Soms niet heel blij met mijn nieuwe fiets - of ben ik een dinosaurus?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13675
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hier dan geen dino. Maar ik vind de techniek gewoon mooi en het sleutelen eraan ook leuk.
Daarnaast rijden de nieuwe fietsen wel prettiger, meer balans, vooral doordat je nu makkelijk bredere banden kan steken en het frame wat stijver is. Met velgremmen was dit veel meer een compromis.
Maar het is net als met auto,s een auto van 10 jaar geleden rijd ook niet slecht.
Schijfremmen zeker in de polder niet nodig en met onze lange herfst/winter/lente al helemaal niet top.
Warmte is de vriend van de schijfrem.
En als je weinig aan je fiets wilt doen en gewoon wilt rijden, lekker met biba,s blijven rijden en wegblijven van tubeless.
Daarnaast rijden de nieuwe fietsen wel prettiger, meer balans, vooral doordat je nu makkelijk bredere banden kan steken en het frame wat stijver is. Met velgremmen was dit veel meer een compromis.
Maar het is net als met auto,s een auto van 10 jaar geleden rijd ook niet slecht.
Schijfremmen zeker in de polder niet nodig en met onze lange herfst/winter/lente al helemaal niet top.
Warmte is de vriend van de schijfrem.
En als je weinig aan je fiets wilt doen en gewoon wilt rijden, lekker met biba,s blijven rijden en wegblijven van tubeless.
Denk dat als je je niet ingeremde schijven in de cdspeler gooit ze inderdaad beginnen te gillen
Ik ben inmiddels ook 41 (jong hier volgends mij) en rij nu 3 jaar met moderne snufjes. Het is wel ff wennen en je moet nieuwe dingen leren maar ik vind het zo veel makkelijker allemaal.
-Geen gedoe met wielen die niet helemaal recht zitten of veertjes die je kwijt raakt. Zo moeilijk is het losmaken van je wiel nu ook weer niet en hoe vaak rij je nou lek.
-schijfremmen werken altijd goed en bleeden is een koud kunstje. Bij velgremmen moet je kabels ook wel eens vervangen dat is een stuk lastiger.
-elektronisch schakelen is licht aan je handen werkt altijd perfect en met sram ook echt geen kabels meer die kapot kunnen gaan of moeten worden vervangen. Als de accu leeg is krijg je keurig een waarschuwing en dan heb je vaak nog ruim de tijd om te laden. Daarnaast kan je de accu bij sram nog wisselen als je het echt te lang rekt maar het wordt nooit meer zo erg als toen ik mn derailleurkabel brak tijdens een tocht in limburg.
-Geen gedoe met wielen die niet helemaal recht zitten of veertjes die je kwijt raakt. Zo moeilijk is het losmaken van je wiel nu ook weer niet en hoe vaak rij je nou lek.
-schijfremmen werken altijd goed en bleeden is een koud kunstje. Bij velgremmen moet je kabels ook wel eens vervangen dat is een stuk lastiger.
-elektronisch schakelen is licht aan je handen werkt altijd perfect en met sram ook echt geen kabels meer die kapot kunnen gaan of moeten worden vervangen. Als de accu leeg is krijg je keurig een waarschuwing en dan heb je vaak nog ruim de tijd om te laden. Daarnaast kan je de accu bij sram nog wisselen als je het echt te lang rekt maar het wordt nooit meer zo erg als toen ik mn derailleurkabel brak tijdens een tocht in limburg.
Ik denk dat ik dan ook een dino ben. Nog heel blij met velgremmen, kan zelf makkelijk blokjes wisselen. Nooit problemen gehad met wielen die scheef zitten (welke veertjes kan je verliezen?). Di2 lijkt me heerlijk, heb nogal eens vermoeide handen tijdens mijn lange afstanden. Maar ik ben zo bang dat ik me ook druk moet maken om het laden van die accu's tijdens tochten als PBP. Electronica storingen verhelpen onderweg is lastiger dan kabeltjes. En een niet schakelende fiets is drama in de heuvels. Ga nu soms al de mist in met laden van verlichting of gps.
Maar wat bredere banden zou wel fijn zijn. Ik droom nog even over mijn ideale nieuwe fiets.
Maar wat bredere banden zou wel fijn zijn. Ik droom nog even over mijn ideale nieuwe fiets.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 23 jun 2024 09:49
Ik (48 jaar) heb deze zomer een nieuwe fiets gekocht met tubeless en schijfremmen en di2. Mijn oude fiets was een stalen ros uit 2002, met Campagnolo 3x9.
Vooral de di2 vind ik iets wat ik zo weer zou nemen, ideaal. Schijfremmen was nog het meeste wennen. Tubeless bevalt goed, vooral de lagere bandendruk die daardoor mogelijk is. Ik had het gevoel met 3x9 dat ik makkelijker het 'ideale verzet' kon vinden... Het onderhoud besteed ik helemaal uit aan de LBS, deels omdat ik mezelf niet helemaal vertrouw, deels uit gemakzucht.
Ik ben wel erg blij met mijn nieuwe fiets, vooral omdat het een 'endurance' model is dat een aangenamere zitpositie en meer comfort geeft dan mijn oude stalen fiets.
Vooral de di2 vind ik iets wat ik zo weer zou nemen, ideaal. Schijfremmen was nog het meeste wennen. Tubeless bevalt goed, vooral de lagere bandendruk die daardoor mogelijk is. Ik had het gevoel met 3x9 dat ik makkelijker het 'ideale verzet' kon vinden... Het onderhoud besteed ik helemaal uit aan de LBS, deels omdat ik mezelf niet helemaal vertrouw, deels uit gemakzucht.
Ik ben wel erg blij met mijn nieuwe fiets, vooral omdat het een 'endurance' model is dat een aangenamere zitpositie en meer comfort geeft dan mijn oude stalen fiets.
Trek Domane
Cannondale Trail
Cannondale Trail
Ik ben ook lid van de club dinosaurussen (misschien wel senior lid) en herken veel. Ik rij nu 4 jaar met schijfremmen (Campa Record), werkt prima zonder echte problemen maar dat deden velgremmen ook. Op mijn winterfiets zit een Chorus 11 s met velgremmen en daar ben ik ook heel tevreden mee. Ik ben nog altijd geen enthousiaste aanhanger van schijfremmen maar eerder neutraal, ze zijn er nu eenmaal en ik heb het geaccepteerd.
Schakelen is bij mij mechanisch en kabels buiten om het stuur. Als ik over een aantal jaren mijn volgende fiets koop zal er waarschijnlijk wel electronisch schakelen op komen, liefst draadloos, en dan ook niets meer buiten om. Mijn fietscomputertje is nog altijd een simpel dingetje met een knoopcel batterij, de digitale wereld is nu eenmaal niet echt mijn hobby maar ook dat zal (binnenkort) vervangen worden door een moderner ding en daar zal ik ook wel moeten leren mee om te gaan.
Niet alle vooruitgang is fijn en ja, de commercie drukt het nu eenmaal door maar veel is toch wel een verbetering. Ik zou toch niet meer met een 7s willen rijden of schakelen met handeltjes onder aan de schuine buis of rijden met toeclips om maar een paar voorbeelden te noemen.
Schakelen is bij mij mechanisch en kabels buiten om het stuur. Als ik over een aantal jaren mijn volgende fiets koop zal er waarschijnlijk wel electronisch schakelen op komen, liefst draadloos, en dan ook niets meer buiten om. Mijn fietscomputertje is nog altijd een simpel dingetje met een knoopcel batterij, de digitale wereld is nu eenmaal niet echt mijn hobby maar ook dat zal (binnenkort) vervangen worden door een moderner ding en daar zal ik ook wel moeten leren mee om te gaan.
Niet alle vooruitgang is fijn en ja, de commercie drukt het nu eenmaal door maar veel is toch wel een verbetering. Ik zou toch niet meer met een 7s willen rijden of schakelen met handeltjes onder aan de schuine buis of rijden met toeclips om maar een paar voorbeelden te noemen.
Met kabels binnendoor ontkom je niet meer aan elektrisch. Althans, ik begin daar niet meer aan.
Dat het geen meerwaarde heeft zoals 53x11 beweert vind ik onzin. Echter, het feit dat elektrisch goed is betekent niet dat mechanisch meteen veel minder is. Als je elektrisch een 10 geeft dan is mechanisch nog altijd een 9.
Dat het geen meerwaarde heeft zoals 53x11 beweert vind ik onzin. Echter, het feit dat elektrisch goed is betekent niet dat mechanisch meteen veel minder is. Als je elektrisch een 10 geeft dan is mechanisch nog altijd een 9.
Hoho, het monteert een stuk makkelijker hè, die draadloze shizzle. Overigens nog 10x liever een shimano (brrr) di2 schakelset dan kabels die bij de stuurpen de fiets in verdwijnen en er op een heel andere plek weer uitkomen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 12 feb 2024 15:29
Gelukkig heeft campa nog steeds mechanische groepen in het assortiment. Voor mijn racefietsjes nog steeds de velgrem versie en voor mijn stalen party-bus (Scarab Apuna) schijfremmen. Kabels gewoon zichtbaar. Ik stoor me er aan.
Scarab moest ik ff Googlen. Tof apparaat. Is deze al ergens op het forum te bewonderen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 12 feb 2024 15:29
Nog niet, wachten is nog op een special request als dat onderdeel binnen is gaan we los