Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Soms niet heel blij met mijn nieuwe fiets - of ben ik een dinosaurus?

buddo
Forum-lid
Berichten: 1984
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 04 okt 2024 18:57

Vangalo74 2.0 schreef: 04 okt 2024 13:55 Ik stoor me er aan.
Moet daar nog het woord "niet" tussen?

Vangalo74 2.0
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 feb 2024 15:29

Vangalo74 2.0 04 okt 2024 19:41

buddo schreef: 04 okt 2024 18:57
Vangalo74 2.0 schreef: 04 okt 2024 13:55 Ik stoor me er aan.
Moet daar nog het woord "niet" tussen?
Scherp :like:

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1723
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 04 okt 2024 21:26

Doe alles wat je doet met hart en ziel.

walters
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 04 okt 2024 21:48

Toen ik de overstap maakte op de mtb van 26 inch alu met velgremmen naar 29 inch carbon met schijfremmen en steekassen was dat een enorme stap voorwaarts. Stabieler frame, remmen veel beter en gewicht omlaag.
Nu de overstap gemaakt van een Cannondale EVO supersix (van 12 jaar oud, met velgremmen en mechanisch schakelen) naar een Tarmac SL8. Qua gewicht wint de Cannondale (300-400 gram), m.b.t. stijfheid en remmen wint de Tarmac. DI2 is leuk, maar voor mij geen wereld van verschil. De weggewerkte leiding is wel erg mooi om te zien en dat niet alleen voor een fietsliefhebber, want zowel mijn dochter als vrouw zeiden na een bezoek aan de wielerzaak “ je moet eens gaan kijken naar een nieuwe fiets, want dit (cannondale) is wel achterhaald”.b :lol:

Beam me up, Scotty
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38

Beam me up, Scotty 05 okt 2024 12:50

Oude-Kamphuis schreef: 01 okt 2024 18:21 Hallo fietsers,

Ik heb al ruim 40 jaar een racefiets en heb vroeger ook een tijdje wedstrijden gereden. Het onderhoud aan mijn fiets deed ik altijd zelf. Alleen voor echt lastige dingen ging ik naar de FM.

Ik heb sinds korte tijd een nieuwe fiets. Deze is uitgerust met allerlei nieuwe 'fratsen':
- steekassen in plaats van uitvalnaven: ik vind dat heel onhandig, zeker aan de kant van de weg, bij het wisselen van een wiel na een lekke band;
- schijfremmen in plaats van velgremmen: het remt wel goed, maar voor onderhoud moet ik nu naar de fietsenmaker, geen idee hoe dat werkt;
- DI2 in plaats van mechanisch schakelen (gedwongen keuze bij de duurdere groepen): ook dit kan ik niet meer zelf onderhouden, bovendien moet ik nu goed in de gaten houden of de batterij nog wel vol zit.

Ik zie niet echt de voordelen. Hebben jullie dit ook of ben ik een 'dinosaurus'?
Ik snap je ten dele. Schijfremmen en steekassen vind ik geweldig. Dat levert betere en constantere remprestaties èn door de steekassen een strakkere fiets en wielen die altijd recht zitten. Ook de bredere wielen en dito banden hebben aangetoonde voordelen.
Waar ik niet op zit te wachten is een gevoelig schakelsysteem (want dat is het) dat je ook nog eens moet opladen. Of ik het hendeltje nou een paar mm of een cm moet indrukken (want dat is het verschil) maakt me niks uit. En het afstellen van een kabeltje of een stelboutje, dat inderdaad wel eens moet, kun je thuis of onderweg zelf doen. Als er iets met je electrische systeem is ben je afhankelijk van een expert en mag je hopen dat je nog verder kunt fietsen.
Voor de geïntegreerde cockpit geldt, net als hoge wielen, dat het vooral de looks zijn. Dat levert alleen voordelen voor wie 40+ km/u rijdt. Anders heb je de nadelen van het hogere gewicht.
Normaliter zou ik nu ongeveer (na 7,5 jaar c.q. 56.000 km) een nieuwe racefiets hebben. Ik kan het me een mooi karretje veroorloven, maar ik steek mijn geld nog maar een keer in een premium beurt en enkele nieuwe onderdelen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1236
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 05 okt 2024 13:13

Mijn eerste racefiets heb ik tweedehands gekocht in 1989. Intussen heb ik een stuk of 10 nieuwe fietsen gekocht. Met Shimano Ultegra, of Campagnolo Chorus. Sedert 2 jaar heb ik Di2.
Nooit zal ik nog een fiets kopen met mechanische schakelgroepen.

derxx
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 05 okt 2024 13:19

Beam me up, Scotty schreef: 05 okt 2024 12:50 Waar ik niet op zit te wachten is een gevoelig schakelsysteem (want dat is het) dat je ook nog eens moet opladen. Of ik het hendeltje nou een paar mm of een cm moet indrukken (want dat is het verschil) maakt me niks uit. En het afstellen van een kabeltje of een stelboutje, dat inderdaad wel eens moet, kun je thuis of onderweg zelf doen. Als er iets met je electrische systeem is ben je afhankelijk van een expert en mag je hopen dat je nog verder kunt fietsen.
Vind dit zo'n dooddoener. Als er een veertje knapt in de mechanische dan is het schakelen ook afgelopen.
En dat het gevoelig is? Geen idee, ik heb nu zo'n 35000km met de R8000 di2 en bijna 4000km met de R8100 di2 erop zitten waarbij het enige onderhoud het opladen is geweest. Ook met ander wiel, nieuwe cassette, etc nog nooit aan een stelboutje gedraaid. Versleten schakelkabels die je moet vervangen, geen last van. Smeren? Nog nooit gedaan.

Wat wel kan: b.v instellen dat je met 1 hand kunt schakelen (zowel voor als achter). Er zitten nl. 3 knoppen op de Ultegra di2 hendels, waarbij je dit vrij kunt indelen hoe je wil schakelen. Dus val je en breekt je rechter hendel -> geen zorg, even de app erbij, linker hendel instellen en door. Bij een mechanische heb je dan wel een uitdaging.

En ja, je moet hem 1x per maand (of 2 - 3) ofzo opladen. Mja, dat moet met je telefoon, je fietscomputer, je powermeter etc ook. Op je fietscomputer kun je prima de status van de accu zien. Mijn Garmin roept bij mij ruim op tijd dat de accu opgeladen moet worden, dan kan ik nog zeker 200-300km fietsen. Als je dan nog vergeet om hem op te laden, nja...

Ik heb ook een Cube gravelfiets met mechanische 11-speed GRX, en dat schakelt prima. Maar di2 schakelt beter, sneller en gemakkelijker imho.
Afbeelding

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 05 okt 2024 13:57

"Dus val je en breekt je rechter hendel -> geen zorg, even de app erbij, linker hendel instellen en door."

Daar sta ik dan met mijn hele domme telefoon (Android 2.3.6). Nee, ik heb ook nog steeds een MTB uit het gulden tijdperk, een American Eagle type Lake Tahoe van aluminium met Shimano STX 7s triple. Nooit een kabeltje of veertje vervangen of ook maar ingesmeerd. Voor mij de perfecte winterfiets.
Climbing up on Solsbury Hill
I could see the city light
Wind was blowing, time stood still
Eagle flew out of the night
O ja, gripshifts. Wat nou breken?

Beam me up, Scotty
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38

Beam me up, Scotty 05 okt 2024 14:52

galileo2 schreef: 05 okt 2024 13:13 Mijn eerste racefiets heb ik tweedehands gekocht in 1989. Intussen heb ik een stuk of 10 nieuwe fietsen gekocht. Met Shimano Ultegra, of Campagnolo Chorus. Sedert 2 jaar heb ik Di2.
Nooit zal ik nog een fiets kopen met mechanische schakelgroepen.
Als je zo vaak een nieuwe iets koopt is betrouwbaarheid nauwelijks een issue toch?
Begrijp me niet verkeerd, ik gun iedereen zijn elektrische groep en het genot ervan.
In de groep heb ik echter vaker elektrische dan mechanische malheur meegemaakt.
En in het laatste geval kon het meestal ter plekke worden opgelost, in het eerste geval nooit.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16474
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 okt 2024 15:39

Stel even dat geld geen issue is, koop je dan nog een fiets waar je niet electrisch kan schakelen.
Op het moment dat ik één keer een fiets met SRAM Etap had afgemonteerd heb ik bij de volgende zelfs niet meer overwogen om er een mechanische groep op te zetten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bever
Forum-lid
Berichten: 2254
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 05 okt 2024 16:19

Beam me up, Scotty schreef: 05 okt 2024 14:52
In de groep heb ik echter vaker elektrische dan mechanische malheur meegemaakt.
En in het laatste geval kon het meestal ter plekke worden opgelost, in het eerste geval nooit.
dat is ook mijn ervaring, hoewel in NL wel bijna altijd een winkel is waar ze expertise met elektronisch hebben. In de (spreekwoordelijke) rimboe is dat minder

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1236
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 05 okt 2024 20:13

Beam me up, Scotty schreef: 05 okt 2024 14:52
galileo2 schreef: 05 okt 2024 13:13 Mijn eerste racefiets heb ik tweedehands gekocht in 1989. Intussen heb ik een stuk of 10 nieuwe fietsen gekocht. Met Shimano Ultegra, of Campagnolo Chorus. Sedert 2 jaar heb ik Di2.
Nooit zal ik nog een fiets kopen met mechanische schakelgroepen.
Als je zo vaak een nieuwe iets koopt
Ik vind het wel meevallen op 36 jaar tijd, met jaarlijks 8000 km.

Plaats reactie