Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Andere sporten gedaan vandaag?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39731
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 sep 2024 08:42

rikkert schreef: 26 sep 2024 08:11 Zekers, met mijn beperkte talent reed ik de laatste keer heel dik goud in mijn categorie (geloof 40 minuten over). En volgens mij zat ik ergens bij de eerste 40 procent van mijn categorie. Op de marathons zat ik (3.03, 3.09 en 3.12) verder voorin. Dus goed in de marmotte is imho makkelijker dan een sub3 marathon.
Beperkt talent of niet: dit zijn tijden waar de meeste mensen echt serieus voor moeten trainen.
Ik liep ooit toen ik het nog kon (heup) 1:37 op de Halve van Leiden, maar een hele onder de 3:30 lag echt ver buiten bereik.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6200
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 sep 2024 08:57

Ik snap niet waarom er zo'n heibel gemaakt wordt over die dam tot dam loop.
Ze hadden 80.000 deelnemers.., 46.000 op de betreffende dag. Daarvan hadden er 50 medische verzorging nodig. ~0.1%.

Volgens mij heb je onder elke omstandigheid het risico dat een stuk of wat mensen hulp nodig hebben. Wet van de grote getallen.
Het risico van slecht getraindheid wordt steeds genoemd.
Maar wat te denken van goed getraind maar alsnog dom koersen? blind op je streeftijd en./of simpelweg veel te hard van start onder de wedstrijdadrenaline?

Dit staat compleet los van een limiet zetten waarbinnen je moet lopen. Sterker nog, als je een limiet stelt met tussendoor cut off tijden. Dan gaat de grote groep mensen die net wel net niet die limiet gaat halen juist risico's nemen. Dat gaat je meer problemen opleveren dan de winst die je denkt te halen hoor!
Je zou wat mij betreft wel een ingangseis kunnen hanteren voor afstanden boven de halve marathon, dat je bij inschrijving een bewijs (uitslag) overlegd van een eerder gelopen 10 engelse mijlen of halve marathon bijvoorbeeld. Om aan te tonen dat je niet blanco inschrijft voor een marathon afstand.

Als 50 man op 46.000 al een probleem is dan heb je volgens mij 2 opties: 1) het evenement in het vervolg kleiner houden. of 2) meer medische - publieke - middelen inzetten.
En wat mij betreft is het inderdaad erg vervelend dat je evenement tussentijds afgelast wordt - als je in die laatste 2 startgroepen zit en dus niet mag lopen. Maar is dat ook het risico van deelnemen aan zo'n massaal evenement. En de Dam tot Dam loop is de laatste jaren vaker zo in het nieuws geweest, dus dat risico mag bekend zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3744
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 sep 2024 09:05

MarkVeenstra schreef: 26 sep 2024 08:57 Je zou wat mij betreft wel een ingangseis kunnen hanteren voor afstanden boven de halve marathon, dat je bij inschrijving een bewijs (uitslag) overlegd van een eerder gelopen 10 engelse mijlen of halve marathon bijvoorbeeld. Om aan te tonen dat je niet blanco inschrijft voor een marathon afstand.
In mijn fanatieke jaren met een paar hele triatlons moest je of het vorige jaar meegedaan hebben of in het jaar ervoor een halve triatlon gedaan hebben. Dat lijkt me voor mensen die een hele doen, niet teveel gevraagd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9153
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 sep 2024 09:15

Wie een hele triathlon wil doen moet eerder psychologisch onderzoek laten doen lijkt me
;-)
Limieten stellen lijkt me niet helemaal onredelijk. Mensen die onvoorbereid aan een sportief evenement beginnen leggen een disproportioneel beslag om de medewerkers van het evenement (denk ik tenminste: EHBO, lang de wegen afgesloten houden, etc). Ik kan me voorstellen dat het vanaf een bepaalde grens simpelweg niet meer (veilig) te organiseren valt. Overigens ben ik het wel met Mark eens dat een evenement kleiner houden ook een goede (aanvullende) optie is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 26 sep 2024 09:28

kxlight schreef: 26 sep 2024 08:37
ColumsbusMJ schreef: 26 sep 2024 07:24 uiteindelijk sport je voor je plezier en niet voor een ander.
hier ben ik het helemaal mee eens... Maar ik vrees dat voor een grote groep het meedoen aan marathon's en andere uitdagende evenementen ook een groot 'kijk mij eens'-gehalte heeft om op sociale media te pronken...
Dat is ook zo, dit soort mensen zij voor mij één van de redenen dat ik mij amper op sociale media bevind. Op Linkedin zie ik al genoeg eigenpijperij en ook daar schromen mensen niet hun (veelal niet zo) sportieve prestaties te delen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3559
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 26 sep 2024 09:30

daniel1975 schreef: 26 sep 2024 08:42
Ik liep ooit toen ik het nog kon (heup) 1:37 op de Halve van Leiden, maar een hele onder de 3:30 lag echt ver buiten bereik.
Kwestie van trainingsvolume lijkt me. Mijn beste tijd op de halve marathon is slechts 5min sneller dan mijn marathon tijd gedeeld door 2. En die zijn allebei wel zowat het maximale wat ik ooit kon.

Natuurlijk moet je het trainingsvolume wel aankunnen om je marathon tov de kortere afstanden te optimaliseren. Kwetsuren loerden bij me steeds om de hoek - 60km/week gemiddeld was de absolute grens.

En nu (knie) lukt het jammer genoeg niet meer - ik genoot erg van het lopen en ben pas overgeschakeld op de racefiets toen het duidelijk werd dat lopen een no-go was.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5214
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 sep 2024 10:12

Kwam dit net toevallig op Marktplaats tegen: https://www.marktplaats.nl/v/sport-en-f ... phin-pro-4
Afgelopen weekend de dam tot dam loop op deze schoenen gelopen maar helaas zijn schoenen met carbonplaat toch niet geschikt voor mij.
De 16km van afgelopen weekend is het enige wat op deze schoenen is gelopen.
Ik heb toch meer aan een stabiliteitschoen vandaar dat ik deze verkoop.
Dus die gast koopt net voor Dam tot Dam nieuwe schoenen en test dat niet even vooraf. Zo zijn er nog duizenden die maar wat aanmodderen...niet gek dat de ambulances niet aan te slepen zijn.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6200
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 sep 2024 10:17

Kornuit schreef: 26 sep 2024 10:12 ...niet gek dat de ambulances niet aan te slepen zijn.
50 problemen op 46.000 man, en moesten die allemaal met de ambulance mee zelfs?
.., is dat al "niet aan te slepen"?
ongeveer 1 op de 1000

Hoeveel ambulances rijden er mee met een profkoers, voor hoeveel deelnemers?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4645
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 26 sep 2024 12:27

Ik durf wel te beweren dat er tijdens de Dolomieten Marathon meer dan 50 ambulances nodig waren op 9.000 fietsers.
Absoluut valt het dus wel mee die 50 op zoveel deelnemers. Ik denk dat de vraag dus moet zijn, hoeveel hulp is acceptabel met een dergelijk evenement. Domme deelnemers zijn nu eenmaal niet uit te sluiten, evenals pech.

Maar ontopic wij hadden nog een ticket liggen voor 4 uur snowplanet. Nog niet vandaag, maar aanstaande zondag staat dat op het programma.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13557
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 sep 2024 12:45

Dat is het punt. Mijn mening elitair noemen, nou op basis van pure forum tekst kan ik me daar iets bij voorstellen (Altijd lastig op papier). Maar mijn bedoeling is eerder om de mensen met een juiste instelling te beschermen.

Maar er zit wel een gedachte achter. Bv dat er steeds meer evenementen bij net ff 20 graden worden gestaakt omdat er geen medisch personeel meer over is. Ik zou echt gek worden als ik wel serieus getraind had.

Vrienden van mij hebben heel veel de marathon van Rotterdam gelopen en ik gesupport. Die schreven zich eind maart in.
Omdat een hoop figuren die je nu hebt het toen niet in hun hoofd haalde om mee te doen, gaat dat nu niet meer.

Nu pas starten met een marathon training, als je nooit hardgelopen hebt is dat gewoon een kansloze missie en juist met je fietsconditie een gigantisch risico.
Of je hoort bij de 2% die er wel geschikt is voor dit soort tijden dat kan. Waarbij ik het niet perse afraad, maar luister na je lichaam en als het niet blijkt te gaan stop er mee.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13557
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 sep 2024 12:46

MarkVeenstra schreef: 26 sep 2024 08:57 Ik snap niet waarom er zo'n heibel gemaakt wordt over die dam tot dam loop.
Ze hadden 80.000 deelnemers.., 46.000 op de betreffende dag. Daarvan hadden er 50 medische verzorging nodig. ~0.1%.
Omdat er maflkezen mee doen die de getrainde sporter van hun evenement beroven en het was f%$$^^ (taakstraf) nog geen 25 graden.

DrvC
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 26 sep 2024 13:28

"Nu pas starten met een marathon training, als je nooit hardgelopen hebt is dat gewoon een kansloze missie en juist met je fietsconditie een gigantisch risico.
Of je hoort bij de 2% die er wel geschikt is voor dit soort tijden dat kan. Waarbij ik het niet perse afraad, maar luister na je lichaam en als het niet blijkt te gaan stop er mee."

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn eerste marathon deed ik met 4 maanden training met 3x per week. Hiervoor deed ik amper aan sporten. Ja het viel tegen, en liep 4:06. Met de huidige ervaring weet ik dat het veel te weinig was. Maar dus wel te doen.

Ik verwacht daarom dat als je veel fietst en nu voor het eerst een marathon loopt, je dus zeker in 6 maanden goed aan de start kan verschijnen. Je moet alleen in het begin geen duurloopjes doen. Deze duurtrainingen doe je nog steeds op de fiets. De inhoud heb je wel, dus dat is het probleem niet.
Als je hierbij 3x in de week interval en ontspannen loopjes afwisselt en niet te grote afstanden doet bouw je volgens mij genoeg kracht in je benen, waardoor je de duurlopen kan toevoegen en zo rustig naar 15-20-25-30 kan.

Uiteraard ben ik geen expert, maar ik zie het dus juist niet als een groot risico maar complementair.


En idd, tijdslimiet is ook niet heilig. Genoeg ervaren mensen die pacen op een tijd en dit goed deden tijdens de winterse maanden.. blijkt het in april ineens 25 graden te zijn... maar oooh wat zijn ze koppig en houden vast aan hun schema..

Plaats reactie