Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Andere sporten gedaan vandaag?

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1080
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 26 sep 2024 13:42

Vroeger toen alles beter was, kon je aan een marathon deelnemen onder de voorwaarde dat je een licentie had: wedstrijdlopers ! In de jaren 80 en 90 zijn de stadsmarathons opengesteld voor de recreanten. De gevolgen daarvan kunnen we elk jaar in Londen zien: mensen dossen zich uit in excessen die bij carnaval zelfs in het verkeerde keelgat zouden schieten. Dit is geen hardlopen meer, maar polonaise. Maar massa is kassa.

De talentlozen hebben gevoelige schenen en lange tenen. Wie een schoolexamen aflegt krijgt ook geen diploma als hij niet aan de voorafgestelde eisen voldoet. Sport is hard, maar eerlijk. En met name hardlopen is uitermate eenvoudig meetbaar.

Echter, hardlopen levert enorm veel blessureleed. Heel vaak lees je dat mensen op de (race)fiets stappen vanwege revalidatie. De vergelijkingen tussen cyclo's (minimale FTP) en marathon (stapsgewijze eisen) gaan dan ook volledig mank.
Laatst gewijzigd door Klein_Verzet op 26 sep 2024 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13557
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 sep 2024 13:43

@DRVC. Het zit hem in je gewrichten. Iemand die fiets en verder weinig anders doet heeft een risico dat de gewrichten verzakt zijn.
Regelmatig wandelen kan al extreem veel helpen.

Fietsen kan juist een groot nadeel zijn om te gaan lopen. Alles staat of valt met je bouw en aanleg.
Mijn benen zijn al veel te zwaar om te gaan lopen. Ik loop met een soort blokken aan mijn been. Iemand met smalle benen heeft een groot voordeel.

Als je met 4 maanden training 4 uur loopt zonder al te veel aan sport te doen zit je minimaal tegen die 2% aan, dat is echt een prestatie.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3744
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 sep 2024 13:54

Klein_Verzet schreef: 26 sep 2024 13:42 Vroeger toen alles beter was, kon je aan een marathon deelnemen onder de voorwaarde dat je een licentie had: wedstrijdlopers ! In de jaren 80 en 90 zijn de stadsmarathons opengesteld voor de recreanten. De gevolgen daarvan kunnen we elk jaar in Londen zien: mensen dossen zich uit in excessen die bij carnaval zelfs in het verkeerde keelgat zouden schieten. Dit is geen hardlopen meer, maar polonaise. Maar massa is kassa.

De talentlozen hebben gevoelige schenen en lange tenen. Wie een schoolexamen aflegt krijgt ook geen diploma als hij niet aan de voorafgestelde eisen voldoet. Sport is hard, maar eerlijk. En met name hardlopen is uitermate eenvoudig meetbaar.

Echter, hardlopen levert enorm veel blessureleed. Heel vaak lees je dat mensen op de (race)fiets stappen vanwege revalidatie. De vergelijkingen tussen cyclo's (minimale FTP) en marathon (stapsgewijze eisen) gaan dan ook volledig mank.
Kijk, daar ben ik het echt wel met je eens. In een bananenpak in 6 uur London marathon lopen slaat nergens op. En daar heb je geen talent voor nodig, hoogstens een gebrek aan gene. Maar tussen 3 uur over een marathon en 6 uur in een bananenpak zit nog wel wat ruimte.

"Wie een schoolexamen aflegt krijgt ook geen diploma als hij niet aan de voorafgestelde eisen voldoet", dat zegt niks over de hoogte van die eisen. En die van jou zijn naar mening gewoon te hoog.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9153
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 sep 2024 13:54

scottwilko schreef: 26 sep 2024 12:27 Ik durf wel te beweren dat er tijdens de Dolomieten Marathon meer dan 50 ambulances nodig waren op 9.000 fietsers.
Absoluut valt het dus wel mee die 50 op zoveel deelnemers. Ik denk dat de vraag dus moet zijn, hoeveel hulp is acceptabel met een dergelijk evenement. Domme deelnemers zijn nu eenmaal niet uit te sluiten, evenals pech.

Maar ontopic wij hadden nog een ticket liggen voor 4 uur snowplanet. Nog niet vandaag, maar aanstaande zondag staat dat op het programma.
Mee eens, die ambu's bij de Dam tot Dam zijn gewoon het gevolg van kansXaantal. Zelfs als alle deelnemers zouden voldoen aan de stringente eisen van klein verzet (hoeveel vermogen moeten ze dan leveren tijdens het rennen? ;) ;) ), dan nog is er bij deze aantallen maar weinig verstoring nodig om het mis te laten lopen lijkt me.

Maarreh, 4 uur snow planet, pfff. Ik ben het na een half uurtje omlaag glijden vaak al zat in zo'n overdekte koelkast! :o
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 26 sep 2024 13:54

wasbeer2006 schreef: 26 sep 2024 13:43 @DRVC. Het zit hem in je gewrichten. Iemand die fiets en verder weinig anders doet heeft een risico dat de gewrichten verzakt zijn.
Regelmatig wandelen kan al extreem veel helpen.

Fietsen kan juist een groot nadeel zijn om te gaan lopen. Alles staat of valt met je bouw en aanleg.
Mijn benen zijn al veel te zwaar om te gaan lopen. Ik loop met een soort blokken aan mijn been. Iemand met smalle benen heeft een groot voordeel.

Als je met 4 maanden training 4 uur loopt zonder al te veel aan sport te doen zit je minimaal tegen die 2% aan, dat is echt een prestatie.
Zit Harrie stiekem op dit forum?

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1080
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 26 sep 2024 14:42

rikkert schreef: 26 sep 2024 13:54 "Wie een schoolexamen aflegt krijgt ook geen diploma als hij niet aan de voorafgestelde eisen voldoet", dat zegt niks over de hoogte van die eisen. En die van jou zijn naar mening gewoon te hoog.
Niet iedereen kan en mag deelnemen aan een Gymnasium-eindexamen. Om deel te mogen nemen wordt er vooraf geselecteerd. Zou je iedereen zonder eisen toelaten dan haalt ook maar een klein percentage een diploma. Vergelijk de Marathon dus maar met het Gym.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 26 sep 2024 15:13

Er worden al maximale eindtijden gehanteerd bij verschillende stadsmarathons. Wat dat betreft is een stadsmarathon net als de deelname aan een Gymnasium-eindexamen. Slechts een deel van de bevolking doet mee en het grootste gedeelte dat deelneemt slaagt.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3744
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 sep 2024 15:34

Klein_Verzet schreef: 26 sep 2024 14:42
rikkert schreef: 26 sep 2024 13:54 "Wie een schoolexamen aflegt krijgt ook geen diploma als hij niet aan de voorafgestelde eisen voldoet", dat zegt niks over de hoogte van die eisen. En die van jou zijn naar mening gewoon te hoog.
Niet iedereen kan en mag deelnemen aan een Gymnasium-eindexamen. Om deel te mogen nemen wordt er vooraf geselecteerd. Zou je iedereen zonder eisen toelaten dan haalt ook maar een klein percentage een diploma. Vergelijk de Marathon dus maar met het Gym.
Ja joh. Je hebt helemaal gelijk Klein_Verzet.

Ben er wel een beetje klaar mee.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8884
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 sep 2024 15:46

rikkert schreef: 26 sep 2024 15:34
Klein_Verzet schreef: 26 sep 2024 14:42
rikkert schreef: 26 sep 2024 13:54 "Wie een schoolexamen aflegt krijgt ook geen diploma als hij niet aan de voorafgestelde eisen voldoet", dat zegt niks over de hoogte van die eisen. En die van jou zijn naar mening gewoon te hoog.
Niet iedereen kan en mag deelnemen aan een Gymnasium-eindexamen. Om deel te mogen nemen wordt er vooraf geselecteerd. Zou je iedereen zonder eisen toelaten dan haalt ook maar een klein percentage een diploma. Vergelijk de Marathon dus maar met het Gym.
Ja joh. Je hebt helemaal gelijk Klein_Verzet.

Ben er wel een beetje klaar mee.
Nu pas? :)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13557
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 sep 2024 15:56

ColumsbusMJ schreef: 26 sep 2024 15:13 Er worden al maximale eindtijden gehanteerd bij verschillende stadsmarathons. Wat dat betreft is een stadsmarathon net als de deelname aan een Gymnasium-eindexamen. Slechts een deel van de bevolking doet mee en het grootste gedeelte dat deelneemt slaagt.
Dat is een raar niet kloppend vergelijk. Waar wordt die eindtijd getoetst dan??
Voordat je naar het gymnasium mag wordt er eerst getoetst.

Je blijft dus houden dat iedereen kan deelnemen.

In het verleden was er echt veel minder medische assistentie nodig. Het is iets van deze tijd, dat iedereen maar alles moet kunnen en doen.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 26 sep 2024 16:07

Op een bepaald tijdstip is het klaar en krijg je geen medaille meer, ik weet niet precies hoe dit in de praktijk gaat bij een stadsmarathon. Vergelijkbaar met wanneer je je eindexamen aflegt en niet genoeg voldoendes hebt om te slagen. Uiteraard kost het iets meer moeite om in Gymnasium 6 te geraken om deel te mogen nemen aan een eindexamen dan aan de start van de marathon. De vergelijking van Klein Verzet vond ik wat makkelijk getrokken vandaar mijn "parodie" op de zijne.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2478
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 26 sep 2024 16:18

Het mooie aan cyclo's en van die loopevenementen die voor iedereen open staan is ook dat iedereen er aan kan deelnemen. Ieder individu heeft ook een bepaald doel voor ogen als hij/zij deelneemt aan een bepaalde organisatie. Je gaat voor een bepaalde tijd of je gaat gewoon om het einde te halen. Ik weet niet hoe het zit bij loopevenementen, ik doe zoiets niet. Maar bij cyclo's is het toch zo dat er ook tijdslimieten gehanteerd worden en je bepaalde controlepunten te laat passeert je eruit wordt genomen. Dus ik zie het probleem niet. Als ik in een startzone sta van een cyclo of amateurwedstrijdje en ik kijk eens wat rond, dan stel ik me soms ook wel vragen bij bepaalde deelnemers van: "Wat komen die hier doen?" Zeker als het een parcours met flink wat hoogtemeters is. Maar ja, zoals ik al wist te zeggen, iedereen heeft zo zijn/haar persoonlijk doel voor ogen. Wie ben ik om daar over te oordelen. Hoe ga je bepaalde mensen ook gaan uitsluiten van bepaalde organisaties? Aan het verplichte doktersattest ook nog eens een verplichte FTP test aanhechten? En waar leg je dan de grens? Mijn mening, hé.

Plaats reactie