Moet daar nog het woord "niet" tussen?
Soms niet heel blij met mijn nieuwe fiets - of ben ik een dinosaurus?
-
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 12 feb 2024 15:29
-
- Forum-lid
- Berichten: 1723
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
Toen ik de overstap maakte op de mtb van 26 inch alu met velgremmen naar 29 inch carbon met schijfremmen en steekassen was dat een enorme stap voorwaarts. Stabieler frame, remmen veel beter en gewicht omlaag.
Nu de overstap gemaakt van een Cannondale EVO supersix (van 12 jaar oud, met velgremmen en mechanisch schakelen) naar een Tarmac SL8. Qua gewicht wint de Cannondale (300-400 gram), m.b.t. stijfheid en remmen wint de Tarmac. DI2 is leuk, maar voor mij geen wereld van verschil. De weggewerkte leiding is wel erg mooi om te zien en dat niet alleen voor een fietsliefhebber, want zowel mijn dochter als vrouw zeiden na een bezoek aan de wielerzaak “ je moet eens gaan kijken naar een nieuwe fiets, want dit (cannondale) is wel achterhaald”.b
Nu de overstap gemaakt van een Cannondale EVO supersix (van 12 jaar oud, met velgremmen en mechanisch schakelen) naar een Tarmac SL8. Qua gewicht wint de Cannondale (300-400 gram), m.b.t. stijfheid en remmen wint de Tarmac. DI2 is leuk, maar voor mij geen wereld van verschil. De weggewerkte leiding is wel erg mooi om te zien en dat niet alleen voor een fietsliefhebber, want zowel mijn dochter als vrouw zeiden na een bezoek aan de wielerzaak “ je moet eens gaan kijken naar een nieuwe fiets, want dit (cannondale) is wel achterhaald”.b
-
- Forum-lid
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Ik snap je ten dele. Schijfremmen en steekassen vind ik geweldig. Dat levert betere en constantere remprestaties èn door de steekassen een strakkere fiets en wielen die altijd recht zitten. Ook de bredere wielen en dito banden hebben aangetoonde voordelen.Oude-Kamphuis schreef: ↑01 okt 2024 18:21 Hallo fietsers,
Ik heb al ruim 40 jaar een racefiets en heb vroeger ook een tijdje wedstrijden gereden. Het onderhoud aan mijn fiets deed ik altijd zelf. Alleen voor echt lastige dingen ging ik naar de FM.
Ik heb sinds korte tijd een nieuwe fiets. Deze is uitgerust met allerlei nieuwe 'fratsen':
- steekassen in plaats van uitvalnaven: ik vind dat heel onhandig, zeker aan de kant van de weg, bij het wisselen van een wiel na een lekke band;
- schijfremmen in plaats van velgremmen: het remt wel goed, maar voor onderhoud moet ik nu naar de fietsenmaker, geen idee hoe dat werkt;
- DI2 in plaats van mechanisch schakelen (gedwongen keuze bij de duurdere groepen): ook dit kan ik niet meer zelf onderhouden, bovendien moet ik nu goed in de gaten houden of de batterij nog wel vol zit.
Ik zie niet echt de voordelen. Hebben jullie dit ook of ben ik een 'dinosaurus'?
Waar ik niet op zit te wachten is een gevoelig schakelsysteem (want dat is het) dat je ook nog eens moet opladen. Of ik het hendeltje nou een paar mm of een cm moet indrukken (want dat is het verschil) maakt me niks uit. En het afstellen van een kabeltje of een stelboutje, dat inderdaad wel eens moet, kun je thuis of onderweg zelf doen. Als er iets met je electrische systeem is ben je afhankelijk van een expert en mag je hopen dat je nog verder kunt fietsen.
Voor de geïntegreerde cockpit geldt, net als hoge wielen, dat het vooral de looks zijn. Dat levert alleen voordelen voor wie 40+ km/u rijdt. Anders heb je de nadelen van het hogere gewicht.
Normaliter zou ik nu ongeveer (na 7,5 jaar c.q. 56.000 km) een nieuwe racefiets hebben. Ik kan het me een mooi karretje veroorloven, maar ik steek mijn geld nog maar een keer in een premium beurt en enkele nieuwe onderdelen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
Mijn eerste racefiets heb ik tweedehands gekocht in 1989. Intussen heb ik een stuk of 10 nieuwe fietsen gekocht. Met Shimano Ultegra, of Campagnolo Chorus. Sedert 2 jaar heb ik Di2.
Nooit zal ik nog een fiets kopen met mechanische schakelgroepen.
Nooit zal ik nog een fiets kopen met mechanische schakelgroepen.
Vind dit zo'n dooddoener. Als er een veertje knapt in de mechanische dan is het schakelen ook afgelopen.Beam me up, Scotty schreef: ↑05 okt 2024 12:50 Waar ik niet op zit te wachten is een gevoelig schakelsysteem (want dat is het) dat je ook nog eens moet opladen. Of ik het hendeltje nou een paar mm of een cm moet indrukken (want dat is het verschil) maakt me niks uit. En het afstellen van een kabeltje of een stelboutje, dat inderdaad wel eens moet, kun je thuis of onderweg zelf doen. Als er iets met je electrische systeem is ben je afhankelijk van een expert en mag je hopen dat je nog verder kunt fietsen.
En dat het gevoelig is? Geen idee, ik heb nu zo'n 35000km met de R8000 di2 en bijna 4000km met de R8100 di2 erop zitten waarbij het enige onderhoud het opladen is geweest. Ook met ander wiel, nieuwe cassette, etc nog nooit aan een stelboutje gedraaid. Versleten schakelkabels die je moet vervangen, geen last van. Smeren? Nog nooit gedaan.
Wat wel kan: b.v instellen dat je met 1 hand kunt schakelen (zowel voor als achter). Er zitten nl. 3 knoppen op de Ultegra di2 hendels, waarbij je dit vrij kunt indelen hoe je wil schakelen. Dus val je en breekt je rechter hendel -> geen zorg, even de app erbij, linker hendel instellen en door. Bij een mechanische heb je dan wel een uitdaging.
En ja, je moet hem 1x per maand (of 2 - 3) ofzo opladen. Mja, dat moet met je telefoon, je fietscomputer, je powermeter etc ook. Op je fietscomputer kun je prima de status van de accu zien. Mijn Garmin roept bij mij ruim op tijd dat de accu opgeladen moet worden, dan kan ik nog zeker 200-300km fietsen. Als je dan nog vergeet om hem op te laden, nja...
Ik heb ook een Cube gravelfiets met mechanische 11-speed GRX, en dat schakelt prima. Maar di2 schakelt beter, sneller en gemakkelijker imho.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
"Dus val je en breekt je rechter hendel -> geen zorg, even de app erbij, linker hendel instellen en door."
Daar sta ik dan met mijn hele domme telefoon (Android 2.3.6). Nee, ik heb ook nog steeds een MTB uit het gulden tijdperk, een American Eagle type Lake Tahoe van aluminium met Shimano STX 7s triple. Nooit een kabeltje of veertje vervangen of ook maar ingesmeerd. Voor mij de perfecte winterfiets.
Daar sta ik dan met mijn hele domme telefoon (Android 2.3.6). Nee, ik heb ook nog steeds een MTB uit het gulden tijdperk, een American Eagle type Lake Tahoe van aluminium met Shimano STX 7s triple. Nooit een kabeltje of veertje vervangen of ook maar ingesmeerd. Voor mij de perfecte winterfiets.
O ja, gripshifts. Wat nou breken?Climbing up on Solsbury Hill
I could see the city light
Wind was blowing, time stood still
Eagle flew out of the night
-
- Forum-lid
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Als je zo vaak een nieuwe iets koopt is betrouwbaarheid nauwelijks een issue toch?
Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen zijn elektrische groep en het genot ervan.
In de groep heb ik echter vaker elektrische dan mechanische malheur meegemaakt.
En in het laatste geval kon het meestal ter plekke worden opgelost, in het eerste geval nooit.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16474
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Stel even dat geld geen issue is, koop je dan nog een fiets waar je niet electrisch kan schakelen.
Op het moment dat ik één keer een fiets met SRAM Etap had afgemonteerd heb ik bij de volgende zelfs niet meer overwogen om er een mechanische groep op te zetten.
Op het moment dat ik één keer een fiets met SRAM Etap had afgemonteerd heb ik bij de volgende zelfs niet meer overwogen om er een mechanische groep op te zetten.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
dat is ook mijn ervaring, hoewel in NL wel bijna altijd een winkel is waar ze expertise met elektronisch hebben. In de (spreekwoordelijke) rimboe is dat minderBeam me up, Scotty schreef: ↑05 okt 2024 14:52
In de groep heb ik echter vaker elektrische dan mechanische malheur meegemaakt.
En in het laatste geval kon het meestal ter plekke worden opgelost, in het eerste geval nooit.
Ik vind het wel meevallen op 36 jaar tijd, met jaarlijks 8000 km.