Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Andere sporten gedaan vandaag?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6592
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 23 sep 2024 08:48

bikerke schreef: 22 sep 2024 21:47 T'ja.... Een marathon is voor veel deelnemers tegenwoordig een belevenis en geen loopwedstrijd.
Het carnavaleske wat daar z'n intreden heeft gedaan spreekt mij ook totaal niet aan.

Ik hou best van een feestje en ook wel van een stukje hardlopen. Degene die het bedacht heeft dat het leuk is om te combineren in de vorm van een marathon (de moeder aller sporten) hoeft hier niet op de koffie te koen. Gaat een heel ongemakkelijk gesprek worden................
(normaal is hier iedereen welkom)

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 23 sep 2024 16:51

Wit merkt op dat er de laatste jaren meer ongetrainde deelnemers aan het evenement meedoen, en dat zelfs bij goed getrainde lopers soms sprake is van onverantwoord hardloopgedrag. Er wordt onderzocht of de conditie van de deelnemers een rol speelde bij het hoge aantal incidenten.

Dit werd gezegd door de organisatiedirecteur van de Dam tot Damloop. Kennelijk was de ambulance al 50 keer ingezet tijdens het evenement met 80.000 (waarvan 46.000 op zondag) deelnemers.

Het carnavaleske onder deelnemers hoeft van mij ook niet. Het joelende publiek in Crooswijk en vanaf Blaak tot en met de Coolsingel vond ik wel een heel grote meerwaarde aan de Marathon van Rotterdam. Het publiek geeft wel wat extra moraal als je het nodig hebt.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4166
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 sep 2024 17:06

Is de triage wel op peil geweest? Iemand die niet lekker wordt of wat kramp heeft kun je ook op een stoeltje zetten en wachten tot hij weer opknapt. Als je daar een ambulance voor belt zijn ze snel op. Op zo'n afstand is te weinig drinken ook niet van toepassing.
Niet zijken maar reiden !

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4645
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 sep 2024 18:42

pino schreef: 23 sep 2024 17:06 Is de triage wel op peil geweest? Iemand die niet lekker wordt of wat kramp heeft kun je ook op een stoeltje zetten en wachten tot hij weer opknapt. Als je daar een ambulance voor belt zijn ze snel op. Op zo'n afstand is te weinig drinken ook niet van toepassing.
Het eerste weet ik niet, dus kan ik niet over oordelen hoe dat gegaan is.
Maar te weinig drinken ligt wel degelijk op de loer in een dergelijke wedstrijd. De gemiddelde hardloper doet ongeveer 1,5 uur over de 16 km (wellicht bij deze loop zelfs nog langer) plus nog een half uur van te voren in het startvak. Dat met een sportieve inspanning en uitdroging ligt heel erg op de loer.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4166
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 sep 2024 19:59

scottwilko schreef: 23 sep 2024 18:42
pino schreef: 23 sep 2024 17:06 Is de triage wel op peil geweest? Iemand die niet lekker wordt of wat kramp heeft kun je ook op een stoeltje zetten en wachten tot hij weer opknapt. Als je daar een ambulance voor belt zijn ze snel op. Op zo'n afstand is te weinig drinken ook niet van toepassing.
Het eerste weet ik niet, dus kan ik niet over oordelen hoe dat gegaan is.
Maar te weinig drinken ligt wel degelijk op de loer in een dergelijke wedstrijd. De gemiddelde hardloper doet ongeveer 1,5 uur over de 16 km (wellicht bij deze loop zelfs nog langer) plus nog een half uur van te voren in het startvak. Dat met een sportieve inspanning en uitdroging ligt heel erg op de loer.
Dat vergt nog geen ambulancevervoer. Van teveel drinken kun je wel doodgaan. Maar misschien zijn er de nodige pilletjes gebruikt?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4948
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 23 sep 2024 21:24

Afgelopen weekend wezen golfen in Vesper ( Du ) erg mooi gebied, glooiend met akkers en bossen.
Als de blaadjes verkleuren maar eens terug gaan om er te fietsen.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3744
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 sep 2024 08:00

ColumsbusMJ schreef: 22 sep 2024 18:49 Zo’n medische keuring is zo’n slecht idee niet. Met dit soort afstanden zou boven de zes minuten per kilometer nog even verder oefenen moeten zijn.
Dat ben ik niet met je eens. Als jij met een tempo van 6 minuten de kilometer kan lopen en je houdt dat netjes vol, loop je dam-tot-dam in 1.36 uit. Prima. Het gaat niet om de snelheid maar de manier waarop. Ik loop max 12 km tegenwoordig en loop rond de 5.30/6.00 de kilometer. Dat doe ik nu weer sinds een jaar, en als ik klaar ben hoef ik niet gereanimeerd te worden, en ga ik door met mijn dag. Als ik een beetje bijtrain, loop ik die 16 van de DtD ook in dat tempo. Het gaat om de kilometers die je gemaakt hebt, niet om het tempo.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3744
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 sep 2024 08:06

daniel1975 schreef: 22 sep 2024 19:12 Bovenstaande is het probleem. Gert en Hermien uit de Takkestraat vinden het ook wel leuk om zoiets te kunnen vertellen bij de volgende kringverjaardag.
Gert en Hermien bevinden zich over het algemeen met hun duiven op de Dam (shalalali). Die waren waarschijnlijk erg vroeg bij de start. Er woont naar mijn mening maar een persoon in de Takkestraat: en dat is one and only Lenie :-)

Afbeelding
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3744
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 sep 2024 08:15

pino schreef: 23 sep 2024 19:59
scottwilko schreef: 23 sep 2024 18:42
pino schreef: 23 sep 2024 17:06 Is de triage wel op peil geweest? Iemand die niet lekker wordt of wat kramp heeft kun je ook op een stoeltje zetten en wachten tot hij weer opknapt. Als je daar een ambulance voor belt zijn ze snel op. Op zo'n afstand is te weinig drinken ook niet van toepassing.
Het eerste weet ik niet, dus kan ik niet over oordelen hoe dat gegaan is.
Maar te weinig drinken ligt wel degelijk op de loer in een dergelijke wedstrijd. De gemiddelde hardloper doet ongeveer 1,5 uur over de 16 km (wellicht bij deze loop zelfs nog langer) plus nog een half uur van te voren in het startvak. Dat met een sportieve inspanning en uitdroging ligt heel erg op de loer.
Dat vergt nog geen ambulancevervoer. Van teveel drinken kun je wel doodgaan. Maar misschien zijn er de nodige pilletjes gebruikt?
Ik weet niet wat voor pilletjes je op doelt. De gemiddelde DtD loper is wellicht niet super getraind. Maar de gemiddelde pillenslikker zal zich niet snel aan de start van DtD melden. Hoogstens een paar pakhazen in aller voorste regionen. Het is hardlopen voor amateurs he, geen profwielrennen :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 24 sep 2024 08:32

rikkert schreef: 24 sep 2024 08:00
ColumsbusMJ schreef: 22 sep 2024 18:49 Zo’n medische keuring is zo’n slecht idee niet. Met dit soort afstanden zou boven de zes minuten per kilometer nog even verder oefenen moeten zijn.
Dat ben ik niet met je eens. Als jij met een tempo van 6 minuten de kilometer kan lopen en je houdt dat netjes vol, loop je dam-tot-dam in 1.36 uit. Prima. Het gaat niet om de snelheid maar de manier waarop. Ik loop max 12 km tegenwoordig en loop rond de 5.30/6.00 de kilometer. Dat doe ik nu weer sinds een jaar, en als ik klaar ben hoef ik niet gereanimeerd te worden, en ga ik door met mijn dag. Als ik een beetje bijtrain, loop ik die 16 van de DtD ook in dat tempo. Het gaat om de kilometers die je gemaakt hebt, niet om het tempo.
Misschien is de 6 minuten per kilometer een wat strikte grens en 1 uur 36 valt inderdaad nog mee. Ik had de grens bij 2 uur moeten leggen. ;)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8884
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 sep 2024 08:39

Enig idee wat zo' n medische keuring op zal leveren? Het voorbeeld van Frankrijk is niet een sportkeuring, dus geen idee wat dat op zou leveren.
Er zijn sportartsen (in Frankrijk) die het onzinnig vinden.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3744
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 sep 2024 08:51

Jans schreef: 24 sep 2024 08:39 Enig idee wat zo' n medische keuring op zal leveren? Het voorbeeld van Frankrijk is niet een sportkeuring, dus geen idee wat dat op zou leveren.
Er zijn sportartsen (in Frankrijk) die het onzinnig vinden.
Tja, het begint natuurlijk bij gezond verstand van de deelnemers. Dat is voor veel mensen een probleem. En als mensen een keuring door moeten, voordat je in kan schrijven...dan haakt een deel van de deelnemers die niet getraind zijn al af. Dus de keuring zelf levert geen drol op, maar het feit dat ie er is, levert denk ik wel een hoop op.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie