Ja, en dan moet je niet schrikken als in buitenlanden dit soort "paden" op je pad komen. En als ik TS zijn vraag bekijk, was dat nu net niet de bedoeling. Hij is gewaarschuwd.
Waar moet ik volgend jaar gaan gravellen? (in Europa).
Ik ga maar even gravellen nu Fijn dat jij TS alvast gewaarschuwd hebt.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
Geen ruzie maken mensen! Deze TS kijkt ook goed op Google Maps en Earth. Daar kun je niet alles mee voorkomen, maar het kan wel helpen.
@Jans: maar waarom vinden ze in het buitenland 'dit soort paden' wel geschikt voor een gravelbike? Dat snap ik niet, ook met mijn eigen ervaringen. Een gravelbike is een gravelbike. Of je nou in Oostenrijk, Frankrijk of in Arnhem bent.
@Jans: maar waarom vinden ze in het buitenland 'dit soort paden' wel geschikt voor een gravelbike? Dat snap ik niet, ook met mijn eigen ervaringen. Een gravelbike is een gravelbike. Of je nou in Oostenrijk, Frankrijk of in Arnhem bent.
Michiel
Toch beetje zelfde verhaal als mtb'en. Ik zag net een rit van iemand die aardig kan fietsen. Staat op gravel, maar minstens 40% asfalt.fietsvriend schreef: ↑28 sep 2024 14:52 Geen ruzie maken mensen! Deze TS kijkt ook goed op Google Maps en Earth. Daar kun je niet alles mee voorkomen, maar het kan wel helpen.
@Jans: maar waarom vinden ze in het buitenland 'dit soort paden' wel geschikt voor een gravelbike? Dat snap ik niet, ook met mijn eigen ervaringen. Een gravelbike is een gravelbike. Of je nou in Oostenrijk, Frankrijk of in Arnhem bent.
Maar zoals Willem Altes opmerkte over de categorieën, de gemiddelde Nederlandse mtb'er rijdt niet in de hoogste twee categorieën.
Maar ik laat me verrassen volgend jaar wat er gereden is.
Precies,dat bedoel ik ook met reisvoorbereiding.Komoot heeft ook veel foto´s op routes en zie je prima hoe de ondergrond is.fietsvriend schreef: ↑28 sep 2024 14:52 Geen ruzie maken mensen! Deze TS kijkt ook goed op Google Maps en Earth. Daar kun je niet alles mee voorkomen, maar het kan wel helpen.
P.S ik maak nooit ruzie
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Ik ben het niet altijd met Jans eens maar hier heeft ze toch wel een punt hoor!
Wij zitten hier in Frankrijk aan een hele populaire fietsroute. Eentje die ook overal wordt aangeduid als relatief makkelijke route maar de werkelijkheid is vaak wat weerbarstiger…
Ik spreek regelmatig mensen die voorbijkomen omdat ze een foto maken van mijn mooie klassieker hier voor de deur of omdat ze graag hun bidons willen bijvullen.
Delen van het parcours zijn slecht onderhouden (bramen, brandnetels etc. ) er zitten soms klimmetjes in van 10 tot 15%, de route is slecht aangeven enzovoort.
Er zitten, als je er voor kiest, ook stukken gravel in maar die zijn soms helemaal ondergelopen als het flink geregend heeft. Of er lopen koeien over de paden, omgevallen bomen, afgewaaide takken, modder en diepe kuilen vanwege landbouwvoertuigen. Noem het maar op.
Moraal: er wordt vanachter een bureau een route uitgezet maar die wordt verde niet of nauwelijks onderhouden. Laat staan dat er daadwerkelijk geïnspecteerd wordt of het uberhaupt wel een begaanbare route is.
Kortom, niet alles is zo fraai aangeharkt als in Nederland
Je gaat mij niet horen zeggen dat een offroad-route van 7000km maken niet veel werk is, maar ik hoop toch van ganser harte dat de European Divide niet "het" levenswerk van Andy Cox aka @doubletrackfanatic is. Voor mij voelde de EDT in eerste plaats als een neerslag van een fietstocht die iemand, al reizende, in Komoot bijeengepuzzeld had door zoveel mogelijk stukken double track aan één te rijgen. Maar soms was die iemand moe en dan was er veel asfalt of soms had die een goede dag en zit er veel single track in. Een andere keer doet de route in een stad een rare kronkel want dan moet die langs het hotel waar die iemand ging slapen. Maar ik had niet het gevoel dat de route ergens naartoe werkte, of per sé bepaalde stukken natuur of fantastische omgevingen wou laten zien, ik vond de route hoofdzakelijk utilitair opgebouwd aan de hand van wat er voorhanden is aan onverharde weg die ongeveer in de juiste richting gaat. Ik heb mij bv. doodgeërgerd aan stukken waar je kilometerslang op een karrespoor langs een N-weg zit te hobbelen, zeker als dan blijkt dat het zicht op de onderliggende vallei op de asfaltweg veel beter is dan op het karrespoor. Of zo van die ellendige supersteile klimmen in een bos 600m naar omhoog, boven niets te zien, alleen bomen, geen uitzicht, aan de andere kant terug naar beneden.
Nu ja, ik heb hier al eerder geschreven over de "persoonlijkheid" van routes gemaakt door mensen en algoritmes, het zal wel duidelijk zijn dat de EDT mij niet matchte. Dat stuk pad hierboven was de druppel teveel, niet de reden om te stoppen.
Maar je moet toegeven dat de grootste aantrekkingskracht van deze route de naam is, European Divide. Je kunt zeggen dat het van lef getuigd. Ik vind het eerder intellectueel oneerlijk om een route die zich niets aantrekt van de waterscheidingen op het continent deze naam te geven. En een grote transeuropese offroad route waarbij je de Alpen en de Pyreneeën volledig links laat liggen? De uitdaging is juist om daar wel goede berijdbare weg door te vinden.
Nu ja, ik heb hier al eerder geschreven over de "persoonlijkheid" van routes gemaakt door mensen en algoritmes, het zal wel duidelijk zijn dat de EDT mij niet matchte. Dat stuk pad hierboven was de druppel teveel, niet de reden om te stoppen.
Maar je moet toegeven dat de grootste aantrekkingskracht van deze route de naam is, European Divide. Je kunt zeggen dat het van lef getuigd. Ik vind het eerder intellectueel oneerlijk om een route die zich niets aantrekt van de waterscheidingen op het continent deze naam te geven. En een grote transeuropese offroad route waarbij je de Alpen en de Pyreneeën volledig links laat liggen? De uitdaging is juist om daar wel goede berijdbare weg door te vinden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13828
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Moraal is dat je goed moet kijken.
Ik reed ik Oostenrijk ook een gravelroute van komoot. Ook bijna 1 km een pad wat nog eng was om zonder stokken te lopen.
De route stond als gravel. En ik was nog wel op de fully MTB. De overig ruim 60km was super, maar voor de gravel vond ik er zeker 10km echt te bijleggen.
En ook de "mooie" gravelpaden zijn in oostenrijk voor 80% minimaal 10%.
Prima met een MTB verzet. Al koop ik voor volgend jaar toch een 32 voor. 34 was soms net te. (Ik heb mijn zoon op 36 laten rijden , maarja die is 12 kilo lichter)
Ik reed ik Oostenrijk ook een gravelroute van komoot. Ook bijna 1 km een pad wat nog eng was om zonder stokken te lopen.
De route stond als gravel. En ik was nog wel op de fully MTB. De overig ruim 60km was super, maar voor de gravel vond ik er zeker 10km echt te bijleggen.
En ook de "mooie" gravelpaden zijn in oostenrijk voor 80% minimaal 10%.
Prima met een MTB verzet. Al koop ik voor volgend jaar toch een 32 voor. 34 was soms net te. (Ik heb mijn zoon op 36 laten rijden , maarja die is 12 kilo lichter)