Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Krijg buitenband niet van de velg

0475
Forum-lid

0475 02 okt 2024 09:43

Oude-Kamphuis schreef: 02 okt 2024 08:21
rob74 schreef: 01 okt 2024 21:26 Die band is er ook ooit op geraakt. En op is vaak lastiger dan af. Er bestaan ook bandenlichters met een stevigere kop.
Hi Rob,

Erop is door de FM gedaan. Het is een nieuwe set wielen (van ERE) die ik later voor mijn fiets gekocht heb. Waar koop je bandenlichters met een stevigere kop? Ik zie alleen steeds die korte bandenlichters, bv, die setjes van drie van BBB Cycling. Die zijn te kort (voor mij).
Je zit bij velgen en banden altijd met toleranties op de maatvoering. En gezien hoe banden gemaakt worden meer dan bij een velg. Als de velg net wat groter is, maar binnen de tolerantie, en de band is net wat kleiner maar ook binnen de tolerantie, dan kan het allemaal erg krap worden. Tolerantie kan van productie batch tot productie batch wisselen maar als je met hetzelfde merk en type band problemen blijft houden dan is een ander merk band te overwegen. Of een andere merk wiel/velg maar dat is kostbaarder.

Oude-Kamphuis
Forum-lid

Oude-Kamphuis 02 okt 2024 12:30

0475 schreef: 02 okt 2024 09:43 Je zit bij velgen en banden altijd met toleranties op de maatvoering. En gezien hoe banden gemaakt worden meer dan bij een velg. Als de velg net wat groter is, maar binnen de tolerantie, en de band is net wat kleiner maar ook binnen de tolerantie, dan kan het allemaal erg krap worden. Tolerantie kan van productie batch tot productie batch wisselen maar als je met hetzelfde merk en type band problemen blijft houden dan is een ander merk band te overwegen. Of een andere merk wiel/velg maar dat is kostbaarder.
Dank je, duidelijk verhaal. Heb daar ook al aan zitten denken.

Ander merk band is idd het voordeligste. Maar hoe kom je erachter welke band goed is? Diverse merken uitproberen is ook een dure grap. :lol:

Ik rijd in de winter altijd met de GP 4seasons van Continental. Wat zou een soepeler en net zo lekbestendig alternatief kunnen zijn? Is de Vredestein Fortezza Senso Xtreme Weather een goede?

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 02 okt 2024 13:04

Ik rij met de door jou genoemde Vredestein band. Pak er ook wel eens grindpaden mee, nog niet lek gereden. Rolt ook best soepel.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Oude-Kamphuis
Forum-lid

Oude-Kamphuis 02 okt 2024 13:15

Se7en schreef: 02 okt 2024 13:04 Ik rij met de door jou genoemde Vredestein band. Pak er ook wel eens grindpaden mee, nog niet lek gereden. Rolt ook best soepel.
OK, dank! Krijg je 'm ook een beetje makkelijk om je velg? Of is het sjorren? :D
Dat heb ik nu met mijn vertrouwde GP 4 seasons op mijn nieuwe velgen.

Maatwielen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 02 okt 2024 13:21

Oude-Kamphuis schreef: 01 okt 2024 20:30 Hallo fietsers,

Hebben jullie wel eens gehad dat je de buitenband niet (echt helemaal niet) van de velg krijgt? Ik heb vanmiddag drie bandenlichters gebroken op deze klus. Ben blij dat ik thuis was en niet ergens langs de weg stond ..

Banden en velgen van dezelfde maat moeten toch altijd passen?

Iemand tips?

Dank!
Voordat je bandenlichters gaat gebruiken moet je met je handen de buitenband *overal* goed loswerken en de draden van de band goed naar het midden van de velg (in het gootje, als dat er is) duwen zodat die meer ruimte krijgen.

Succes.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 02 okt 2024 14:43

Dat zal wel een tubeless ready wiel zijn. Die zijn vaak net wat groter en daar krijg je een 'gewone' buitenband vaak lastig op, zeker met binnenband.

Oude-Kamphuis
Forum-lid

Oude-Kamphuis 02 okt 2024 15:02

havana schreef: 02 okt 2024 14:43 Dat zal wel een tubeless ready wiel zijn. Die zijn vaak net wat groter en daar krijg je een 'gewone' buitenband vaak lastig op, zeker met binnenband.
Heb even gekeken, maar het is idd een tubeless ready wiel. Ik wist niet dat die krapper waren. Thuis kun je nog naar de FM. Maar als je op een uur fietsen van huis ergens langs een weiland een lekke band krijgt, is dat toch vervelend. Gelukkig gebeurt het niet vaak (lek).

Dnomyar
Forum-lid

Dnomyar 02 okt 2024 15:08

Regelmatig gehad. Diverse bandenlichters gebruikt Deze gebruik ik vaak. Breken wel op een gegeven moment.
https://www.bike-components.de/en/Conti ... v_EALw_wcB

https://www.fietsbanden.com/accessoires ... aratieset/ heeft geen metalen, maar deze. Vond ik ook best goed werken.

De BBB werkten voor mijn banden niet meer goed. Te veel afgebot,
https://www.futurumshop.nl/bbb-easylift ... cTEALw_wcB

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 02 okt 2024 15:13

Ik zweer bij de bandenwippers van Pedros. Die zijn echt oersterk.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 02 okt 2024 15:34

Oude-Kamphuis schreef: 02 okt 2024 12:30
0475 schreef: 02 okt 2024 09:43 Je zit bij velgen en banden altijd met toleranties op de maatvoering. En gezien hoe banden gemaakt worden meer dan bij een velg. Als de velg net wat groter is, maar binnen de tolerantie, en de band is net wat kleiner maar ook binnen de tolerantie, dan kan het allemaal erg krap worden. Tolerantie kan van productie batch tot productie batch wisselen maar als je met hetzelfde merk en type band problemen blijft houden dan is een ander merk band te overwegen. Of een andere merk wiel/velg maar dat is kostbaarder.
Dank je, duidelijk verhaal. Heb daar ook al aan zitten denken.

Ander merk band is idd het voordeligste. Maar hoe kom je erachter welke band goed is? Diverse merken uitproberen is ook een dure grap. :lol:

Ik rijd in de winter altijd met de GP 4seasons van Continental. Wat zou een soepeler en net zo lekbestendig alternatief kunnen zijn? Is de Vredestein Fortezza Senso Xtreme Weather een goede?
Perfecte band en lekbestendig.

Bandenlichters van de Decathlon oersterk https://www.decathlon.nl/p/set-van-3-ba ... =KLEURLOOS
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 02 okt 2024 17:23

Oude-Kamphuis schreef: 02 okt 2024 13:15
Se7en schreef: 02 okt 2024 13:04 Ik rij met de door jou genoemde Vredestein band. Pak er ook wel eens grindpaden mee, nog niet lek gereden. Rolt ook best soepel.
OK, dank! Krijg je 'm ook een beetje makkelijk om je velg? Of is het sjorren? :D
Dat heb ik nu met mijn vertrouwde GP 4 seasons op mijn nieuwe velgen.
Gaat echt zeer soepel.
Ik heb een DT Swiss tubeless ready velg en rij met een binnenband.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 02 okt 2024 17:42

Het leven is wel echt veel te kort voor GP 4 Seasons hoor.

Beetje de JP Chenet onder de banden.

Kies gewoon een fatsoenlijke band, ieder merk heeft ze wel. Bij Conti is dat bijv. de GP5000.

Plaats reactie