Hardtail of Race Fully
- daniel1975
- Forum-lid HC
via Imgbb doen; daar uploaden en dan hier linken.
De bijlage functie is hier al een tijd out of order.
De bijlage functie is hier al een tijd out of order.
Less is bore
Pinkbike!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
Niet de beste foto, maar duidelijk genoeg lijkt meWiedse schreef: ↑30 sep 2024 10:38Tromgeroffel... Mijn nieuwe Orbea OIZ M30 (2024) werd afgelopen vrijdag 27/09 geleverd.Wiedse schreef: ↑20 sep 2024 09:44 De eeuwige twijfelaar in mij heeft gisteren dan toch de knoop doorgehakt en een bestelling geplaatst!
Omdat ik enkel ervaring heb met Hardtails heeft de nieuwsgierigheid de overhand genomen. Verschillende fully's zijn de revue gepasseerd zoals de Cannondale Scalpel, Canyon Lux, Specialized Epic, Orbea Oiz, ... en uiteindelijk heeft die laatste aan het langste eind getrokken.
Wat heeft mij tot die beslissing bewogen? Buikgevoel, hart en uiteraard ook budget (dat enigszins beperkt was tot 3.000 EUR).
Ik heb de Orbea OIZ M30 (2024) besteld via www.IBKsport.eu -> actieprijs 2.800 EUR dus netjes binnen budget!
De afmontage zal doorheen de jaren geupgraded worden naar XT en als ik eens 1.000 EUR op overschot heb, zal ook de wielset een upgrade krijgen.
Begin oktober wordt de fiets geleverd. Ik ben alvast in blijde verwachting!
Tot slot wil ik iedereen bedanken om zijn/haar ervaringen te delen. Het was een fijn en levendig topic!
Eerst en vooral kan ik enkel positief zijn over mijn aankoop bij IBKsport.eu. Op 20/09 heb ik mijn bestelling geplaatst en exact 1 week later werd de fiets aan huis geleverd. De verpakking was in perfecte staat en dat bleek ook zo te zijn voor de inhoud van de doos. Fiets was zeer degelijk ingepakt, waardoor de kans op beschadigingen absoluut miniem was. Na het samenstellen van de fiets heb ik ook geen enkel krasje vastgesteld en bleek de fiets in onberispelijke staat.
Helaas heeft ziekte mij dit weekend binnen gehouden maar een eerste korte testrit doorheen de wijk was veelbelovend. Toename van comfort door FS is echt een enorm verschil in vergelijking met mijn eerdere HT fiets. 3-pos remote zorgt ervoor dat je de vering perfect kan instellen voor elke ondergrond. Ik kijk nu al uit naar mijn eerste toertocht die aanstaande zondag zal plaatsvinden in het Belgische Kalmthout. Benieuwd!
-> helaas krijg ik een foutmelding wanneer ik een foto van de fiets wil uploaden... hier probeer ik later nog werk van te maken!
https://ibb.co/R2nVmZD
Gewicht zoals op de foto: 13,0 kg
Enkele kleine aanpassingen:
- ESI grips
- XT pedalen
- Specialized power expert zadel (nog onderweg)
- Dropper wordt vervangen door carbon seatpost. Heb niets tegen een dropper maar voor de Belgische toertochten die ik maak, is een dropper overbodig...
- Kon het niet laten en ook meteen via Elitewheels een setje carbon wielen gekocht, 30mm interne velg, +/-1400gr. (nog onderweg). Bandjes worden dan tubeless gemonteerd. (nu met biba)
It's just a hill - Get over it
-
- Forum-lid HC
Ziet er netjes uit.
Gewicht staat of valt met wat nu je wielen wegen. Dropper zal een 300 gram schelen.
1200 gram uit de wielen lijkt me veel een zwaar setje is meestal rond de 2kg.
Daarnaast hangt het eraf welke biba,s er zijn gemonteerd. de light variant of de normale.
Normale zijn 200 gram, ga je tubeless scheelt dat ruim 100 per wiel. Dan ga je er totaal tussen de 1.0 en 1.2 schelen.
Schijven is mogelijk goedkoop winst te halen, weeg ze even.....
Daarna wordt het wel duurder, cassette, stuur(pen).
Gewicht staat of valt met wat nu je wielen wegen. Dropper zal een 300 gram schelen.
1200 gram uit de wielen lijkt me veel een zwaar setje is meestal rond de 2kg.
Daarnaast hangt het eraf welke biba,s er zijn gemonteerd. de light variant of de normale.
Normale zijn 200 gram, ga je tubeless scheelt dat ruim 100 per wiel. Dan ga je er totaal tussen de 1.0 en 1.2 schelen.
Schijven is mogelijk goedkoop winst te halen, weeg ze even.....
Daarna wordt het wel duurder, cassette, stuur(pen).
Mooie fiets. Gefeliciteerd!
Naast je wielen, banden en tubeless die je al hebt aangepakt kun je eenvoudig en relatief goedkoop winst halen bij je stuur en crankstel.
Een SLX crank is bij rcz in de aanbieding.
De vraag is echter hoeveel je daarvan nog gaat merken bij onderdelen zoals een crankstel. Een halfvolle bidon weegt al meer.
Maar wel leuk om je fiets te personaliseren. Als mijn Canyon terug is van de garantie wil ik ook wat zaken aanpakken in deze richting.
Naast je wielen, banden en tubeless die je al hebt aangepakt kun je eenvoudig en relatief goedkoop winst halen bij je stuur en crankstel.
Een SLX crank is bij rcz in de aanbieding.
De vraag is echter hoeveel je daarvan nog gaat merken bij onderdelen zoals een crankstel. Een halfvolle bidon weegt al meer.
Maar wel leuk om je fiets te personaliseren. Als mijn Canyon terug is van de garantie wil ik ook wat zaken aanpakken in deze richting.
Mooi apparaat, maar je stelt de verkeerde prioriteiten. Gewicht is ondergeschikt aan functionaliteit. Leer die dropper te gebruiken, daar kan geen gewichtswinst tegenop.
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Knappe MTB.Wiedse schreef: ↑30 sep 2024 13:46
Tromgeroffel... Mijn nieuwe Orbea OIZ M30 (2024) werd afgelopen vrijdag 27/09 geleverd.
Eerst en vooral kan ik enkel positief zijn over mijn aankoop bij IBKsport.eu. Op 20/09 heb ik mijn bestelling geplaatst en exact 1 week later werd de fiets aan huis geleverd. De verpakking was in perfecte staat en dat bleek ook zo te zijn voor de inhoud van de doos. Fiets was zeer degelijk ingepakt, waardoor de kans op beschadigingen absoluut miniem was. Na het samenstellen van de fiets heb ik ook geen enkel krasje vastgesteld en bleek de fiets in onberispelijke staat.
Helaas heeft ziekte mij dit weekend binnen gehouden maar een eerste korte testrit doorheen de wijk was veelbelovend. Toename van comfort door FS is echt een enorm verschil in vergelijking met mijn eerdere HT fiets. 3-pos remote zorgt ervoor dat je de vering perfect kan instellen voor elke ondergrond. Ik kijk nu al uit naar mijn eerste toertocht die aanstaande zondag zal plaatsvinden in het Belgische Kalmthout. Benieuwd!
-> helaas krijg ik een foutmelding wanneer ik een foto van de fiets wil uploaden... hier probeer ik later nog werk van te maken!
Niet de beste foto, maar duidelijk genoeg lijkt me
https://ibb.co/R2nVmZD
Gewicht zoals op de foto: 13,0 kg
Enkele kleine aanpassingen:
- ESI grips
- XT pedalen
- Specialized power expert zadel (nog onderweg)
- Dropper wordt vervangen door carbon seatpost. Heb niets tegen een dropper maar voor de Belgische toertochten die ik maak, is een dropper overbodig...
Ik hoop zo het gewicht naar +/- 11,5kg te brengen. Ik laat nog weten waar het schip qua gewicht is gestrand Al staar ik me daar niet blind op, het zijn de benen die het moeten doen! Uiteindelijke prijskaartje is dan 3.400 EUR.
- Kon het niet laten en ook meteen via Elitewheels een setje carbon wielen gekocht, 30mm interne velg, +/-1400gr. (nog onderweg). Bandjes worden dan tubeless gemonteerd. (nu met biba)
Gewichtsreducering is de beste tuning, op elke fiets, maar zeker op een MTB! Een dropper heb je inderdaad niet nodig voor Belgische toertochten (geen Ardennenritten!). 13 kg is vrij veel. Als je 'm op zo'n 11 kg kunt brengen, dat ga je echt wel gaan merken, zeker naar handling en acceleraties toe.
Ik zou de gatenboor erbij pakken...
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Liever setje hele lichte brede wielen dan de dropper eraf. Die 300gr krijg je terug in gebruiksgemak en daalplezier.
Less is bore
Dat dus. En als die brede wielen niet lichter zijn, maar zelfs een beetje zwaarder, dan nog kan het je winst (als in meer fietsplezier, meer capabele fiets) opleveren.
Ik weet dat dit hoofdzakelijk een racefiets forum is, en dat veel racefietsers aan fiets anorexia lijden, maar die hyper focus op gewicht is echt een slecht plan als het om mountainbiken gaat. Sommige echt merkbare verbeteringen bij fietsen wegen nou eenmaal een beetje meer.
Zoals een full suspension tov een hardtail bijvoorbeeld.
Ik weet dat dit hoofdzakelijk een racefiets forum is, en dat veel racefietsers aan fiets anorexia lijden, maar die hyper focus op gewicht is echt een slecht plan als het om mountainbiken gaat. Sommige echt merkbare verbeteringen bij fietsen wegen nou eenmaal een beetje meer.
Zoals een full suspension tov een hardtail bijvoorbeeld.
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Liever een setje brede wielen én de dropper eraf.daniel1975 schreef: ↑01 okt 2024 07:17 Liever setje hele lichte brede wielen dan de dropper eraf. Die 300gr krijg je terug in gebruiksgemak en daalplezier.
Een citaat uit de openingspost van de TS:
"Ik ben iemand die zich voornamelijk in Vlaamse velden/bossen begeeft waar de technische stukken/afdalingen schaars zijn."
Daar heb je echt geen dropper voor nodig hoor. Tegenwoordig rijden hier door de Vlaamse bossen en velden meer gravelfietsen dan MTB's en die hebben geen veringen en max. 45 mm bandjes. Dat zijn dikwijls van die kerels die vroeger niet konden zwijgen over de broodnodige, dikwijls grote veerweg(en) van hun MTB's. Wijsheid komt met de jaren, of hoe zeggen ze dat? Nu, bij sommigen toch.