatsapp, Mail, etc.

Dan de prijs, ja die is fors hoger dan een Windows laptop. Wel vind ik het dan zo realistisch om te vergelijken met een zelfde soort model qua prestaties/gebruikte componenten. Dan nog is de Windows goedkoper. Wat ik echter ook enorm sterk vind is de restwaarde van Apple producten. Een 5 of 10 jaar oude MacBook kun je echt nog wel voor een leuk bedrag op de 2e hands markt slijten. Iets wat met een Windows laptop bijna niet te doen is en dus volledig afgeschreven.

Plaats reactie