Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hardtail of Race Fully

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 02 okt 2024 14:22

@ jakkel

Je hebt het over (min of meer) vlak terrein en begint over gewicht. Leg dat eens uit, reken het even aan ons voor. Veel succes.

jakkel
Forum-lid

jakkel 02 okt 2024 16:19

havana schreef: 02 okt 2024 14:22 @ jakkel

Je hebt het over (min of meer) vlak terrein en begint over gewicht. Leg dat eens uit, reken het even aan ons voor. Veel succes.
Proficiat, je hebt net dat eruit gehaald waar gewicht het minste toe doet. De rest negeer je lekker. Selectief lezen noemt men dat.
Maar oké, ik zal het nog even herhalen, enkel speciaal voor u. Veel succes! :D

jakkel schreef: 02 okt 2024 13:23 ....Maar... op het gemiddelde MTB parcours alhier in de Kempen, algemeen genomen in de vlakkere contreien (lees: Vlaanderen en Nederland), met z'n slingerende single tracks, kleine dropjes, frequent keer- en draaiwerk met veel rem- en acceleratiewerk, kleine jumps over obstakels , weinig klim- en daalwerk, rechte vlakke verbindingsstukken, enz... .

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 02 okt 2024 16:22

Toch vreemd dat de KOM’s allemaal met HT’s en fully’s gemaakt zijn dan :D
Laatst gewijzigd door havana op 02 okt 2024 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

jakkel
Forum-lid

jakkel 02 okt 2024 16:22

53x11 schreef: 02 okt 2024 14:12 Ondertussen ben ik wel benieuwd naar de eerste ervaringen van TS, met zijn loodzware overgeveerde full-suspension :-)
En naar zijn plannen met de MTB nu en in de toekomst, waar we allemaal van alles over aannemen ;-)
Loodzwaar zou ik nu niet zeggen, 13 kg is wel eerder zwaar, toch voor zijn gebruik. Maar... daar gaat hij aan werken, al een geluk! :D
En buiten overwegend vlakke toertochtjes heb ik van hem nog niets gelezen over eventuele toekomstige plannen op MTB gebied. ;)

jakkel
Forum-lid

jakkel 02 okt 2024 16:39

havana schreef: 02 okt 2024 16:22 Toch vreemd dat de KOM’s allemaal met HT’s en fully’s gemaakt zijn dan :D
Euh... ja, oké. En wat wil je daar precies mee aantonen?

R1Phrankey
Forum-lid

R1Phrankey 02 okt 2024 19:12

Ooit in een ver verleden, nog voordat ik mijn racefiets kocht, begonnen met fietsen op een 26" hardtail met verende vork.
Toen kwam het 29" tijdperk en heb ik een volledig starre 29" opgebouwd. Een Niner, met starre vork en 2.25 banden. Dit merk verkocht (en verkoopt nog steeds) veel vaste vorken. Dat is niet voor niets. Het idee was toen: Als je van een 26" met verende vork overstapt naar een 29" dan heb je al meer comfort door de grotere wielen die overal net iets makkelijker overheen rollen. Een vaste vork is dan een goede optie. Heb die fiets 9 jaar gehad en altijd met veel plezier mee gereden.

Twee jaar geleden een fully gekocht (Canyon Lux met 100 mm veerweg).
Is dit beter? Weet ik niet. Is het sneller? Weet ik niet. Ben daar niet zo mee bezig op de MTB. De starre 29" lijkt sneller, zeker op de single tracks met zijn vele bochten. Het stuurt zeker sneller, veel directer en scheelt minimaal 1 kg aan de voorzijde.
Kom ik minder vermoeid thuis met de fully? Absoluut! Op oudere leeftijd is dat ook wat waard. :)

Begrijp ik Jakkel? Jazeker. Ik rijd in West-Brabant en daar kom je met een starre fiets gewoon goed uit de voeten, zeker tegenwoordig met de 2.4 banden. Oke, wortelstroken zijn een hoop gestuiter, maar verder is het oke en heel goed te doen.
Begrijp ik Wasbeer en 53X11? Jazeker. Het is gewoon minder vermoeiend, relaxter.

Soms denk ik wel eens dat ik terug een HT wil, maar dat segment is aan het uitsterven nu de gravel bikes in opkomst zijn. De fully voelt voor mij gewoon als een grote, zware fiets aan. Zal kwestie van wennen zijn, maar in tegenstelling tot vroeger toen ik alleen de MTB had, ligt nu de focus meer op de weg en is de MTB meer voor buiten het wegseizoen.
Het sneller maken van mijn Canyon Lux is dan wellicht handiger: snellopende bandjes, lichtere wielset, stuur, zadelpen.

Ieder zijn ding, neem de fiets waar je je goed bij voelt. Speelt ook nog mee of je er bijvoorbeeld een gravelbike naast hebt.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

jakkel
Forum-lid

jakkel 02 okt 2024 20:06

R1Phrankey schreef: 02 okt 2024 19:12
Soms denk ik wel eens dat ik terug een HT wil, maar dat segment is aan het uitsterven nu de gravel bikes in opkomst zijn. De fully voelt voor mij gewoon als een grote, zware fiets aan. Zal kwestie van wennen zijn, maar in tegenstelling tot vroeger toen ik alleen de MTB had, ligt nu de focus meer op de weg en is de MTB meer voor buiten het wegseizoen.
Het sneller maken van mijn Canyon Lux is dan wellicht handiger: snellopende bandjes, lichtere wielset, stuur, zadelpen.

Ieder zijn ding, neem de fiets waar je je goed bij voelt. Speelt ook nog mee of je er bijvoorbeeld een gravelbike naast hebt.
Ik heb ook een gravelfiets. Die rijdt sneller op rechte grind- en zandwegen dan de MTB. Maar hier op m'n plaatselijk MTB parcours, de Kempense heuvelrug (ook trainingsparcours van vele cyclocross profs), is de MTB veel beter door de slingerende single tracks te leiden dan de gravel. Grotendeels te wijten aan het gegeven dat de MTB net 1 kg minder weegt dan de gravel, maar ook door het bredere rechte stuur uiteraard.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 02 okt 2024 20:27

Ik heb ook wel eens gedacht aan een leuke rappe HT, maar dan wel met een bijpassende goede verende vork. Om rondje te knallen en spelen is een lichte HT gewoon lekker.
Less is bore

Wiedse
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiedse 02 okt 2024 21:06

53x11 schreef: 02 okt 2024 14:12 Ondertussen ben ik wel benieuwd naar de eerste ervaringen van TS, met zijn loodzware :like: overgeveerde full-suspension :-)
En naar zijn plannen met de MTB nu en in de toekomst, waar we allemaal van alles over aannemen ;-)
Een stevige verkoudheid heeft mij afgelopen weekend van de fiets gehouden. Normaal gezien aanstaande zaterdag eerste toertocht van +/- 80km. Uiteraard deel ik dan begin volgende week graag mijn ervaringen en eerste indruk ;)

Pff, en wat een discussie seg! Ik stel voor dat iedereen lekker verder doet met hetgene waar hij/zich goed bij voelt :like:
It's just a hill - Get over it

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 03 okt 2024 07:46

Ik had een rappe hardtail, BMC Teamelite 02 met een starre carbon vork iets meer als 9kg, daarmee door de Brabantse Kempen gecrosst en deel van België onveilig gemaakt.
Gevoel was idd dat ik razendsnel was, maar wat had ik vermoeide armen wanneer ik van dat ding afstapte, of dat ik constant door elkaar geschud werd.
Vooral vanwege de vele wortelpaden, na een jaartje maar weer de verende vork erop gezet.
Nu sinds een paar jaar een fully en dat is toch wel een stuk relaxter, weet niet of ik nu sneller ben, ben ook weer een aantal jaartjes ouder maar stap minder vermoeid van de fully af.
Techniek leer je het beste op een hardtail, een fully maakt je wat "luier", je kan vaker blijven zitten en dus minder actief dan een HT.
Ieder moet maar voor zichzelf uitmaken waar ie het fijnst op rijdt, voors en tegens blijf je altijd houden....

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 03 okt 2024 08:11

Wiedse schreef: 02 okt 2024 21:06 (...)

Pff, en wat een discussie seg! Ik stel voor dat iedereen lekker verder doet met hetgene waar hij/zich goed bij voelt :like:
Da's wel een hele erge dooddoener... Jij vroeg om advies hè? Met het antwoord "je moet gewoon lekker doen waar jij je goed bij voelt" was je waarschijnlijk weinig opgeschoten. 8-)
;)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 03 okt 2024 09:15

daniel1975 schreef: 02 okt 2024 20:27 Ik heb ook wel eens gedacht aan een leuke rappe HT, maar dan wel met een bijpassende goede verende vork. Om rondje te knallen en spelen is een lichte HT gewoon lekker.
Die heb ik dus en gebruik ik vooral op de weg en als pekelfiets. Maar volgens mij zitten we een beetje in hetzelfde schuitje voor een leuk lang MTB parcour moeten wij toch de auto in naar Amerongen/UHR. Dan maak ik vaak ook een langere ronde en neem ik nu toch de fully mee. Het rondje Vlaardingen pak ik wel eens op de HT, maar ik rijd veel stukken sneller op mijn toch iets loggere fully.
Maar het is opzich wel leuk hoor op de HT met de nieuwere geo.

Maar ik zou hem er niet apart voor kopen en als je het doet zou ik er een starre vork ik gooien. Ik heb er nu een goede vork inzitten.

Plaats reactie