Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

TPU binnenbanden: Welke, hoe en waarom?

Drkjv
Forum-lid

Gebruikersavatar Drkjv 23 sep 2024 21:00

Eerste keer de ridenow binnenbanden uit mijn wiel moeten halen (nieuwe buitenbandjes steken). Merk je wel dat die toch veel uitgezetter zijn als voorheen. Op zich geen probleem volgens mij (tpu is natuurlijk totaal niet zo elastisch als butyl) maar dit zorgt er wel voor dat terug de binnenband mooi in de buitenband steken zonder dat hij tussen band en velg komt echt heel lastig is.
Ik ken vrienden die heel vaak lek reden met ridenows, volgens mij is dit 1 van de grote redenen. Band blijft ertussen zitten tot er eens te veel wrijving optreed door een put en dan scheurt de tpu...
Iemand tips om dit zonder trial and error 3 keer opnieuw te proberen? :lol:

Morgen probeer ik het opnieuw (met 30mm bandjes, want ik ga de 28mm terug sturen, ze vallen minder breed als gedacht) :roll:

Wout88
Forum-lid

Wout88 24 sep 2024 07:31

Had de ridenow bandjes altijd als reserve binnenband bij mij. Van het weekend had ik hem nodig maar heeft mij niet kunnen redden. Rondom aansluiting ventiel lekte aan alle kanten. Zat ongeveer al een jaar in zadeltasje. Daar is het dus niet voor geschikt helaas.

meuk
Forum-lid

meuk 24 sep 2024 08:13

Had ik laatst bij een vriend ook bij de hand maar dat was met 2 butyl binnenbanden. Waarschijnlijk lek door een jaar rammelen tegen tools. Goed beschermen is denk ik belangrijker dan het type biba

jakkel
Forum-lid

jakkel 25 sep 2024 18:45

Drkjv schreef: 23 sep 2024 21:00 Eerste keer de ridenow binnenbanden uit mijn wiel moeten halen (nieuwe buitenbandjes steken). Merk je wel dat die toch veel uitgezetter zijn als voorheen. Op zich geen probleem volgens mij (tpu is natuurlijk totaal niet zo elastisch als butyl) maar dit zorgt er wel voor dat terug de binnenband mooi in de buitenband steken zonder dat hij tussen band en velg komt echt heel lastig is.
Ik ken vrienden die heel vaak lek reden met ridenows, volgens mij is dit 1 van de grote redenen. Band blijft ertussen zitten tot er eens te veel wrijving optreed door een put en dan scheurt de tpu...
Iemand tips om dit zonder trial and error 3 keer opnieuw te proberen? :lol:

Morgen probeer ik het opnieuw (met 30mm bandjes, want ik ga de 28mm terug sturen, ze vallen minder breed als gedacht) :roll:
Heel lichtjes opblazen en zo goed mogelijk in de buitenband steken, proppen. Nadien controleer je of je de TPU nog tussen bandhiel en velg ziet. Indien ja, bandhiel lichtjes 'masseren' tot de TPU niet meer zichtbaar is. Dan is er geen probleem. Is eigenlijk dezelfde werkwijze als met een butyl band, enkel gaat het met een TPU een heel klein tikkeltje moeilijker.

pino
Forum-lid HC

pino 25 sep 2024 18:46

Vroeguh gebruikte je talk om de binnenband op zijn plek te laten glijden. Werkt dat bij TPU ook?
Niet zijken maar reiden !

jakkel
Forum-lid

jakkel 25 sep 2024 18:47

pino schreef: 25 sep 2024 18:46 Vroeguh gebruikte je talk om de binnenband op zijn plek te laten glijden. Werkt dat bij TPU ook?
Nooit talk gebruikt. :D

Plaats reactie