Snelle ''woonwerk/stadsfiets''
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 22 nov 2023 09:59
De Kona Rove (in staal of aluminium)
De Kona Sutra (ook geheel met spatborden, drager, etc..)
De salsa Vaya
Specialized AWOL(ook in uitvoering met spatborden en drager)
Trek Checkpoint
De Kona Sutra (ook geheel met spatborden, drager, etc..)
De salsa Vaya
Specialized AWOL(ook in uitvoering met spatborden en drager)
Trek Checkpoint
Ik fiets al 10.000km+ rond met een belt en 11speed alfine naaf op een cube editor.
Alleen met slecht weer, want als het droog is pak ik de racer.
Op nieuwe remblokjes na ongeveer geen onderhoud aan gehad.
Hij is er met en zonder spatborden/naafdynamo/verlichting/bagagedrager.
Alleen geen krom stuur..
Alle negatieve ervaringen met een belt ten spijt: ik wil op mijn "slecht-weer" fiets nooit meer iets anders
Alleen met slecht weer, want als het droog is pak ik de racer.
Op nieuwe remblokjes na ongeveer geen onderhoud aan gehad.
Hij is er met en zonder spatborden/naafdynamo/verlichting/bagagedrager.
Alleen geen krom stuur..
Alle negatieve ervaringen met een belt ten spijt: ik wil op mijn "slecht-weer" fiets nooit meer iets anders
Artigiano Abruzzen
Cube editor 2020
Cube editor 2020
-
- Forum-lid
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
@franswah: Jij hebt dan ook de goede combi met een CDX belt en een 11sp Alfine naaf, die gaat nl een stuk langer mee dan de CDC/CDN belt icm een 8sp Alfine naaf.
Is wat duurder maar ook duurzamer....
Is wat duurder maar ook duurzamer....
CDN binnen 2000 km kapot (tandwiel achter doormidden. Wie maakt dat dan ook van plastic...?). CDX binnen 10k aan mijn derde belt toe. Voor de prijs van een complete tandriem aandrijving koop ik 10(!)x een ketting aandrijving. Met een hebie chainglider gaat die ook gewoon lang mee (ik denk dat ik voor de winter in ieder geval de ketting ga vervangen. Kost me nog geen tientje...). Naafversnelling (8 spd) heeft minstens 4 versnellingen die je in de polder nooit zal gebruiken. Niet dat dit wat uitmaakt, want na een paar duizend km was het ding vastgelopen. Gelukkig nog wel in de juiste versnelling. Jammer alleen dat het ding mega-zwaar liep. Geef mij maar de simpelheid van single speed (en de kwaliteit van Hope naven ). Alleen bij 7 Btf of meer mis ik nog wel eens het schakelen.
Naafdynamo is op papier ideaal, in de praktijk ging de centrale (uiteraard propriety) controleunit van de lampjes stuk, en dan heb je dus vrij weinig aan die zware naafdynamo. De eerste keer nog onder garantie vervangen, na de tweede keer heb ik het opgegeven. Er zit nu een gloworm koplampje op met externe accu (aanrader!) die ik eens in de zoveel ritten aan de oplader in de schuur hang. Achterlampje is een los te koppelen LED lamp die helaas vaker aan de oplader moet dan ik zelf zou willen, maar zolang ik de routine heb dat ik na elk ritje in de winter het ding in de schuur aan de lader hang nadat ik mijn fiets parkeer, is dat ook geen echt probleem.
Naafdynamo is op papier ideaal, in de praktijk ging de centrale (uiteraard propriety) controleunit van de lampjes stuk, en dan heb je dus vrij weinig aan die zware naafdynamo. De eerste keer nog onder garantie vervangen, na de tweede keer heb ik het opgegeven. Er zit nu een gloworm koplampje op met externe accu (aanrader!) die ik eens in de zoveel ritten aan de oplader in de schuur hang. Achterlampje is een los te koppelen LED lamp die helaas vaker aan de oplader moet dan ik zelf zou willen, maar zolang ik de routine heb dat ik na elk ritje in de winter het ding in de schuur aan de lader hang nadat ik mijn fiets parkeer, is dat ook geen echt probleem.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik heb al 5 jaar een Giant anytour CS met starre voorvork en flatbar. Ik mag over 2 maanden een andere fiets uitzoeken binnen mijn fietsplan.
De fiets bevalt zo goed dat ik dat niet ga doen maar wat TLC in deze fiets stop zoals het vervangen van de geroeste snelspanners en het schakelgedrag weer naar nieuwstaat brengen.
Dit is een tour- of hybridefiets hoe je het wil noemen maar wel eentje die een stuk lichter is dan gemiddeld. Voor mijn 9km woon-werk deels langs een kanaal en deels dwars door een stad is deze perfect voor mij. Op een racer kan ik lastiger over mijn schouder kijken dan op een fiets die rechtop zit. Dat was voor mij de reden om niet naar een racer te gaan.
De fiets bevalt zo goed dat ik dat niet ga doen maar wat TLC in deze fiets stop zoals het vervangen van de geroeste snelspanners en het schakelgedrag weer naar nieuwstaat brengen.
Dit is een tour- of hybridefiets hoe je het wil noemen maar wel eentje die een stuk lichter is dan gemiddeld. Voor mijn 9km woon-werk deels langs een kanaal en deels dwars door een stad is deze perfect voor mij. Op een racer kan ik lastiger over mijn schouder kijken dan op een fiets die rechtop zit. Dat was voor mij de reden om niet naar een racer te gaan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 21 mei 2012 14:28
Ik heb nu met Cube zelf even contact omdat ik die Nuroad wel in het vizier hebt. Voordeel is dat die ook FE (fully equiped) versies hebben. Waar alle troep die ik erop wil hebben al standaard op zit wel zo handig.
Ip is het gewoon een degelijke alu Cube, daar heb ik eerder prima ervaringen mee.
Alleen ben ik niet helemaal thuis in de groepen. Ik ken vooral de wegroepen van shimano 105/ultegra/DA omdat ik daar altijd mee heb gereden.
er zou een 1x10 Microshift Sword SB-G7000 op zitten. Ben nog achter de verzetten aan het gaan, ip blijft het een polderfiets dus een enorme range heb ik niet nodig. Ben vooral benieuwd of het een beetje een onderhoudsvriendelijke en duurzame groep is. Het is wel een instapgroepje geloof ik, maar dat is ook wat mijn budget toelaat op het moment.
Ip is het gewoon een degelijke alu Cube, daar heb ik eerder prima ervaringen mee.
Alleen ben ik niet helemaal thuis in de groepen. Ik ken vooral de wegroepen van shimano 105/ultegra/DA omdat ik daar altijd mee heb gereden.
er zou een 1x10 Microshift Sword SB-G7000 op zitten. Ben nog achter de verzetten aan het gaan, ip blijft het een polderfiets dus een enorme range heb ik niet nodig. Ben vooral benieuwd of het een beetje een onderhoudsvriendelijke en duurzame groep is. Het is wel een instapgroepje geloof ik, maar dat is ook wat mijn budget toelaat op het moment.
Hoe heb je dat geflikt?
Ik monteer gewoon een naafdynamokoplamp aan de naafdynamo en het werkt. De koplamp vervang ik om de paar jaar, de naafdynamo (SON) gaat zo om de 30-40.000km weg voor revisie. Mijn oudste zit zo al boven de ton.
-
- Forum-lid
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 21 mei 2012 14:28
Heeft iemand hier ervaring of een idee van die 1x10 Microshift Sword SB-G7000 groep?
Verder kan je geen buil vallen aan de fiets alleen die groep is iets waar ik te weinig over weet.
Verder kan je geen buil vallen aan de fiets alleen die groep is iets waar ik te weinig over weet.
@Ivo, Tsja, een CDX belt zou ook duizenden km's mee gaan, maar ik was na 10000 km aan een derde toe. Waarschijnlijk deed die dynamo het nog wel trouwens, maar was de electronica stuk. Maar tegen die tijd was ik er wel klaar mee.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat verhaal van de electronica klinkt mij heel raar in de oren. In de loop der jaren heb ik heel veel typen lampen op een SON gemonteerd, deed het allemaal. Dus waarom zou het maar 1 type lamp kunnen zijn?