Alles over vakanties op én met de fiets

Waar moet ik volgend jaar gaan gravellen? (in Europa).

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 01 okt 2024 13:48

fatmodul schreef: 01 okt 2024 12:42 Ik begrijp daar ook niet zoveel van. Dan ga je op avontuur van A naar B naar ... en dan ontzeg je jezelf een deel van het avontuur en alle lol van het zelf puzzelen op een route.
Nou, dát dus.
Als je een route of eindbestemming in je hoofd hebt, dan plan je daar toch een mooie reis van? En als je dan nog tips wilt, snap ik het wel. Maar om nu een heel forum in te schakelen om te vragen waar in Europa jij heen zou kunnen, gaat er bij mij gewoon slecht in.

'Ik wil naar Denemarken, maar ik weet niet waar te beginnen...'
Ja, sorry, maar ik kan daar niet tegen. Of start vanuit huis, of pak de trein naar Flensburg en fiets vanaf daar als je minder tijd hebt. Dat is toch niet zo moeilijk?

En tuurlijk ben ik niet te beroerd om tips en adviezen te delen, maar enig voorwerk lijkt mij het minste om vooraf te doen, toch?
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 01 okt 2024 13:50

jwkeij schreef: 01 okt 2024 09:44 En even een algemene oprechte vraag.

Wat is het toch met de meeste topic-starters hier in de vakantie sectie?
Iedereen dropt hier dat ze 'wel willen gravelen, maar weten niet waar...' Dat zoek je dan toch uit? Er is altijd toch wel iets dat je zou willen bezoeken (al dan niet op de fiets)
Websites met info genoeg lijkt mij. De eerste stap in zelfredzaamheid heb je dan al genomen.
Als je mij als TS aanspreekt: ik weet heel goed waar ik kan gravellen (met of zonder dubbele L?). Gravel al jaren op verschillende plekken in Europa. Vroeg me in de openingspost vooral af of liefhebbers op dit forum nog een gouden tip hebben waar ik niet aan heb gedacht. Dat is onderdeel van het uitzoeken. Ik vertrouw de meeste forumdeelnemers beter dan de meest plaatselijke VVV's.

On topic: Denemarken trekt me niet (te koud), Tsjechië vind ik interessant. Ga ik induiken.
Michiel

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 01 okt 2024 14:46

Nee, niet persoonlijk, hoor. Is ook niet de bedoeling om dit volledig te laten ontsporen. Maar het valt mij gewoon op. (Ach, misschien word ik gewoon een oude knorrige man;))
Denemarken was voor een ander forumlid dat de vraag stelde in dit topic.

Maar Tsjechië lijkt mij ook wel wat.
Of anders: Lake District, Yorkshire Moors/Dales of Cairngorms?
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 01 okt 2024 16:26

Willem Altes schreef: 30 sep 2024 23:10 In Tsjechie heeft een netwerk van lange afstandroutes uitgezet met ook fiets variant (naast wandel en ski varianten). Zie https://en.mapy.cz/turisticka?source=ba ... 724664&z=7 of https://viaczechia.cz/.

Er lopen bijvoorbeeld drie routes (met downloadbare gpx en ook gemarkeerd op de Mapy.cz app (voor Tsjechie de app die je daar moet hebben, omdat de locals er alles op zetten en er ook foto's op staan van zowat alle wegwijzers)) van het uiterste westpuntje van Tsjechië naar het uiterste oostpuntje. De Noordroute heeft daarbij denk ik het slechtste weer; want die loopt over de hoogste bergkam die een noordwestenwind vanaf de vanaf de Noordzee tegenkomt. Deze heeft ook wat meer hoogtemeters (iets meer dan je wilde) en een filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=DbkkW1d9DxE) dat het minder stabiele weer van de Noordelijke route ook laat zien. Het meest westelijke stukje van Tsjechie ligt niet aan een weg dus dat is even lopen over een pad met wortels, maar het is maar 600 km van Nederland. Daarnaast is er een zuidelijke route langs de Zuidgrens (ook veel middelgebergte, maar iets minder hoog). Het beste weer zit er vast op de centrale route. Hier valt aanmerkelijk minder neerslag dan in Nederland. Die is waarschijnlijk ook het saaist (minder klimmen) en komt het meest aan je wensen tegemoet.

De routes zijn grotendeels onverhard en anders gaat het over verharde boswegen waar je zowat alleen de boswachter in een auto kan tegenkomen.

Tsjechie is heel betaalbaar en zo een route van het uiterste westpuntje naar het uiterste oostpuntje is meer dan 1000 km, dus iets te veel voor je.
Ik heb foto's gezien van een gravelvakantie van een vriend van mij die van Wenen naar Berlijn reden. Prachtige trip, veel onverhard. Net boven Wenen duik je Tsjechië en net onder Dresden kom je er weer uit. Lijkt me prachtig.
hun fietsen.

Plaats reactie