Hi,
Ik heb een paar Roval CL50 wielen (schijfrem en 12mm steekas) waarvan de freehub aan vervanging toe is.
Kan ik die gewoon vervangen door een DT Swiss freehub met ratchet systeem voor shimano 11 speed (huidige is ook ratchet) of is er een "speciale" versie nodig voor de Roval naven?
Alle info welkom!
Freehub Roval CL 50
Google is your friend:
After designing the CLX 50s, we realized that an affordable, race-worthy carbon wheelset was nowhere to be found—until the CL 50 was developed, that is. We paired our quiver-killing CLX 50 rim with DT Swiss Competition round spokes, our Aero Flange hubs with DT Swiss 350 internals, and steel bearings to deliver you an exceptional wheelset at a more than accessible price.
After designing the CLX 50s, we realized that an affordable, race-worthy carbon wheelset was nowhere to be found—until the CL 50 was developed, that is. We paired our quiver-killing CLX 50 rim with DT Swiss Competition round spokes, our Aero Flange hubs with DT Swiss 350 internals, and steel bearings to deliver you an exceptional wheelset at a more than accessible price.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat een ongelofelijk lulverhaal
Less is bore
Waarom is deze aan vervanging toe? Als het om de lagers gaat, deze kunnen vervangen worden.Poukah schreef: ↑16 sep 2024 20:03 Hi,
Ik heb een paar Roval CL50 wielen (schijfrem en 12mm steekas) waarvan de freehub aan vervanging toe is.
Kan ik die gewoon vervangen door een DT Swiss freehub met ratchet systeem voor shimano 11 speed (huidige is ook ratchet) of is er een "speciale" versie nodig voor de Roval naven?
Alle info welkom!
Philippos,Philippos schreef: ↑23 sep 2024 20:37Waarom is deze aan vervanging toe? Als het om de lagers gaat, deze kunnen vervangen worden.Poukah schreef: ↑16 sep 2024 20:03 Hi,
Ik heb een paar Roval CL50 wielen (schijfrem en 12mm steekas) waarvan de freehub aan vervanging toe is.
Kan ik die gewoon vervangen door een DT Swiss freehub met ratchet systeem voor shimano 11 speed (huidige is ook ratchet) of is er een "speciale" versie nodig voor de Roval naven?
Alle info welkom!
lagers zijn nog goed, maar de body gaat niet meer helemaal vast op de naaf. Zelfs wanneer de casette vastgezet wordt op de body, kan ik het geheel steeds 2mm a 3mm bewegen. Bovendien is de body fors ingelopen door de tandwielen, dus wilde ik proberen of hem vervangen beide problemen ineens kan oplossen.
Poukah
In welke richting bewegen? Als je bedoelt dat je de body nog kan verschuiven op de as als je de body erop geschoven hebt, dan kan dat, want finaal is het de steekas (of QR) die alles tesamen houdt.
Edit: normaal zit er een O-ring in de endcap die in een groefje van de as van de naaf valt, die houdt je body vast. Als die O-ring weg is uit de endcap, dan kan de endcap vrij schuiven en dus ook de body. Maar als het wiel vastgezet wordt in het frame, is die O-ring overbodig.
Vreemde is dat ik de body ook lateraal kan bewegen als het wiel vast zit in de fiets. De Casette en body kan ik dan nog steeds licht heen en weer bewegen. Is in elk geval iets wat ik bij andere wielen nooit gemerkt heb. Vandaar dat ik me zorgen maak. Bij lang klimmen (met dus permament veel kracht op de casette/body) begint het achterwiel soms ook een soort "piepend/schurend" geluid te maken, zonder dat ik de indruk heb dat het ten koste gaat van het vlot lopen van het wiel. Als ik de body eraf haal, loopt de naaf heel mooi, dus vermoed ik dat het niet aan de lagers van de naaf ligt. De lagers van de body lopen ook nog mooi. Dus bij eliminatie kom ik dan uit bij een ander probleem in de body. Gezien hij ingesleten is kan vervangen sowieso geen kwaad.
Ik weet dat de internals van DT Swiss zijn, maar volgens support van specialized heb je een speciale body nodig die je bij een specialized dealer kan bestellen en uiteraard 2 maal zoveel kost als een klassieke DT-swiss freehub. Vandaar mijn vraag of iemand daar ervaring mee heeft.
Ik weet dat de internals van DT Swiss zijn, maar volgens support van specialized heb je een speciale body nodig die je bij een specialized dealer kan bestellen en uiteraard 2 maal zoveel kost als een klassieke DT-swiss freehub. Vandaar mijn vraag of iemand daar ervaring mee heeft.
Als je je framenummer bij de hand hebt, kun je ook hier proberen te kijken of je goedkoper aan de juiste body kunt komen, stuur een mailtje naar support@bestbike.de
Je kunt ook de onderdelen zoeker gebruiken, maar met de serienummer van jouw frame krijg je antwoord met de juiste part number
https://www.bestbike.de/de/partsfinder/index.php
Je kunt ook de onderdelen zoeker gebruiken, maar met de serienummer van jouw frame krijg je antwoord met de juiste part number
https://www.bestbike.de/de/partsfinder/index.php
Bedankt!Philippos schreef: ↑23 sep 2024 23:15 Als je je framenummer bij de hand hebt, kun je ook hier proberen te kijken of je goedkoper aan de juiste body kunt komen, stuur een mailtje naar support@bestbike.de
Je kunt ook de onderdelen zoeker gebruiken, maar met de serienummer van jouw frame krijg je antwoord met de juiste part number
https://www.bestbike.de/de/partsfinder/index.php
Beetje onduidelijk verhaal. De body van DT Swiss bestaat uit 4 onderdelen waarvan er 2 bewegen: de behuizing (mogelijks specifiek voor Specialized), een afstandsbus en 2 lagers. Het enige wat beweegt, zijn de lagers. Ik zou die toch eens eerst vervangen. Je hebt daar geen speciaal gereedschap voor nodig. De lagers tik je eruit met een doorslag en een hamer. Je duwt de afstandsbus tussen de twee lagers opzij en tikt dan rondom rond de lagers eruit. Ze mogen niet schuin komen te zitten. Terug monteren met een dop van een dopsleutelset die net kleiner is dan de lagers, of eender welke cilindervorm die tegen de buitenkant van de lagers duwt.
Die bodies slijten altijd in, en telkens een nieuwe body monteren als de lagers versleten zijn is een dure aangelegenheid.
Die bodies slijten altijd in, en telkens een nieuwe body monteren als de lagers versleten zijn is een dure aangelegenheid.