En waarom erger je je aan dat soort snelle fietsers?
Hardtail of Race Fully
Even zonder enige vorm van nuance:
Omdat die jakkeraars menen in een race te zijn. overal langs moeten, ook daar waar het niet kan, schreeuwen tegen andere bosgebruikers, bijna zonder uitzondering voor geen meter kunnen sturen, klagen als er een keer iets ingewikkelders in een route komt, daar dan prompt op hun muil gaan, en zodoende alle progressie in het laaglanden MTB'en ernstig vertragen.
De hele NL MTB scene wordt gedomineerd door lycra boswielrennende Strava ridders, met nauwelijks stuurvaardigheid, en dat is niet goed. De hyperfocus op snelheid en gewicht helpt dat allemaal in de hand. Niet doen dus, want dan heb je echt geen reet van MTB'en begrepen.
/einde rant
Omdat die jakkeraars menen in een race te zijn. overal langs moeten, ook daar waar het niet kan, schreeuwen tegen andere bosgebruikers, bijna zonder uitzondering voor geen meter kunnen sturen, klagen als er een keer iets ingewikkelders in een route komt, daar dan prompt op hun muil gaan, en zodoende alle progressie in het laaglanden MTB'en ernstig vertragen.
De hele NL MTB scene wordt gedomineerd door lycra boswielrennende Strava ridders, met nauwelijks stuurvaardigheid, en dat is niet goed. De hyperfocus op snelheid en gewicht helpt dat allemaal in de hand. Niet doen dus, want dan heb je echt geen reet van MTB'en begrepen.
/einde rant
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik vind het altijd spijtig dat bepaalde groepen hun ding als het enige juiste beschouwen. Met alle respect, maar aan uw manier van praten en redeneren had ik al langer door dat jij ook zo'n type bent, een type doorspekt met toch enige frustraties. Ga anders eens mountainbiken op echte MTB parcours in plaats van op die CX parcoursen en bospaden, daar kom je uw 'lycra boswielrennende strava ridders' niet tegen hoor, want die kunnen immers geen meter sturen en ga je daar dus bijgevolg ook niet vinden. Respect en verdraagzaamheid naar iedereen toe, daar draait het om. Spijtig genoeg een zeldzaamheid aan het worden in onze maatschappij.53x11 schreef: ↑04 okt 2024 10:14 Even zonder enige vorm van nuance:
Omdat die jakkeraars menen in een race te zijn. overal langs moeten, ook daar waar het niet kan, schreeuwen tegen andere bosgebruikers, bijna zonder uitzondering voor geen meter kunnen sturen, klagen als er een keer iets ingewikkelders in een route komt, daar dan prompt op hun muil gaan, en zodoende alle progressie in het laaglanden MTB'en ernstig vertragen.
De hele NL MTB scene wordt gedomineerd door lycra boswielrennende Strava ridders, met nauwelijks stuurvaardigheid, en dat is niet goed. De hyperfocus op snelheid en gewicht helpt dat allemaal in de hand. Niet doen dus, want dan heb je echt geen reet van MTB'en begrepen.
/einde rant
Mijn inschatting is dat jullie hetzelfde "in de wedstrijd zitten" met respect voor elkaar.
Net als op de weg zijn het vaak degenen die eigenlijk net niet meekunnen en over de limiet zitten die een ander lastig vallen in hun streven toch hard te gaan.
Zowel in het bos als op de weg brengen ze dan zichzelf in gevaar.
Ik kan op een zondag in het bos soms minuten lang vastzitten achter een vader met een kind. Geen probleem en ik blijf dan rustig op afstand. Anderen moeten dan toch perse voorbij op plekken waar het niet kan.
Zo ben ik een keer aangereden door een e-mtb op een single-track waarbij je er niet voorbij kunt omdat er geen ruimte is. Die ruimte komt na 300m maar daar had meneer geen geduld of parcourskennis voor. Als gevolg fietste hij eerst tegen mij aan en vervolgens hing hij in de bosjes.
Een verbod op e-mtb's in Nederland zou in dat opzicht misschien nog niet zo verkeerd zijn.
Net als op de weg zijn het vaak degenen die eigenlijk net niet meekunnen en over de limiet zitten die een ander lastig vallen in hun streven toch hard te gaan.
Zowel in het bos als op de weg brengen ze dan zichzelf in gevaar.
Ik kan op een zondag in het bos soms minuten lang vastzitten achter een vader met een kind. Geen probleem en ik blijf dan rustig op afstand. Anderen moeten dan toch perse voorbij op plekken waar het niet kan.
Zo ben ik een keer aangereden door een e-mtb op een single-track waarbij je er niet voorbij kunt omdat er geen ruimte is. Die ruimte komt na 300m maar daar had meneer geen geduld of parcourskennis voor. Als gevolg fietste hij eerst tegen mij aan en vervolgens hing hij in de bosjes.
Een verbod op e-mtb's in Nederland zou in dat opzicht misschien nog niet zo verkeerd zijn.
@jakkel: een rant verliest een beetje zijn functie als deze genuanceerd is hè. Spijtig dat je dat niet snapt.
Oh, ik rij zowel in Nederland op de knikkerbanen, als in het buitenland van zwarte lift of shuttle assisted downhills. Toen ik nog de motivatie had om hard te trainen had ik een FTP tegen de 300 bij 70 kg, reed ik de Marmotte bij de snelste 0.5 % en kon ik me in koersjes goed handhaven tussen de elite-rijders-zonder-contract en reed op mijn locale rondje vaker wel dan geen top 10. In mijn lycra pakkie reed ik Strava mtb segmenten steevast bij de snelste 5% als ik me kwaad maakte. Mijn piekvermogen lag ruim boven de 1600Watt. Kortom, ik weet heus wel wat hard rijden is, en pas ook niet in een hokje. Ben zeker niet "zo'n type".. En wat die "prestaties" hierboven echt waard zijn hangt nogal af van je referentiekader (spoiler, in vergelijking met een echt goede renner geen zak).
Mijn rant hierboven, die uiteraard gechargeerd is (wat snap je daar niet aan? ) is echter wel wat ik constateer. De lycra boys (let op, gechargeerd...) hebben een extreem slechte naam. De zondagmorgen in de winter in het bos is berucht. Hoe zou dat nou komen?
Oh, ik rij zowel in Nederland op de knikkerbanen, als in het buitenland van zwarte lift of shuttle assisted downhills. Toen ik nog de motivatie had om hard te trainen had ik een FTP tegen de 300 bij 70 kg, reed ik de Marmotte bij de snelste 0.5 % en kon ik me in koersjes goed handhaven tussen de elite-rijders-zonder-contract en reed op mijn locale rondje vaker wel dan geen top 10. In mijn lycra pakkie reed ik Strava mtb segmenten steevast bij de snelste 5% als ik me kwaad maakte. Mijn piekvermogen lag ruim boven de 1600Watt. Kortom, ik weet heus wel wat hard rijden is, en pas ook niet in een hokje. Ben zeker niet "zo'n type".. En wat die "prestaties" hierboven echt waard zijn hangt nogal af van je referentiekader (spoiler, in vergelijking met een echt goede renner geen zak).
Mijn rant hierboven, die uiteraard gechargeerd is (wat snap je daar niet aan? ) is echter wel wat ik constateer. De lycra boys (let op, gechargeerd...) hebben een extreem slechte naam. De zondagmorgen in de winter in het bos is berucht. Hoe zou dat nou komen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Je kan je uitlatingen nu plots wel onder de noemer 'rant' plaatsen. Neemt niet weg dat het wel uw gedachte is, een gedachte die je al dikwijls flink liet doorschemeren. Het toeval wil dat ik daarnet op m'n zonnige graveltochtje terecht kwam op wat ze hier een MTB parcours noemen. Kwam ik dit bord tegen. Dat gaat dan over hoffelijkheid tussen wandelaars en fietsers. Maar die hoffelijkheid, of het gebrek eraan, tussen verschillende soorten fietsers is ook hier schering en inslag. En dat is ook dikwijls het ontbreken van hoffelijkheid van tragere rijders tegenover snellere rijders in de bossen, niet enkel omgekeerd. Ik heb al frequent meegemaakt dat ik bewust gehinderd wordt door tragere rijders! En ik ben echt niet het type dat al schreeuwend en tierend af komt gereden hoor. Dat is ALTIJD een vriendelijke 'pardon'. Zoals ik al wist te zeggen, overal zitten rotte appels tussen. En dat die lycra boys, zoals jij ze graag denigrerend noemt (ah ja, het was rant, sorry dus niet denigrerend) sneller zijn dan de echte MTB'ers, dat zegt veel over de techniciteit, of het gebrek eraan, van de MTB parcoursen. Op een echt MTB parcours rijd je ze immers het snot voor de ogen. En waarom je plots uw prestaties uit het verleden boven haalt, mij een raadsel, alhoewel... ik heb wel een klein vermoeden waarom je dat doet.
Het staat er verdorie achter, "/rant", voorafgegaan door de tekst "zonder enige nuance".
Maar je snapt het niet, je wilt het niet snappen, en je gaat het niet snappen.
Maar je snapt het niet, je wilt het niet snappen, en je gaat het niet snappen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Rustig. Ik heb je al héél lang door hoor, je begrijpen hoef ik niet, wil ik ook niet, interesseert me ook niet. Het nu -of hoor je liever: daarstraks?- verkondigen als rant, zelfs zonder enige nuance, verandert daar helemaal niets aan, het bevestigt enkel maar.
En nu moet je me even excuseren, ik moet m'n segmenten van m'n rit daarnet op Strava grondig gaan analyseren.
Verdorie, geen enkele KOM vandaag, zelfs geen beker, enkel maar 'pé errekes', dat worden slapeloze nachten!
Voor de rest: no hard feelings hoor.
Zoals gezegd heb ik gisteren mijn bolide voor het eerst grondig aan de tand gevoeld. Rit van 95km waarvan 40 verhard en 55 in de bossen. Om met de deur in huis te vallen, ik vrees dat ik mijn machine meteen terug moet verkopen aangezien ik er anders geen fietsmaatjes meer aan over houd
Ik vertrok thuis waarbij de eerste 20km verhard waren. Je voelt wel echt het verschil tussen een HT van 10kg of een Fully van 13kg. (maar aan dat gewicht wordt nog gewerkt - carbon wielset onderweg!). Veringen locken en gaan. Het locken werkt zoals het hoort en ik kreeg meteen het gevoel dat er slechts weinig snelheid verloren ging, alvast een prima begin.
Aangekomen op de toertocht in gezelschap van mijn vaste MTB maatje, laat het echte werk beginnen! Meteen enkele vervelende wortelpaden, hobbelwegen en vettige stroken op het menu. Wat - een - verschil Zonder te willen overdrijven is de toegevoegde waarde aan comfort een wereld van verschil. Het lichaam blijft veel beter gespaard van schokken waardoor de algemene fitheid en uithoudingsvermogen aanzienlijk beter behouden blijven. Ook de hobbelpaden waar mijn fietsmaat met HT niet kan blijven trappen, blijf ik gewoon gaan wat meteen vele meters verschil oplevert. Op de technische, bochtige stroken kan hij dit verschil dan weer beperken. Op de één of andere manier stuur ik iets minder goed (nog wennen aan nieuwe fiets?) en ben ik net iets minder wendbaar als voorheen, wat het 'crossgevoel' wel een beetje wegneemt.
Voordelen:
Mijn voornaamste besluit voor de gemiddelde MTB'er in BE en NL: kan je op dit terrein perfect uit de voeten met een HT, ABSOLUUT! Is een fully overkill in dit terrein? ABSOLUUT NIET, in tegendeel! Voor mij was dit met 100% zekerheid de juiste keuze qua fiets. Ik ben ervan overtuigd dat ik vele vaker de MTB ga nemen, het is gewoonweg leuker geworden!
Een allerlaatste keer wil ik iedereen bedanken om zijn/haar ervaringen te delen in dit topic. Het heeft mij met zekerheid geholpen om de juiste keuze te maken!
Ik vertrok thuis waarbij de eerste 20km verhard waren. Je voelt wel echt het verschil tussen een HT van 10kg of een Fully van 13kg. (maar aan dat gewicht wordt nog gewerkt - carbon wielset onderweg!). Veringen locken en gaan. Het locken werkt zoals het hoort en ik kreeg meteen het gevoel dat er slechts weinig snelheid verloren ging, alvast een prima begin.
Aangekomen op de toertocht in gezelschap van mijn vaste MTB maatje, laat het echte werk beginnen! Meteen enkele vervelende wortelpaden, hobbelwegen en vettige stroken op het menu. Wat - een - verschil Zonder te willen overdrijven is de toegevoegde waarde aan comfort een wereld van verschil. Het lichaam blijft veel beter gespaard van schokken waardoor de algemene fitheid en uithoudingsvermogen aanzienlijk beter behouden blijven. Ook de hobbelpaden waar mijn fietsmaat met HT niet kan blijven trappen, blijf ik gewoon gaan wat meteen vele meters verschil oplevert. Op de technische, bochtige stroken kan hij dit verschil dan weer beperken. Op de één of andere manier stuur ik iets minder goed (nog wennen aan nieuwe fiets?) en ben ik net iets minder wendbaar als voorheen, wat het 'crossgevoel' wel een beetje wegneemt.
Voordelen:
- Comfort, comfort, comfort wat resulteert in een voelbaar beter uithoudingsvermogen na enkele uren in het zadel
- Rijplezier: geen gestuiter meer wat voor mij persoonlijk veel aangenamer aanvoelt op de fiets
- Inzetbaarheid: het maakt je net iets breder inzetbaar qua terrein
- Het actieve crossgevoel, snelheidsbeleving en racehouding verdwijnen toch wel wat. Je hoeft niet meer op zoek naar de juiste lijnen wat ikzelf als een nadeel ervaar
- Gewicht: je kan er niet omheen dat je met wat extra kilo's rondrijdt en soms heb je wel een beetje het 'tractorgevoel'
- Competitie: Wil je in dit terrein zo snel als mogelijk van A naar B en is comfort van geen belang, dan gok ik toch dat een HT de beste keuze is. Ik dacht soms dat ik misschien wel tot deze groep behoorde maar ervaring heeft mij geleerd dat snelheid en rijplezier perfect te combineren zijn met een 'race fully'. Voor mij (en ik denk voor vele anderen) is dit dus geen nadeel
Mijn voornaamste besluit voor de gemiddelde MTB'er in BE en NL: kan je op dit terrein perfect uit de voeten met een HT, ABSOLUUT! Is een fully overkill in dit terrein? ABSOLUUT NIET, in tegendeel! Voor mij was dit met 100% zekerheid de juiste keuze qua fiets. Ik ben ervan overtuigd dat ik vele vaker de MTB ga nemen, het is gewoonweg leuker geworden!
Een allerlaatste keer wil ik iedereen bedanken om zijn/haar ervaringen te delen in dit topic. Het heeft mij met zekerheid geholpen om de juiste keuze te maken!
It's just a hill - Get over it
Leuk dat je, ondanks al het geleuter hierboven (mea culpa ) even terugkoppeling geeft. Dat stuurgevoel heeft denk ik niet zo veel met hardtail vs fully te maken, maar meer met veranderingen in geometrie tov oudere fietsen. Zeer waarschijnlijk is je balhoofdhoek wat flauwer, en staat je voorwiel daardoor wat verder weg. Als je iets bewuster je voorwiel belast, dan zou dat sturen ook beter moeten gaan denk ik. Mbt tractorgevoel: met welke banden rij je nu? Maakt soms ook een wereld van verschil. Al zal een fully nooit zo "vinnig" voelen als een hardtail denk ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik kom inderdaad van een balhoofdhoek van 70° en nu 67° wat dus naar alle waarschijnlijkheid even wennen is.53x11 schreef: ↑07 okt 2024 10:20 Leuk dat je, ondanks al het geleuter hierboven (mea culpa ) even terugkoppeling geeft. Dat stuurgevoel heeft denk ik niet zo veel met hardtail vs fully te maken, maar meer met veranderingen in geometrie tov oudere fietsen. Zeer waarschijnlijk is je balhoofdhoek wat flauwer, en staat je voorwiel daardoor wat verder weg. Als je iets bewuster je voorwiel belast, dan zou dat sturen ook beter moeten gaan denk ik. Mbt tractorgevoel: met welke banden rij je nu? Maakt soms ook een wereld van verschil. Al zal een fully nooit zo "vinnig" voelen als een hardtail denk ik.
Verder zijn de bandjes Maxxis Recon race TLR van 2.4 zowel voor als achter. Denk wel dat dit een degelijke allrounder is, niet?
Ik twijfelde wel om misschien na verloop van tijd te veranderen naar 2x Mezcal 2.35...?
It's just a hill - Get over it
Recon race is volgens mij redelijk rap. Ik ken alleen de gewone Recon in 2.8" variant, en die is gewoon log, maar dat komt door de plus-size (geen aanrader, dat 27.5 plus concept). Rij zelf met Barzo/Mezcal, 2.25", want 25mm brede velgen . Barzo voorop, omdat deze net wat meer grip heeft voor de wat agressievere stuuracties, Mezcal achteraan omdat deze redelijk licht rolt. Eventueel zou je nog wel met een lichter rollend bandje achteraan voort kunnen denk ik, want veel grip achteraan heb je op de lage-landen trails niet nodig. Voorop zweer ik echter wel bij die Barzo, banden als Racing Ralph of Ralph zitten wel erg snel aan de limiet qua bochtengrip merkte ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?